Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1404 ggr
Delicato
2016-06-18 13:53

Överviktig dvärghamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två av mina dvärghamstrar är överviktiga. Dessutom tror jag att en har vit fatty eye. Eftersom att dem bor tillsammans så vet jag inte riktigt hur jag ska begränsa maten så att båda får, och att en inte äter upp allt. Hur ska jag göra för att får ner deras vikt till normalt och få bort fatty eye?

Annons:
Piggis Magnusson
2016-07-04 13:08
#1

Du skulle nog kunna dela av buren på ett enkelt vis i typ en timme eller så när dina hamstrar äter. Då får dem chans att äta men bara den mängden som du ger dem. Sen tar du bort avdelningen men har fortfarande separata mat skålar. Prova det så får du se om det hjälper. Och det där med ögat är jag tyvärr inte så bra på men jag hoppas jag kunde ge lite tips iaf!♥ Kram

Bellie
2016-07-07 20:16
#2

Om du sprider ut maten i hela buren så att dom kan få leta efter den så kommer det ta längre tid för dom att äta och kanske då gå ner i vikt. Och om båda är överviktiga kanske du ska dra ner lite på hur mycket? foder du ger dom.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Namiko
2016-07-08 12:00
#3

Dra inte ner på mängden mat du ger, plocka istället bort det mesta av dom feta fröer och nötter som finns i maten, du kan plocka bort allt och bara ge tex ett solrosfrö om dagen som en godis till dom var så vet du att den ena inte snor allt. Dom ska fortfarande ha mat så att det alltid finns men dom har uppenbarligen fått för mycket av det goda och är dom hamstrar som plockar ut det fetaste först och sen får ny mat innan det tråkiga är uppätet så får dom i sig alldeles för mycket fett (vilket är ganska troligt om dom blivit överviktiga) och för lite av det som är mer näringsrikt men innehåller mindre energi.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Delicato
2016-08-22 22:59
#4

Tack för alla bra tipps. Jag ska försöka fixa till det så att dem båda mår bra. 🙂

Delicato
2016-08-23 20:56
#5

Tack för alla bra tipps.

Stoodyear
2016-09-06 12:19
#6

Jag har samma problem med en av mina, lat och pillar ut det godaste ur fröblandningen. Så nu får den extruederat foder, dvs typ pellets som innehåller allt. Det tar i min värld för lång tid att peta ur fröna så detta blev en bättre lösning:)

Annons:
Alwyn
2016-09-24 13:41
#7

Hamstrar ska ha ständig tillgång till föda därför kan du inte separera dem vid utfodring. Gör som #3 skriver. Ang ögat skulle ett veterinärbesök behövas, det kan nämligen bero på en infektion bakom ögat. Mvh

Upp till toppen
Annons: