Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1023 ggr
sandraHe
8/31/16, 9:08 PM

Hamstern kliar sig blodig! Varför?

Min hamster verkar ha en fruktansvärd klåda. Huden verkar inte tyda på någon svamp då den ska vara fjällig och tappa päls. Hennes päls är tät och fin förutom precis i nacken där hon kliar så mycket att hon får sår och börjar blöda. Jag har provat att byta bottenflis och Bomaterial. Jag har öven bytt mat men det verkar inte fungera. När hon får sår sköljer jag. Såren har inte blivit infekterade men hon kliar upp det igen. 

Jag har dragit mig för att gå till veterinären då jag trott att det ska bli bättre men det verkar inte ske (plus att jag bor en bit bort från närmsta och är billös).

Är det någon som vet vad det kan vara?? Hon är pigg och glad i övrigt.

Annons:
CaptainBunchie
8/31/16, 9:19 PM
#1

Ohyra kanske? Vad har du för bottenmaterial just nu och vad har du testat?
Att ringa och rådfråga veterinär skadar ju aldrig.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

sandraHe
8/31/16, 9:36 PM
#2

Funderar också på det. Tycker dock att det är märkligt att hon kliar sig på samma ställe. Nu har hon "Nickos bästa alspån". Tidigare hade hon "Chipsi Classic" men hon växte upp med alspånet och tänkte att det skulle bli bättre om hon bytte tillbaka. Kan man ringa veterinären först istället för att komma in direkt? Det är första gången jag har husdjur och är lite osäker i hur allt ska gå till.

Namiko
9/1/16, 3:03 PM
#3

#2 Man kan alltid ringa och rådfråga veterinär, även om man inte bokar tid. Då kan du dessutom prata med en hamsterkunnig veterinär i en annan del av landet än där du bor om det inte finns någon i närheten.

Det är jättebra att du bytte strö, Chipsi är vad jag vet vanligt kutterspån och skadligt för hamstrar så fortsätt med alspånet.

Kissar hon i sitt hus? Om hon kissar i huset och sen ligger i det kan det orsaka irritation på huden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

LillyAmanda
9/1/16, 4:49 PM
#4

På din beskrivning skulle jag gissa på någon sorts kvalster. Rådfråga veterinär så hon kan få behandling om det behövs :)

**//Amanda

tiger tok
9/11/16, 10:11 PM
#5

Ring och rådfråga veterinären!!

Upp till toppen
Annons: