Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 536 ggr
Nachothehamster
8/19/17, 9:04 AM

är det stort nog?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! jag ska kanske skaffa en hamster men jag har en liten fråga.

är 55x47x37,5 lämpligt för guldhamster? vi har haft hamster förr i den fast det vad en dvärg :/ tacksam för svar! :)

Annons:
Kex!
8/19/17, 1:21 PM
#1

Jag skulle säga att den där buren är för liten för alla hamstrar! Hjulet är alldeles för litet till och med för en dvärg det måste vara minst 30 cm i diametern för en guld och i den buren är det stor chans att hamstern börjar gnaga på gallren! Mina tips är ett större begagnat akvarium/ terrarium eller Ikea DETOLF eller SAMLA 130 l Bara två frågor med tanke på buren? 1. Du använder väl inte hamstervadd? 2. Du köper väl inte djur från djuraffär?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

tixEntry
8/20/17, 9:47 AM
#2

Tyvärr är de flesta burar från djuraffär alldeles för små för att hamstern ska kunna trivas. Att köpa ett stort akvarium eller terrarium på blocket, bygga en egen av en hylla eller ett skåp, eller köpa en enkel stor plastlåda är de bästa alternativen.

Och ja, tänk på att hjulet måste vara minst 30 cm i diameter för en guldhamster. Fast det bästa är saucerhjul, eftersom de är ännu plattare och snällare mot hamsterns rygg.

Tänk sedan också på varifrån du köper hamstern, och vilket foder du har. Om man köper från djuraffär är det en stor risk att djuren är uppfödda på dåliga sätt, utan hänsyn till ärftliga sjukdomar, defekter eller djurens välmående. Det bästa är att köpa från en seriös uppfödare, som brukar ha koll på hamsterns släktlinjer långt bak och ofta veta mer om djuren. De brukar dessutom vara tamare för att de har kommit i mer kontakt med människor än de som sitter i montrar i djuraffärer.
Ett bra foder ska inte innehålla majs, inga färgade bitar, inte så mycket solrosfrö(det är väldigt fett), ska gärna innehålla animaliska proteiner från bönor, ärtor och liknande, och ha en hög fiberhalt. Många foder som säljs i djuraffärer är väldigt onyttiga eller mest till för att se bra ut och för att folk ska köpa det. :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: