Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 2110 ggr
[DobbyTheRabbit]
2016-10-26 09:17

Akta er för XX i Stockholm

Vill bara varna för de hamstrar som kommer från (bortttaget av admin) i Stockholm. Ägaren föder upp hybrider som sedan utfodras med felaktig kost, massa socker ex banan, jordgubbar osv. Hon för dessutom sina köpare bakom ljuset och marknadsför hamstrarna som Campbells. Finns ingen koll på färger etc. Att jag tar upp detta är att det inte är ok att avla på hybrider, med arter som aldrig skulle para sig i det fria. Och det jan vara skadligt då det skiljer sig i storleken på vintervita och Campbells, kan därmed vara skadliga förlossningar.

Annons:
[Ingunn_1969]
2016-10-26 10:22
#1

Det här inlägget tycker jag är taskigt och bör tas bort.

Om du har åsikter om avel så ta det i första hand direkt med uppfödaren.  Ge åtminstone uppfödaren en chans att ta en diskussion i forumet, t.ex genom att fråga om hybridavel och bjud in henne att vara med i diskussionen eller liknande.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[DobbyTheRabbit]
2016-10-26 12:17
#2

Ursäkta att jag inte var tydlig, men självklart har kontakt redan ägt rum med uppfödaren. Detta gjordes konstruktivt men responsen från uppfödaren var att undertecknad var "sjuk i huvudet" som lade sig, plus lite andra trevliga kommentarer! Jag har inget intresse att skydda den här typen av uppfödare!

[Ingunn_1969]
2016-10-26 13:01
#3

Jag tycker fortfarande det är fel att hänga ut en privatperson på det här sättet. Det är rent av elakt. Jag kan inte se på vilket sätt ditt inlägg bidrar till något som helst positivt i hamstervärlden. Att avla på hybrider är inte förbjudet. Vilket foder man ger är upp till var och en, det är en djungel av olika fabrikat och råd hit och dit, det är inte lätt att veta exakt vad man skall göra för att det skall bli rätt. Det måste vara mycket bättre att starta en diskussionstråd om foder än att peka ut en enda person på det här sättet.

Jag tycker fortfarande inlägget skall tas bort. Jag kan inte begripa vad uppfödaren har gjort för att förtjäna detta elaka påhopp och utpekande.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[DobbyTheRabbit]
2016-10-26 14:21
#4

Jag delar inte din uppfattning och står inte bakom att det är okej att marknadsföra att djuren är Campbells när det är hybrider! Det gynnar inte hamstervärlden att ställa sig bakom den här typen av uppfödare som inte är mer pålästa. Skulle du själv vilja bidra till hybridavel? Anser inte att det är elakt när man tar ansvar för att djur inte ska fara illa, snarare är det fegt att försvara! Ta bort tråden ni som bestämmer!

[Ingunn_1969]
2016-10-26 14:35
#5

Jag står inte bakom och stödjer inte hybridavel. Naturligtvis är det fel att kalla hamstrar för campbells eller för vintervita om de inte har registreringsbevis som beviser att de är från rena linjer.

Men det är också fel att hantera frågan så som du gör i ditt inlägg. Det är elakt att hänga ut folk som inte kan försvara eller förklara sig, är hon ens medlem på de forum där du har lagt ut din varning? 

/Ingunn

[DobbyTheRabbit]
2016-10-26 14:40
#6

Det kanske är fel, men jag tycker synd om djuren i första hand och därav min varning.

Annons:
Imasy
2016-10-26 22:54
#7

#6

För det första har vi lagar och regler i detta land, en av dem heter PUL, dvs Personuppgiftslagen, som innebär att man inte får hänga ut personer på nätet så som du gjort, och därmed fått ditt inlägg redigerat.

För det andra så betyder det inte per automatik att man är "sjuk i huvudet" eller begår något olagligt bara för att det strider emot någons egna åsikter.

Om du tycker att denne uppfödare begår något fel är det väl i så fall ett fall för Länsstyrelsen som får utreda detta vidare.

[DobbyTheRabbit]
2016-10-27 07:15
#8

Imady..läs tråden innan du svarar! Vet du vad PUL är? Det finns inget annat än uppfödningens namn här! Inget personnummer! Personen i fråga kallade mig "dum i huvudet" när jag bad henne att inte vilseleda köpare med hybrider som hen marknadsförde som renrasiga, samt att det är inte lämpligt att ge djuren jordgubbar och bananer. Det är knappast ett ärende för länsstyrelsen. Jag tycker du borde granska forumen bättre som du ansvarar för. Det sker ju påhopp på person nivå hela tiden. Mitt personliga ansvar tar jag genom att inte stå bakom uppfödningar av det här slaget.

[Ingunn_1969]
2016-10-27 07:56
#9

En enkel sökning på uppfödningens namn ger en person. Det är inte särskilt svårt.

Bra admin att namnet togs bort. Jag tycker dock hela tråden skall raderas. Just nu bidrar den inte till något vettigt överhuvudtaget.

"Det är knappast ett ärende för länsstyrelsen", just det, exakt där går gränsen för vad som är okej att varna för. Att inte hänga ut någon är inte samma sak som att stödja! Det skall väldigt mycket till för att jag skall stödja en uppfödare, i dagsläget är det bara en handfull uppfödare jag samarbetar med och rekommenderar till andra. Men det är inte samma sak som att peka finger och hänga ut alla andra för det ena och det andra, folk får göra som de vill så länge de inte bryter mot lagen. Kan jag påverka någons åsikt gällande hybridavel eller foder så gör jag gärna det, men det skall vara i vettiga diskussioner med trevlig ton, där alla får komma till tals och där det finns utrymme att diskutera utan elaka påhopp.

/Ingunn

[DobbyTheRabbit]
2016-10-27 15:42
#10

Ta bort tråden!

Imasy
2016-10-27 22:03
#11

#8

Eh jo tack jag är fullt medveten om vad personuppgiftslagen innebär, gör du?

Det handlar definitivt inte enbart om personnummer, saxat från notisum.se:

Allmänna bestämmelser

Syftet med lagen

1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

Och med personuppgifter menas t.ex; namn, adress, personnummer, nick, företagsnamn, uppfödarnamn etc etc.

Och bara för att personen i fråga sagt taskiga saker till dig så ger detta ingen grund till att hänga ut hen på ett forum, detta får ni liksom lösa internt.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: