Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 987 ggr
Bibbi😄
2016-11-06 10:10

Två dvärghamstrar

Hej, jag har en dvärghamster och skulle gärna vela ha en till. Kan man ha två hamstrar av samma kön eller kommer dom att börja slåss? Tacksam för svar :)

Annons:
EvyKiwy
2016-11-10 03:01
#1

Beror på hur gammal din är…. Om du vill ha en till måste du också se till att dom är jämnåriga för man ska aldrig sätta ihop hamstrar i olika åldrar eller reser/arter Och man borde göra det inna 14 veckors ålder annars riskerar man gräl. Detta är vad jag läst och mina egna erfarenheter

Klaaraa
2016-11-13 16:12
#2

Håller dock inte med #1

Är din nuvarande hamster vuxen? I sådanna fall rekomenderar jag dig att sätta ihop en så ung hamster som möjligt med den du har nu. Tänk också på att gå sakta framåt :) Att sätta ihop två hamstrar är något som är väldigt tidskrävande. Jag rekomenderar dig att kontakta en erfaren uppfödare om tips och råd. 

Sätter man ihop två vuxna hamstrar kommer det garanterat bli bråk. 

[sandraHe]
2016-11-26 17:33
#3

Jag köpte en kompis till min dvärghamsterhona när hon var rätt ung men de började omedelbart slåss. Andra honom gick ej att lämna tillbaka då hon var köpt på djuraffär. 

Om du ska para ihop, prata med en uppfödare och se till så att du kan testa dig fram lite.

Jag hittade som tur var en köpare till min "kompishamster" så allt löste sig till sist.

[Ingunn_1969]
2016-11-28 07:49
#4

Två könsmogna hamstrar av samma kön är mycket svårt att sätta ihop.  Har man en vuxen hamster som skall sättas ihop med en kompis bör den yngsta vara max 4 veckor. Har den vuxna varit ensam ett tag är det svårare och det finns stor risk att den lilla skadas. När man sätter ihop de bör det ske på neutralt område, alltså inte i den enas bur utan helst i en ny/städad bur där ingen av de två har varit förut.

Det är också viktigt att de två är av samma art, annars blir det svårt med kommunikationen. Hybrider är alltså svårare att sätta ihop än de från rena linjer just för att de finns stor risk att de kommunicerar på lite olika sätt och därmed får svårare att förstå varandra.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Ulvelin
2017-01-10 18:03
#5

det finns lag på att dvärghamstrar ska vara två men om den är vuxen är det okej om dom är två så måste dom vara kullsyskon

Honeymoon
2017-01-10 21:02
#6

#5 Man måste inte ha kullsyskon för att kunna ha dem ihop, även om det ofta är enklast.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: