Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1090 ggr
Dora123
2017-01-17 22:17

Dvärghamster parning

Hej jag och min syster (14 och 13 år) har var sin hamster, jag har en hane på ca 1 och en halv månad och honan är 6 månader.

Vi prövade att sätta ihop dom med galler i mellan så började dom  typ "skaka" och när jag lyfte bort honan så bet hon mig väldigt hårt. Vi höll dom borta från varandra i ca en vecka. Vi satte ihop dom idag mitt på golvet, först så gjorde dom inget men sen så typ attackerade dom typ varandra (dom la sig i en boll och typ bet varandra och så). Vi tog isär dom igen i typ tre minuter medan jag hämtade en skokartong så dom kunde vara i. Sen satte vi ihop dom igen och slogs dom ännu mer. Vi visste inte säkert vad vi skulle göra så vi tog inte isär dom direkt men vi såg senare att dom inte sluta så vi tog isär dom. När vi kolla på dom senare hade min hamster blod på sig och vi är ganska säkra på att det hans.

Vi vet inte vad vi ska gör nu.

Snälla hjälp!

Kan vi försöka att para dom igen?

Har det hänt nån av er nån gång och vad gjorde ni? Blev det någon kull?

Vi vill väldigt gärna ha hamster ungar.

ps vi köpte killen hos en uppfödare och honan hos en privatperson som hade tröttnat på henne.

Killen är blandning mellan campells och vintervit och honan är vintervit.

Annons:
Sara:)
2017-01-18 11:29
#1

Eftersom att ena är en hybrid så är dom inte samma art och därför har dom svårt att förstå varandra, antagligen därför dom börjar bråka. Tror inte det är så smart att försöka para dom igen men låter någon annan svara på det..

Sara:)
2017-01-18 11:37
#2

Är inte så kunnig heller haha så har säkert fel

Lejonhund
2017-01-18 22:06
#3

Om du läser vad du skrivit som om det var någon annan som skrev. 

Dvs, någon skriver att de försökt sätta ihop sina hamstrar men att de bråkar så att blodvite uppstår, skulle du då själv ge denne person rådet att försöka sätta ihop hamstrarna en gång till och riskera att de blir ännu mer skadade eller att låta bli?

För egen del är det ingen tvekan, era hamstrars välmående måste gå före önskan om att ha hamserungar. Vänta tills ni är äldre, har två individer med stam som är väldokumenterat frisk och med stöd från någon som är erfarenhet av hamsteravel. Utan detta är det en alldeles för stor risk att djuren blir lidande.

Jag förstår helt att det är spännande och roligt med tanken på hamsterungar, men som läget är nu är det viktiga att sätta era små hamstras välmående i första rummet.

Honeymoon
2017-01-19 00:12
#4

#3 Bra skrivet!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Baltareds
2017-01-25 22:00
#5

Håller med #3 , kan ju vart så också att privatpersonen som tröttnat på honan också hade tänkt ha henne som avel men att det inte funka. Mina två hamstrar bråkade med varandra så fort den enda luktade på den andra, men jag särade på dem och så fick det gå och andas lite själva. Sen började jag försöka sätta ihop de igen (dvs de fick hälsa på varandra varje kväll mellan galler och nosa på varann osv.) och nu går de jättefint tillsammans :) när de va särade så verkade de också vara mindre aktiva och inte alls mer lekfulla heller, meeeen jag rekomenderar att du särar på dem och har burarna bredvid varandra så de hör och känner varandras doft, samt att du kan låta de hälsa på varandra mellan galler (rekomenderar galler från Biltema med mindre öppningar så hamstern inte kan ta sig igenom. Sen beror det ju också lite från individ till individ och ibland funkar det bara inte med att ha de ihop :)

Upp till toppen
Annons: