Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 475 ggr
KittKatt
2020-04-28, 16:47

1st Sibirisk Vintervit & 3st Roborovskis i samma bur?

Hej! Mun dotter fick 2st Sibiriska Vintervita nu i påsk. I veckan hade den ena dött under natten. Han som blev kvar var den undergivna i rangordningen av de två. Vi var till en djuraffär som köper in av uppfödare idag för att köpa en ny kompis (de ska ju vara minst 2st enl. lag så länge de inte bråkar för mycket) Vi hade redan bestämt att inte lämna en kvar ensammen i buren i djuraffären, vi skulle isf köpa båda. Även dessa Sibirisk Vintervit. Väl på plats fanns det 3st små Roborovskis i samma bur som hon föll pladask för ♡ Vi kunde/ ville inte köpa bara en och heller inte lämna kvar en ensammen… så vi köpte alla tre. De är nu i samma bur då de nya små inte är könsmogna än. Tyvärr tror jag inte att det kommer att funka i längden, av vad jag har läst. Ny bur och ny kompis av rasen Sibirisk Vintervit kommer ev. att behöva inhandlas. Vad säger ni med erfarenhet? Kommer de vilja slå ihjäl varandra eller kan det funka? Tänker att den Sibiriska är undergiven men äldst och Roborovskis'arna är bebisar nu och förhoppningsvis kommer att acceptera den Sibiriska… Inga påhopp tack, vi vill det absolut bästa för de små ♡ Vi har en av de absolut största glasburarna med 3 våningar, 4st matskålar, 2st vattenflaskor, 2st bad, 5st hus, ett stort hjul och andra kreativa aktiviteter. Behöver vi köpa en till bur så gör vi det utan att blinka, det viktigaste är att de mår bra ♡ Tack

Cireea
2020-04-28, 17:07

Ta genast ut en av arterna ur buren! 😮
Sätt roborovskis i en bur och hybriderna i en annan. Dom ska inte under några omständigheter bo tillsammans eller ens träffas. Det är olika arter och har ingenting med varandra att göra. 

Det ni kallar för sibirisk vintervit är en hybrid mellan rysk vintervit och campbells. Finns ingen art som heter sibirisk vintervit.

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Robbo&Breton
2020-04-28, 17:11

Man ska absolut INTE ha olika arter tillsammans då de har olika språk och kan inte kommunicera med varandra. Detta leder då till bråk för att de missförstår varandra. Blir lite fundersam över att den ena hybriden dog så snabbt, vet du kanske ungefär hur gamla de kan vara? Är hamstrarna av olika kön? Hur stor är buren?

KittKatt
2020-04-28, 17:12

Förlåt, mitt misstag 😣 Det är Rysk Vintervit och INGET annat. Men samma kanske gäller iaf?

Robbo&Breton
2020-04-28, 17:16

#3 Rysk vintervit och campbells som kommer från djuraffär (har okänd härstamning) räknas som hybrider.

Cireea
2020-04-28, 17:16

#3 Du skriver ju såhär i ditt inlägg: 

"Tänker att den Sibiriska är undergiven men äldst och Roborovskis'arna är bebisar nu och förhoppningsvis kommer att acceptera den Sibiriska..." 

Så det låter som att du planerat att sätta dom tillsammans?

Eyos Hamsteruppföding

KittKatt
2020-04-28, 17:23

Om det går, annars kommer vi givetvis dela på dem i olika burar. Vi vill deras bästa som jag skrev i mitt inlägg. Tyvärr skrev jag fel vad gäller den Vintervita, det är Rysk och inget annat.

Cireea
2020-04-28, 17:26

#6 Okej, det går absolut inte. 
Olika arter ska inte bo tillsammans. Så håll robbarna i en separat bur. 🙂

Om din/dina rysk vintervita saknar stamtavla räknas dom som hybrider då man inte kan bevisa att dom inte blandats med Campbells. Det är bara Campbells och Rysk Vintervit som kan korsas.

Eyos Hamsteruppföding

KittKatt
2020-04-28, 17:27

De Vintervita är födda i mitten på februari i år så den blev inte gammal alls.

Robbo&Breton
2020-04-28, 17:32

#8 Ja, det var ju inte gammalt. Verkade den hamstern något ''sjuk'' eller liknande när ni köpte de?

KittKatt
2020-04-28, 17:56

Den var superpigg och glad, den spralligaste av dem båda. Vi var noga med att kolla det. Min dotter visade när den redan dött att den var helt igentäpt av snor i näsan. Vad rekommenderar ni för vår Vintervit som nu blir ensammen iaf i egen bur, ska vu köpa en till Vintervit till honom? Vi kan inte svära på att den inte har Campbells i sig då den inte har stamtavla. Han som dog var kullsyskon.

KittKatt
2020-04-28, 18:08

Tack för er ändrade attityd 💖 Vi vill alltid det bästa för våra djur, de ska ha det så bra ett husdjur bara kan, oavsett ras, storlek och modell. Här har jag uppenbarligen gjort fel. Har läst på massor men men inte hittat fullgod info (enl. mig) så därav min fråga här i forumet.

Cireea
2020-04-28, 19:30

#11 Den buren är inte lämplig för hamstrar i mitt tycke. Alldeles för stor risk att dom klättrar upp på gallret och tappar greppet, vilket kan leda till skador eller i värsta fall döden. 😕 Hade satsat på en bur med bra bottenyta men utan galler att klättra i. Vill man ha en budgetbur passar en Samla 130 liter från IKEA utmärkt. 

Angående hur ni ska göra med er hamster som nu är ensam. 
Enligt lag ska dvärghamstrar bo minst med en artfrände, dock blir det problematiskt med hybrider då dom sällan kan hålla sams. Eftersom er hamster är ung så kan det gå att introducera en ny bebis men jag vet inte om ni vågar riskera att dom hamnar i slagsmål och att någon blir allvarligt skadad. 

Hur verkar er nuvarande hamster må? Verkar den "nedstämd"?

Eyos Hamsteruppföding

KittKatt
2020-04-28, 19:51

Tack! Tänkte faktiskt bygga bur av en Ikea Samla. Jag känner till lagen om att de ska ha kompis, känner även till att de kan behöva bo själv om de slåss för mycket och allvarligt. Vi är absolut berädd att testa med en ny kompis ❤ Ville dock ställa frågan här utifall det absolut inte varit hade varit aktuellt. Vi kommer på bara några dagar gå från 4st hundar och 2st Dvärghamstrar till 4st hundar och 5sDvärghamstrar 💖🙈💖 Marabou som förlorade sin bror känns lite låg, inte så glad och pigg som vanligt. Vet från våra hundar (självklart kan det vara helt olika) att de kan sörja en i flocken ganska länge 💔

KittKatt
2020-04-28, 20:06

Vi tänkte/hoppades att det skulle gå att introducera en ny kompis då han är så ung. Det blev ju 3st nya kompisar idag… som det nu visat sig tack vare er i denna tråd var helt fel beslut då de är av olika ras. Så att separera de olika raserna och köpa en Vintervit-bebis som kompis till han som blev själv känns som en självklarhet 💖

hamstercutie
2020-05-05, 18:35

Efter det jag kan om hamstrar tycker jag personligen att din dvärghamster kan bo ensam eftersom risken till bråk och allvarliga skador finns. Särskilt när du inte har någon stamtavla. Som Cireea säger så kan gallerburar vara farliga pga deras nyfikenhet, dem testar såklart att klättra upp, men eftersom dom har dålig syn kan dom ramla och slå sig, i värsta fall dö. Som sagt så upprepar jag det som Cireea sagt väldigt många gånger. :)

Upp till toppen