Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1059 ggr
Jenny90
11/3/16, 12:21 PM

Skaffa dvärghamstrar

Hej jag funderar på att skaffa dvärghamstrar i framtiden. Jag funderar på vad man ska tänka på? Jag vet att man ska ha två hamstrar. jag funderar på om man behöver två av varje sak? Två hjul, två matskålar. Två hus m.m.

Annons:
-Aida-
11/3/16, 3:27 PM
#1

Två hamstrar bör ha två matskålar, dom gillar att sitta i den, annars kan de bli trångt för dom om du inte har en lång matskål så alla får plats. Man kan också strö ut maten över buren så de får leta själva som de gör ute i nature, de blir naturligt beteende än en matskål.
Även om de gillar att sova tillsammans så bör de ha varsina hus så de kan dra sig undan ifall de vill.
Jag är inte säker på detta men jag tror att det räcker med ett hjul, har inte sett någon som har fler än ett om man inte har en jätte lång bur så man får plats med fler än ett.

Jenny90
11/3/16, 3:35 PM
#2

Tack för svaret. jag har tänkt ha dom i ett akvarium.

Verylove
11/4/16, 12:09 AM
#3

Om du har ett akvarium som är högt så kan du ha flera nivåer så blir det mer plats för dem att samsas på. Se till att nivåerna är fallsäkra då hamstrarna inte så ofta är vana vid höga höjder. Du kan ha ett hjul och en flying saucer så att en kan springa på hjulet och den andra på flying saucern.

SimonCeline
11/5/16, 12:46 PM
#4

Här är en lista med tips när du köper två hamstrar. Viktigt att de är samma ras och att de är syskon. Större chans att de håller sams då. 

- Två matskålar , slipper du bråk om revir med maten 

- räcker med en vattenskål eller flaska

- Jag har ett hjul för mina vill sällan springa i hjul , men om du märker att de älskar att springa i hjul så köper du två

- ha ett hus och matskål på ena sidan av buren och ett hus och matkål på andra sidan av buren eller på en annan våning. Då får de lite mer space. 

- Ha mycket leksaker, aktivering, spännande miljöer och en så stor bur som möjligt, så att de kan aktivera sig ordentligt. 😂 Lycka till!

Jenny90
11/7/16, 12:40 PM
#5

#4 tack för svaret. Det var en bra lista.

Jenny90
11/9/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kan man ha två dvärghamstrar i en sån här bur jag tycker det värkar vara för liten. ?

Annons:
EvyKiwy
11/10/16, 2:48 AM
#7

Nej absolut inte för liten!! Jag har en sån till min guldhamster (kanske lite liten men hon trivs). Den är större(och tyngre men inte tyngre en ett akvarium) en en duna mini och super trevlig! Rekommenderas verkligen! Annars kan du ju köpa ett akvarium secondhand att ha hamstrarna i

Honeymoon
11/10/16, 7:08 AM
#8

#6 Jag tycker personligen att den är lite för liten. Ju större desto bättre! När man har två hamstrar minskar dessutom risken för bråk om de har större yta.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Jenny90
11/10/16, 7:31 AM
#9

Jag har tvån såna här burar en köpte jag ny åt min guldhamster men jag tyckte det var för liten. Sen hitta jag den andra på secondhand så jag kopplade i opp dom två burarna. Men nu bor han i en hemma byggd bur. är två såna här burar tillräkligt stor för dvärghamstrar eller kommer det bli bråk om revir ?

SimonCeline
11/10/16, 10:33 AM
#10

Jag tycker att buren är lite för liten.

Men om du kopplar ihop två burar så är det lagom för två definitivt 😃

Honeymoon
11/10/16, 11:30 AM
#11

Instämmer med #10, bra med två burar! :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Upp till toppen
Annons: