Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 879 ggr
HamsternVilja
2017-07-15 14:39

Är orolig för min guldhamster

Hej hej. Jag är orolig över min guldhamster Vilja. 😞 Hon har blivit ganska rund om magen och det putar ut lite mer på den ena sidan än den andra. Jag vill helst börja få henne att bli lite mindre om magen då jag är orolig över det 😬 Hon är en brun guldhamster som är 10 månader gammal. Jag fick henne i julklapp på julafton och mina föräldrar har köpt henne från en djuraffär. Hon var i ett fint skick runt magen då men på bara den senaste korta tiden gick det väldigt snabbt och hon blev ganska fort rund om magen 😬 Hon är min första hamster och jag vet inte mycket om dem då jag inte har kunskap sedan tidigare. Men hennes basfoder är Hamster Nature från djuraffären. Och varje kväll får hon lite färska grönsaker och då och då lite äpple. Jag ger henne vissa dagar i veckan knäckebröd för kolhydraternas skull och kött med för dem är ju allätare. Jag försöker att få henne att springa i hamsterbollen och aktivera henne. Men hon är ganska lat också. Hon är inte allt lika aktiv lägre nu som i början och hon är mycket lugnare. Hon sover mycket mer också. När jag ger henne maten går hon ur och hamstrar upp det. Kanske hoppar ner vid bur botten och stökar rundor lite sedan går hon raka vägen upp och lägger sig igen i huset. Hon använder knappt hamsterhjulen och jag är riktigt orolig. Hur kan jag banta henne på bästa sätt och ändra om hennes kost? Tacksam för alla svar ❤️

Annons:
Jollan1208
2017-07-15 14:45
#1

Ta henne till en veterinär. Förstod inte riktigt hur du menade med magen men kanske kan vara en tumör? Rätta mig om jag har fel men för säkerhets skulle, ta henne till veterinären.

Lojs
2017-07-15 14:46
#2

(Det här forumet är för dvärghamster egentligen, men jag svarar ändå).

Jag hade först och främst tagit henne till veterinär om magen är mer tjock på ena sidan, det kan tyvärr vara en tumör eller något annat som behöver kollas på av veterinär. Särskilt när hon är såpass inaktiv, det kan även det vara ett tecken på att något inte stämmer, de brukar vanligtvis bli lugnare med åldern, men 10 månader låter lite tidigt. 

Knäckebröd skulle jag undvika, kolhydrater får hamstern troligtvis tillräckligt av i fodret och knäckebröd är saltat vilket inte är så nyttigt för en hamster. Annars tycker jag maten låter vettig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: