Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 701 ggr
evoll
2016-06-21 20:00

Olika mat

Hej.

Jag är nybliven "hamstermamma" till två vintervita honor. 

Innan jag köpte dem, läste jag att man skulle ha tre matskålar: En med pellets, en med fröblandning och en med "dagens grönt". 

Och så har jag haft det i en vecka nu, men det tar så mycket plats i buren. 😕 Har jag missförstått? Ska man kanske blanda fröblandningen med pellets? Eller ska man ha antingen pellets ELLER fröblandning? 

Jag har tittat på många bilder på andras burar men inte sett andra som har tre skålar. 

Dessutom så märkte jag att småttingarna bara ville äta fröblandningen och jag har därför tagit bort den och har bara pellets och grönt nu, för att de ska vänja sig. Var det dumt/fel?

Annons:
evoll
2016-06-23 22:16
#1

Nu har jag gjort så här:

Jag blandar torrfoder med fröblandning tillsammans i en skål.

Namiko
2016-06-27 12:33
#2

Du kan strö ut torrfoder/fröblandning i ströet, tar mindre plats och hamstrarna aktiveras när dom letar efter maten.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Ingunn_1969]
2016-06-28 14:17
#3

Jag har inga matskålar alls till mina. Precis som #2 skriver, de mår bra av att leta efter  maten själva. Det är ett naturligt beteende och tar mycket tid.

Även grönsaker ger jag direkt i ströet.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Upp till toppen
Annons: