Annons:
Etikett03-utställningssnack-träffar
Läst 3737 ggr
Rollercoaster
1/10/11, 10:09 PM

HJÄLP

Hallå!

Idag "räddade" jag en liten rackare från en djuraffär.. Den hade kommit in för att.. Jag förstod aldrig vad som hade hänt.. men den va där och ingen ville ha den..

Jag är mer för tam möss och kan ingening om hamstrar..

Det jag vill veta är vad det är för sort på den??

Kan någon lägga ut bilder på dom olika arterna??

Har googlat och sökt som fan.. Men blir inte klok ändå..

tack på förhand !!

felle

Annons:
Michaela-N
1/10/11, 10:21 PM
#1

För det första - varför impulsköpte du ett djur som du inte vet något om?

För det andra - varför köpte du från djuraffär?

För det tredje - vad vill du veta?

[Memris]
1/10/11, 10:39 PM
#2

Bäst är om du fotar den o sätter upp bild här så kan vi hjälpa dig att förstå vad ditt nya djur behöver.

Rollercoaster
1/10/11, 10:59 PM
#3

Michaela-N Jag tror att din "dryghet" dödade en del av både mig och hamstern

Läs mitt inlägg igen (lite långsammare) så har du svaren på frågorna du ställer.

Memris jag ska försöka ta en shysst bild! Tack! :)

Michaela-N
1/10/11, 11:07 PM
#4

#3 Dryg? Jag ställde 3 frågor. Jag älskar djur och bryr mig om dem.

Rollercoaster
1/10/11, 11:25 PM
#5

JAPP!

Då är vi två!

Hamstern låg i en bur som det stod "Natal möss" på.. Jag såg direkt att det inte var en Natal mus och frågade Djurbutiksägaren varför den va där… blablablabla Hamstern hade lämnats in.. för att den blev biten av en annan hamster i hemmet den varit innan. Ingen isste var det var för hamster.. bara at det va en hamster. SÅ som djurvän tänkte jag att jag räddar honom från något äcklig litet barn som ill ha et gosedjur !

Michaela-N
1/10/11, 11:27 PM
#6

#5 En fråga kvar. Vad vill du veta?

Vet att jag nämnt det förut och det har säkert skrivits här innan.

Men "räddar" man ett djur från djuraffären så låter man flera lida samma pina.

Annons:
Rollercoaster
1/10/11, 11:42 PM
#7

Ja det håller jag med dig om!

Men nu va det ju som så att hamstern hade lämnats in på djuraffären.

Från någon som inte kunde ha kvar den.

Personalen hade ingen aning om vad det va för slags hamster eller om den va frisk.

så jag tror nog att jag gjorde en god gärning genom att ta hem den, Bli medlem här ch fråga folk som VET någonting om Hamstrar.

VAD DET ÄR FÖR HAMSTER!? SORT? Det står också i mitt första inlägg..

[Memris]
1/11/11, 12:06 AM
#8

Tyvärr har flera här en otrevlig "besser wisser" stil i sitt sätt att skriva o formulera sig, jag är säker på att det inte är riktigt så otrevligt menat som det lätt kan tolkas.
Gemensamt här är att vi alla är djurvänner.
En av de mest idiotiska frågorna jag ser folk ställa är varför folk köper djur ifrån zoo…
Har ni någon aning om hur många som köpt sin första hamster o som loggar in här o tänker gud så bra, här kan jag få vägledning o möta andra som gillar hamstrar, o blir bemötta på ett vis som gör att som jag gjorde för några år sedan…raderar sig själv rätt omgående. 
Man behöver inte bli piskad i varför man gjort en god gärning eller varför man inte köpt sin hamster ifrån en välrekommenderad registrerad privatuppfödare.
Styr upp attityden, det gäller de flesta, dryga ner er ett par hekto o känner ni att ni inte kan besvara inlägg på ett schyst sätt såsom ni själva skulle velat bli bemötta på den tiden ni inte var experter på området, så logga ut o gör nåt annat.
Jag noterade för nån vecka sen en tjej som just blivit medlem här som var så himla glad att här var alla trevliga till skillnad ifrån nån hundsida hon var med på…min spontana tanke var "Så det finns allsmäktiga allsvetare inom alla genres."
Må så vara, o jag är jättetacksam att det finns folk som kan det jag inte kan, som tipsar, hjälper o ger respons när man behöver.
Det är attityden jag inte helt köper.
_ För att återgå till ämnet:_
Rollercoaster, vad fick du betala för den o vilket zoo är det som du hittade den på?
Har du nån möjlighet att fotografera den så att vi kan hjälpas åt att reda ut vad det är för sort (troligtvis nån ras av dvärghamster då den varit ihop med någon annan men slagits) och vet du könet på den?
Hur har du den boende nu, med vilket foder o vilken inredning i bur/akvarium, bottenmaterial o så?

HamsterMarie
1/11/11, 4:10 PM
#9

Rollercoaster har du någon bild på den? kommer vara lättare att se vad det är för ras.

Kul att du skaffa hamster!

Rollercoaster
1/11/11, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

HEJ !

Somnade igår ! BRA skrivet Memris.

Vi börjar om! Glada miner ;)

Här kommer lite bilder !

Rollercoaster
1/11/11, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

andra

Rollercoaster
1/11/11, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

och sista

Rollercoaster
1/11/11, 5:28 PM
#13

Hoppas dom funkar..

Han verkar vara rätt sliten idag har bara vart framme en gång !

Annons:
SweetCheeks
1/11/11, 5:31 PM
#14

Det är en liten roborvski, den av de fyra dvärghamsterarterna som trivs bäst i flock. Med andra ord behöver den lille sällskap av en eller flera artfränder. Vet du kön och ungefärlig ålder?

Det kan vara väldigt svårt att könsbestämma en så kallad robbe, vart bor du? Kanske finns det någon i närheten som har möjlighet att hjälpa dig.

Edit: Såg nu att du skriver "han". Är du alltså säker på könet eller är det vad djuraffärens personal har sagt?

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Rollercoaster
1/11/11, 5:45 PM
#15

Hej!

Okej! Tack!!

Det var personalen som trodde att det var en kille… Och eftersom han tydligen inte gick ihop med en annan hamster antog jag att han var en han…

jag bor i Sollefteå Västernorrland.. I värsta fall går jag väl åka till Sundsvall och köpa en djuraffärs robbe..

Tack för hjälpen! Nu ska jag läsa på om robbar!!

[TeamGuldhamster]
1/11/11, 5:46 PM
#16

Jag håller med ovanstående att det där är nog en roborovski ser verkligen ut som en roborovski.

Ålder?Kön?vet du det?

VÄldigt söööt i alla fall:)

Rollercoaster
1/11/11, 5:55 PM
#17

Söt är han ;)

Nej vet intening helt säkert..

Antar att han är rätt ung, för han är så jäkla liten :P

dragonstar
1/11/11, 6:08 PM
#18

Robbar blir inte så stor. =) ca 5-6cm om jag misn rätt =) Söt är h*n. Dom är flockdjur igentlinge och vill bo minst 2 st. tillsamans. känsn som att den är lite äldre när jag ser pällsens ruffsighet.  ME nvet inte alls utan bar gissar =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Michaela-N
1/11/11, 6:24 PM
#19

Jag nämnde bara att det var att tänka på till nästa gång. Att man inte räddar något alls. Ni får gärna se mig som en besserwisser, som Memris skrev, och jag har inget emot att bli kallad det, ser det mer som en ära, att veta mycketFlört Fast kanske blir vissa ledsna om man säger något sådant och tar illa upp, så det är att tänka på till nästa gång att något sådant håller man bäst för sig själv.

Ja det är en agouti roborovaki, ser lite äldre ut så jag vet inte om det är någon idé att sätta ihop den med en kompis.

Grattis till första hamstern, vi alla vet hur spännande det är med den förstaGlad

dragonstar
1/11/11, 6:26 PM
#20

Du kan ju kolal blocket om du hittar någnon ensma robe där så kanske du kan täst sätta ihopp de tvvå? om int annt har du dom i två olika burar =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
UlrikaD
1/11/11, 7:43 PM
#21

Robbar är den minsta dvärghamsterrasen och blir inte så stora.

Det spelar ingen roll om det är hanar eller honor, det är ingen som är mer "aggressiv" än någon annan. Då är det hamstern det är fel på men ingenting som hör till rasen.

Robbar är en dvärg som lämpar sig väldigt väl att ha i mindre flock, typ fyra stycken t.ex.

De andra dvärgarna funkar bäst två och två men robbar gillar sina små grupper.

Du bör hitta kompisar av samma kön, iallafall en. Försök hitta så unga som möjligt i och med att du inte vet åldern på din. Om din är en bebis så kan den ju också sättas ihop med äldre men det vet du ju inte säkert om det är.

Men robbar bör inte bo ensamma alls.

SweetCheeks
1/11/11, 8:08 PM
#22

#15 Det finns en artikel om könsbestämning på Dvärghamster, dock är roborovskis särskilt svåra att könsbestämma då de är så små.

Du kan även (försöka!) fotografera könet efter några dagar och lägga upp i tråden Könsbilder så kan forumets medlemmar försöka hjälpa dig.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
1/12/11, 6:50 PM
#23

#7 Dock är den troligtvis köpt från samma ev. annan djuraffär och gissar att du fick betala en slant ? Då stödjer du fortfarande verksamheten.

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: