Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 795 ggr
Mathilda-hamster
2017-08-01 21:57

Hamster frågor

Hej! Idag fick jag reda på att jag skulle få en dvärghamster som jag velat ha i 1 års tid. Jag blev jätteglad men jag har en del frågor. (Jag har aldrig haft en hamster förut) 1. Är det livsviktigt att köpa den hos en uppfödare eller kan man köpa den från djuraffär? 2. Hur långt kan man åka för att hämta hamstern om man ska köpa den hos en uppfödare, jag hat hittat en bra uppfödare men hon bor 1 timme ifrån mig. Är det okej ändå? 3. Hur får man hamstern tam och snäll? Och gör det ont när den bits? 4. hur mycket? tid behöver hamstern med En varje dag? Jag vet att den kommer sova på dagarna men hur mycket?? 5. Jag vill att det ska vara en kille så skriv gärna namn. Funderar på Ture men ge gärna förslag!

Annons:
Meja H
2017-08-06 16:33
#1

1. Bäst att köpa från uppfödare. Från djuraffär kan dom ha dom sa sjukdommar och då stödjer du dessutom grossisterna. 2. Då måste du köpa en riktig transportbur och ha bottenmaterial i så att den kan sova på vägen. Även bra om du tar med lite gurka så att den får i sig vätska på vägen :) Dom sover oftast hela vägen. 3. Om du köper från uppfödare så är den säkert tam när du får den men om den kommer från djuraffären är den inte tam. Alla hamstrar vill inte bli tama heller. Kan inte svara på om det gör ont när dom bits för att jag har inte blivit biten. Dom kan ju nafsa vilket inte gör ont och dom kan ju bita olika hårt. Dessutom bits dom om dom blir rädda och arga. 4. Dom behöver komma ut ifrån buren varje dag och springa runt i hagen eller golvet och gosa. Men minst en timme skulle jag rekommendera. Alla sover olika länge och olika tider 5.Vilken färg vill du ha på hamstern?

91Marran
2017-08-06 17:10
#2

Dvärghamstrar ska bo minst två och två. Glöm inte det :-)

Mvh
Mig

tixEntry
2017-08-12 11:37
#3

#2 Det är tråkigt att det finns en sådan regel, eftersom de oftast inte går ihop. Har allt för många gånger sett bråk när de bott många i en liten bur. I djuraffären där jag praoade i sexan var det en som fick nosen sönderbiten, men då fick den i alla fall flytta till en egen bur. :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

UlrikaD
2017-08-12 17:38
#4

#3 Det där är så individuellt. Man bör väl satsa på att köpa efter linjer är tidigare djur varit flocksmarta. Sen hålla dom såpass stort att dom kan välja att gå u en om dom vill. Har i dagsläget 3 Campbells honor tillsammans och 3 Cambells hanar tillsammans. Utan minsta lila tjafs. Innan dessa hade jag 2 honor som satt ihop från 5 resp 8 veckors ålder till deras död. Dom blev båda över 2 år och dog med två månaders mellanrum. Bra avel och bra yta med aktivering tror jag starkt på. Och t.ex robbar är ju otroligt roliga när dö får gå ihop i mindre grupper. Sen kan ju inte alla älska alla så självklart är det lättare för uppfödare som har många djur att få ihop fungerande grupper. Men man bör ju ge dom en chans. Tänk att behöva bo hela livet ensam om man egentligen hade mått mycket bättre med sällskap.

Upp till toppen
Annons: