Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 3269 ggr
dragonstar
2011-01-11 16:29

Fel med robbar i fler fäger?

jag måste fråga.

I dag stätte jag på en dam i djurafären som sa att Robbar bar fins i en enda fräg. När jag sa att den finns i fler färger envisades hon med att det inte var en robbe då.

Jag sa att man avlat fram andra färger och att dom inte är vanlgia i sverige men finsn i england och andra länder. Då sa hon att hon inte stödde dem då det var fel.
fattade det som att hon menade att det var fel att avla fram andra färger. vad anser ni om detta?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
HamsterMarie
2011-01-11 16:35
#1

Jag säger som vanligt.. djuraffärer bara snackar & snackar.

dragonstar
2011-01-11 17:44
#2

Ja jag fattar inte riktigt hur hon tänkte.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Oak-Farm
2011-01-11 17:52
#3

Hello,

My name is Tammy Buckland and i live in the UK.  I have been breeding Roborovski hamsters since 2001 and over the past couple of years i have been researching the different colours, speaking to other breeders and doing many test matings, to help me write an article for my website to explain about the current Roborovski colours.

Click the following link to see the finished article:

http://oakfarmrabbitsandrodents.co.uk/robo/breeding.html#colours

Tammy x

dragonstar
2011-01-11 17:57
#4

Oh thanks! Wery intresting. I´m planing to breed on Roborovski this year. Have you ever sent hamsters to Sweden? Shod be so fun to get mor of the ather colors here. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SweetCheeks
2011-01-11 18:08
#5

Hon trodde förmodligen att du menade exempelvis campbells när du nämnde flera olika färger. Andra färger än agouti är ovanliga hos roborovski och det är inte konstigt att kännedomen om dessa når fackfolket först. Då syftar jag på SHF och dylikt, ej djuraffärer, då dessa sällan har ett sådant starkt intresse av endast ett fåtal arter. Det är helt enkelt inte konstigt att någon som är väldigt insatt i just dvärghamstrar känner till nya mutationer för någon som arbetar i en djuraffär.

Jag kan tänka mig att hon var emot färgavel över huvud taget. I sådana fall ansåg hon troligvis att det är onödigt att ta flera kullar bara för att få fram en viss färg.

Nu vet jag inte hur det ligger till med dvärghamsteravel men det finns många sällskapsdjur där man avlar för att uppnå en viss utseendemässig standard, som ofta inte gagnar djuren eller i värsta fall missgynnar dem. Vidare händer det att ungarna som inte uppfyller standarden blir kullade (dödas) eller säljs av till djuraffärer för att man skall ha plats att ta fler kullar.

Jag säger inte att det gäller alla arter/uppfödare eller ens att det händer i Sverige men det händer. Det faktum att man massproducerar ungar för att få fram ett visst utseende kan ses av vissa som ett stort slöseri och en oetisk handling. Sedan finns det alltid ett flertal gråzoner och variationer så en uppfödare som avlar på en viss färg men ser till att samtliga ungar som inte har rätt färg hamnar hos bra hem och i värsta fall behåller dem livet ut framstår i bättre dagaer än en uppfödare som tar kull efter kull och dumpar ungarna som blev "fel" i en djuraffär eller till och med dödar dem.

Expediten hade kanske dåliga erfarenheter av någon slags husdjursavel varför hon trodde att all avel gick till så. I sådana fall är det kanske inte så konstigt att hon tar avstånd från färgavel.

Det kan ju också vara så att hon har missförstått något, det kan finnas hur många skäl som helst men jag vill bara uppmärksamma några möjligheter innan hennes tankar avfärdas som helt knäppa.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

dragonstar
2011-01-11 18:11
#6

Ja, Jag kan tänka mig att det är lite av varje Så känsn det i alla fall. Men fel bemötande av en kund för jag kände mig inte alsl bra bemött av henne.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
SweetCheeks
2011-01-11 18:31
#7

#3 Wow, those white babies are just adorable. Kyss

Concerning recessive genes that "fall through"; might it be a case of incomplete dominance within the dominant genes of agouti and dark eyes?

I've only scanned through the article so far but I don't think there is a further discussion on the subject. Please do correct (and excuse) me if I'm wrong!

Further, I'm thoroughly delighted that an experienced breeder from UK has found our forum. I do wish you welcome. Glad

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

UlrikaD
2011-01-11 18:43
#8

#3 Hi, this is really funny. I have some roborovskis that are from you, and from your lines. I bought them from a woman in Stockholm.Skrattande

dragonstar
2011-01-11 18:44
#9

#7 I agree! awsom that people from UK kom here too!!

#3 I senserly hope that more of this diferent colors aper in Sweden. They are so lovely.
I am relly new at the breding but i hop to find god materials so i can breead at the temper and the looks.
The hamstars that dosent find new home can stay. so i´m not doing it for the cash buth for the intrest.

And i hope you anderstand my bad English.Oskyldig

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: