Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 907 ggr
Petsloves
2017-02-22 18:22

vad ska man tänka på?

Vad ska man tänka på när man köper en dvärghamster? Ja, skriv om hur du gjorde för att få hen tam och hur stor bur du har och life hacks på leksaker som är läta att göra själv. Har funderat

Annons:
-Aida-
2017-02-22 19:12
#1

Min bur är 75 bred, 45 djup, 37 hög. när jag hämtade min hamster, hade jag han i en kartong med strömaterial, om det är kallt ute så blir det en bra isolering i kartongen.
Min är inte tam, han vill helt enkelt inte så jag nöjer mig med att titta på honom.
Jag har köpt lite hus i trä och tunnlar i trä som han kan klättra på och varierar husen vid städningen, jag sparar toarullar och kartonger, jag skär ut ett hål i lådan som han kan krypa in i.
Man kan begrava lådorna under spånet eller sätta dit toarullar som rörsystem in i lådor och mellan lådor så det blir som gångar mellan olika rum.
Min hamster uppskattar detta mycket, han gillar pringles rör också, jag byter ut kartongerna vid städning.

Matskålen ställer jag den ovanpå en större låda så det inte kommer spån i den, samma med vattenskålen, håller både mat och vatten fräshare längre.
Har man större låda som skokartong kan man bygga som labyrint innuti, det uppskattades också.
Vill man att hamstern ska få uppleva ett mer naturligt sätt att leta mat så kan man strö ut det i buren, hamstern blir också sysselsatt.

Petsloves
2017-02-22 20:43
#2

Tack för svaret det kan jag tänka på

Honeymoon
2017-02-23 11:32
#3

Det viktigaste du ska tänka på tycker jag är att köpa hamster från en seriös uppfödare, då kan du även få många bra skötselråd från uppfödaren. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Petsloves
2017-02-23 15:05
#4

Okej:)

91Marran
2017-02-23 20:09
#5

Tänk på att köpa två stycken! :-)

Mvh
Mig

Petsloves
2017-02-24 17:27
#6

Ja det är redan bästemt annars blir det lite tråkigt för hen om hen är ensam

Annons:
Petsloves
2017-02-24 17:27
#7

Ja det är redan bästemt annars blir det lite tråkigt för hen om hen är ensam

Meja H
2017-02-26 11:21
#8

Guldhamstrar får ej bo tillsammans men dvärghamstrar får bo tillsammans. Men och dvärghamstrarna börjar bråka så ska du sära på dom. Om du inte vill ha ungar så tar du 2 pojkar eller 2 flickor (tror du redan fattat det). 

Saker du inte ska köpa:

Hamstervadd är livsfarligt  (använd toapappsremsor istället) 

Metallhjul/gallerhjul/näthjul är farligt för att fötterna kan fastna när dom springer och dom kan bryta ben tår och klor( köp ett plasthjul eller trähjul istället)

(Listan kan göras lång)

Saker som jag rekommenderar:

Trähus

Toapapper som bomaterial

Alspån (ganska dyrt), Care Fresh (ganska dyrt), vanligt spån (billigt)

Lågkantade matskålar

Träbroar, Trätunnlar, 

TOARULLAR  är nog dom bästa och billigaste leksakerna som finns. Mina älskar det och man kan göra så mycket med dom

(Listan kan göras oändlig)

Om det är något mer du undrar så är det bara att fråga :)

Meja H
2017-02-26 11:22
#9

Finns massa bra youtube videos på hur du gör din hamster tam :-)

Upp till toppen
Annons: