Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 9419 ggr
AnjaG74
1/26/11, 4:07 AM

Vilken färg har mina vintervita dvärghamstrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag införskaffade idag två söta vintervita ungar, honor, kullsystrar som är superfina, bits inte, mycket sociala och nyfikna och vana vid att bli hållna. Precis så som man vill att det ska vara. Glad

Har tidigare haft en underbar vintervit hona, Chili, som var i färgen Agouti.

Men dessa, som vi döpt till Basilika och Timjan är mycket vitare. Enligt mannen i djuraffären, en äldre herre som haft denna butik i vår stad i alla år och som verkligen månar om djuren och sköter dem ordentligt och humant, (annars hade jag aldrig köpt från djuraffär trots att det inte verkar finnas uppfödare här i Skåne) så är detta deras vinterpäls.

Den vintervita vi hade tidigare ändrade inte färg när det blev vinter. Kanske var hon en campbells? Eller bara en utav de vintervita som inte byter färg i fångenskap då de inte "märker" av vintern på samma sätt.

Dessa två nya damer har ju endast befunnit sig i ca 10 veckor (då de inte är äldre) i en källarlokal. Hur kan man vara säker på att detta är vinterpäls?

Jag antar att han i djuraffären menar att de är agouti när pälsen mörknar? Eller?

De ger nu ett väldigt vitt intryck. Är helt vita i ansikte och på mage och sidor, medan de har grå ål och en utav dem är hyfsat grå på ett område bakom huvudet.

Hur vet man att de inte är saphire pearl eller agouti pearl? Får man helt enkelt bara vänta och se?

Bifogar en bild så att ni kan se.Man kan även se den ena honans mage och huvud på min avatarbild.

Vad tror ni? Vinterpäls på vanlig agouti, eller en pearlvariant?

Vore kul att höra era åsikter.

Annons:
AnjaG74
1/26/11, 4:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Avatarbilden är så liten att den knappt går att se. Tyvärr är bilden superdålig, tagen utan blixt genom plexiglaset på buren så ni får ta bilden för vad den är :-) Men man ser ändå hur vit hon är på mage och huvud.

Caroline.H
1/26/11, 9:28 AM
#2

Naaaaaw, vilka söta flickor! Kyss Jag skulle nog säga att båda två är Sapphire i Vinterpäls Flört Grattis till nya hampisarna!

//Caroline


AnjaG74
1/26/11, 9:38 AM
#3

Tack, ja visst är dom söta (inte alls partisk) ;-)

Jag lutar nog oxå åt att jag tror dom är saphire, åtminstone någon pearlfärg.

Men å andra sidan har jag aldrig sett vinterpälsen på en agouti.

Nu har jag en annan fråga oxå, efter första natten. Glad

Vår förra vintervita var tyvärr ensam (trots allt mitt sökande på nätet efter info + att vi fick fel info från den djuraffär vi köpte dem i. Det var inte samma som dessa två införskaffades hos) och hon lät aldrig. Pep inte eller så.

Sonen kom in till mig kl.6 i morse och sa mamma kom, dom låter. Tror du att dom dödar varandra? Han var jätteorolig och tänkte att dom pep för att dom slogs (jag hade berättat att dom kan göra det just när det är två honor). Men dessa är ju syskon och var så urgulliga mot varann igår och enligt han i butik så går dom otroligt bra ihop. Så jag hoppas verkligen inte att en är död inne i boet nu. Sonen hade blivit helt knäckt!

Jag vill inte lyfta upp boet och titta om båda mår bra. Jag ser den minsta leva och röra sig, hon ligger närmst öppningen. Lyckas inte locka ut henne dock. Den förra kom ut så fort hon hörde ens röst men det tog nog oxå ett tag innan hon blev sån.

Är det så att dom "ska" pipa? Piper dom när dom "pratar med varandra" så det var därför vår förra aldrig pep eftersom hon var ensam?

Kanske en superdum fråga men frågar man inte så får man ju inga svar Flört

agnes_S
1/28/11, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag skulle nog också tippa på sapphire(utan pearl Flört) med vinterpäls. Men jag har aldrig sett någon som blivit så vinterpälsad, min sapphire har fått ljusa ögonbryn bara, och ljusare fläckar. Syns inte jättebra på bilden, men lite kanske.
Jag tror att vinterpälsen beror på temperaturen, så det har kanske varit svalare när de bodde i källare?

Angående pipandet upplever jag det som att de endast låter när de kivas/bråkar.

AnjaG74
1/28/11, 1:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Åh vilken sötnos! :-)

Jag tänker likadant. De har endast varit i djuraffärens källare (där är faktiskt ganska varmt) medan de säkert blir riktigt vita i sibirens svinkalla klimat och för att smälta in med snön så att de ej syns för rovfåglar etc.

Skulle bli förvånad om de mörknade mycket faktiskt!

Idag har vi har roligt. Byggde en leklåda av en jättestor kartong med labyrinter och gångar och satte ner leksaker, klätterställningar och ett klätterhus av duplo. Med strategiskt utplacerade godsaker som solrosfrön och rostade majskorn etc.

De sprang omkring som tokar men fastnade sedan (vägrade komma ut) i ett rör där de la sig och vilade, haha.

AnjaG74
1/28/11, 1:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Detta röret låg dom i, haha.

Annons:
Ellenfyrkant
1/28/11, 6:18 PM
#7

#6 Åh duplo! Det kanske man skulle ta och bygga av.

Mvh Ellenfyrkant

[hamster-expert]
1/29/11, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6

Det är super bra att du stimulerar dina hamstrar! Jag brukar släppa ut mina hamstrar i en hage. Jag har satt ihop två galler inhängnader från Arken Zoo som jag släpper ut mina hamstrar i.

Det är synd att hamstrarna från nästan alla uppfödningar och affärer är agouti eller Saphire färgade. Min hona, Aleu fick nyss ungar. Hennes ungar kommer troligen bli agouti färgade. Om jag skaffar en ny hamster att para med en av Aleus han ungar när den har blivit över ett år så ska det vara en Pärlemor Pearl hona som är hel vit utan att vara albino. Sådana dvärghamstrar är jätte ovanliga. Jag har två helvita som lever och jag har haft två till förut som har dött. Arken zoo i uppsala Boländerna födde upp Pärlemor hamstrar förut. Jag köpte mina första hamstrar, Smulan och Pärlan där som jag sedan avlade på. Smulan var en Pärlemor agouti (vit med ål på ryggen) och Pärlan en helvit pärlemor Pearl.

Jag tror att dina hamstrar har ändrat färg till vinterpäls eller så är de kanske Pärlemot agoutis som min hamster Smulan. Isåfall har de en ovanlig färg om de fortsätter vara vita.

AnjaG74
2/20/11, 2:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej

Det var ett tag sedan jag skrev nu, men jag kan uppdatera er angående våra vintervita hamstrar som jag trodde var sapphire. Den ena är jag fortfarande osäker på men den ena håller definitivt på att bli mörkare.

Från början var de nästan helt vita, med liiite ljusgrått bakom huvudet. Men sedan några dagar tillbaka har den minsta av de två tjejerna ändrat färg riktigt ordentligt. Så hon är nog en agouti.

Se på bilden här och jämför med min Avatar där hon är nästan kritvit.

Nu råder iallafall ingen tvivel om att det är äkta vintervita :-)

Vi tycker att hon är jättefin när hon är såhär fläckig, men hon blir nog snart helt mörkgrå.

Hur har era sett ut när de ändrar färg och hur fort har det gått. Detta har bara tagit ett par dagar från vit till så här mörkfläckig.

agnes_S
2/20/11, 12:40 PM
#10

#9 Jag tycker fortfarande att hon på bilden ser ut att vara sapphire i botten, men att vinterpälsen helt klart är på väg av. Hamstern på min bild lite högre upp är en sapphire. Fast det beror ju lite på hur mycket? mer hon mörknar.

Håller med om att det är väldigt sött när de blir sådär fläckiga Skrattande Min har som sagt bara fått ljusare ögonbryn, man kanske skulle sänka rumstemperaturen till nästa år och hoppas på vinterpäls? Obestämd Flört Oskyldig

HamsterMarie
2/20/11, 8:04 PM
#11

#9 Det är fortfarande en sapphire hihi :) de är mycket ljusare på vintern. nu har den tappat sin vinterpäls:) Den kommer bli liite mörkare. Fläckarna kommer försvinna. Nästa vinter blir han jätteljus igen :D

[hamster-expert]
2/22/11, 11:56 PM
#12

#9

Ska inte saphire färgade hamstrar vara lite mera blå gråa? Din hamster ser så brun ut. Min hamster Charlie räknas nästan som en saphire, men ahn var för beage.

AnjaG74
2/23/11, 4:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10

Ja dom är verkligen ursöta när dom är fläckiga. Jag är så tveksam till om hon verkligen är sapphire. Hennes syster däremot tror jag är det. Jag tycker som "hamster-ex" säger, att hon är lite beige/brun när man tittar närmre, fast jag vet inte.

#11

Menar du att sapphire är mycket ljusare på vintern än aguoti? För dessa två var ju näst intill vita. I princip bara en svag grå ål och lite grått bakom huvudet/öronen, men i övrigt vita.

#12

Jag tänker oxå så, har ju läst att de ska vara grå, inte med något brunt i, men jag vet inte.

Systern tycker jag är grå, medan Basilika, som ni såg på bilden i inlägg #9 är liiiiite brun i det grå om man tittar nära.

Det är ju definitivt skillnad i ljushet oxå. Timjan är mycket ljusare och verkar inte alls ändra färg lika mycket som Basilika. Eller så kommer det senare hos henne. Hon har kanske inte börjat ändra färg ännu.

Annons:
AnjaG74
2/23/11, 4:18 AM
#14

På bilden är det alltså systern som har huvudet hitåt och den hamster jag frågade om i inlägg #9 som har rumpan mot kameran. Hon är fortfarande helt vit i ansiktet. Hur sött som helst :-)

HamsterMarie
2/23/11, 6:57 PM
#15

#13 Nej deras färg är mörkare på sommarn än på vintern. Det är stor skillnad. Nu börjar de tappa sin vinterpäls. De är sapphire.

På bilden är den till vänster sommarfärgad och den till höger (din) vinterpäls.

HamsterMarie
2/23/11, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bilden -->

Upp till toppen
Annons: