Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 291 ggr
FrkW
8/27/17, 2:00 PM

Nybörjartips och uppfödare i Malmötrakten?

Mitt första inlägg här så jag ber om ursäkt om jag missat något uppenbart. Vi funderar på att skaffa dvärghamster och jag har ägnat de senaste dagarna åt att googla nybörjarguider, tips och burar. Har förstått att det är lämpligast att köpa från uppfödare, och det låter ju helt rimligt, jag hade ju inte köppt vare sig hund eller katt från butik. Dock har jag på de listor jag fått fram inte hittat några uppfödare i Malmötrakten/Skåne/Köpenhamnstrakten, finns det några bra? Vilken ras vi vill ha har vi inte riktigt landat i, just nu lutar det väl åt vintervit eller Campbells. Tar gärna emot tips om för och nackdelar, lika så om man bör ha en hane eller hona. Färg spelar ingen större roll, och det finns inga planer på avel eller utställningar, vi är ute efter ett trevligt sällskapsdjur.

Annons:
91Marran
8/27/17, 3:56 PM
#1

Dvärgar ska minst bo två och två. :-)

Mvh
Mig

Kex!
8/27/17, 6:50 PM
#2

några saker: 

hamstrar är i olika arter ej raser 

dvärghamstrar ska alltid bo minst två och två (inte i ojämna grupper)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

FrkW
8/28/17, 10:45 AM
#3

Då får vi skaffa två. Lite intressant att rekommendationerna skiljer sig så väldigt, i bland annat Danmark verkar huvudregeln snarare vara att hålla dem som ensamdjur för säkerhetsskull. 

Kex: Tack för påpekandet, det är ju faktiskt rätt stor skillnad, så van vid terminologin kring hundar bara. :)

Upp till toppen
Annons: