Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1004 ggr
Anonym.ifokus
12/17/16, 6:17 PM

Stressig hamster

Jag tror att min hamster är stressad. Vet inte varför. 

I typ 1 timme sprang han runt i buren non stop. 

Han springer i ett mönster. Första går han till matskålen sedan hoppar han ur den och springer till hjulen och springer snabbt typ 2 sekunder och sedan går han till sitt hus 1 sek och kommer ut och springer till matskålen och sedan upprepa om och om igen, han stannar sällan och klia på sig, när jag släpper ut honom så är han lika stressig. 

Nu har han lugnat ner sig och sitter i sitt hus. Men varför var han så stressig?

Annons:
AnneN
12/17/16, 7:35 PM
#1

Hur gammal är han? 

Har du haft han länge?

Har han alltid varit lika stressig eller har det kommit plötsligt? 

Om han kliar sig kan det vara ohyra eller hudproblem? 

Kan han ha ont? 

Kan han ha blivit skrämd av något? 

Hur ser det ut i buren med miljöberikning förutom hus och hjul?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anonym.ifokus
12/17/16, 8:50 PM
#2

#1 Han bli 2 år gammal, i Januari. Jag har haft honom i 1 år och 8 månader. 

Han brukar inte vara så stressig som han var idag. Annars kan han vara lite stressig ibland men han lugna ofta ner sig efter en stund. Jag tycker att han ser normal ut när han kliar. 

Vet inte om han har ont..

Har inte skrämt honom eller något, han bor inte i en lite bur men inte heller i en jätte stor bur. Det är en Ikea Billy serie, i buren har jag lagt tre olika hus i varje hörn, 1 hjul med diameter 18 cm, 1 matskål, 1 sandskål, 1 toalettrulle, 1 gnaga träd som ser ut som morot, 1 vattenflaska, massa näsdukar. 

Jag har testat skapa egna leksaker men han verka inte intresserad i de. Typ bollar och en sånt hamster toy  samt hamster toy, han är typ bara intresserad av mat. När jag lägger mat i toarulle och sluter med t.e.x näsdukar eller lägger mat i bollar så bruka han vara intresserad men annars….nope…

AnneN
12/17/16, 9:01 PM
#3

#2 okej då låter det iallafall inte som att det skulle bero på något i buren. Kan det vara så att någon i närheten börjat skjuta fyrverkerier och att han blivit stressad av det?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anonym.ifokus
12/17/16, 10:17 PM
#4

#3 Nope, ingen har skjutit fyrverkerier. Men ibland bruka min syster sätta på hög musik som kanske stör honom. Men i de flesta fallet så sover han väldigt djup så är inte säker om det är orsaken.

Baltareds
1/14/17, 9:39 AM
#5

Du kan ju också maila och rådfråga veterinär för att få de bästa svaren, ni har inte nån hund eller katt eller nått annat djur som kan kommit nära och stressat upp hamstern? Nu var det ju dock ett tag sen du skrev inlägget men jag hoppas allt gått bra iallafall

Anonym.ifokus
1/14/17, 9:08 PM
#6

#5 Nej vi har inte annat husdjur än vår lilla hamster. Han har blivit lite normal nu efter inläggen skrevs. Men dock är det lite annorlunda när jag släpper ut honom. Förr brukade han leka runt och när han blev trött brukade han sätta sig i en hörn och börja sova/vila, vilket var jätte gullig tycker jag. Nu springer han bara runt och verka stressad (utanför buren) och vila aldrig. Känns som han vill hem hela tiden…. :/

Annons:
Baltareds
1/17/17, 10:05 AM
#7

Det är ju synd att det känns så, kan han ha blivit stressad av något när han var utanför buren? Typ om någon skrikigt eller någon kanske tappat nåt? Det kan ju vara så att han blir nervös när han leker pga det. Du kanske kan prova att flytta lekplats till nån annanstans och se om det blir bättre. 😋

Anonym.ifokus
1/22/17, 9:51 PM
#8

#7 Någon gång har jag råkat skrämma honom, men kommer hamster ihåg sådana saker och bli rädd varje gång vid samma plats? Jo, borde testa flytta lekplatsen och se om det blir bättre :)

Alwyn
1/25/17, 8:53 PM
#9

Plötslig överaktivitet är ett symptom på diabetes har jag för mig, så det kan helt klart vara värt att kolla upp.

Upp till toppen
Annons: