Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1435 ggr
anwi
2016-05-28 14:21

hamsterbur ostädad längre tid

Hej! Vill först bara säga att jag älskar dvärghamstrar. Haft två stycken som levt i tre år (den har nu gått bort) och den andra 1,5 år. Jag drabbades av ocd som var väldigt svår vilket gjorde att min hamster hamnade totalt i glömska. Inte glömska på så sätt att den inte fick mat o vatten..men min sorts ocd gjorde att jag inte klara av att städa buren eller umgås med hamstern..på tre månader. Köpte ny bur o allt nytt o kastade buren…är lite bättre men kämpar extremt med rädslor o ocd (ångestladdat tvångsyndrom och rädslor) så snart har det gått tre månader till…buren luktar men hamstern springer ofta o är relativt pigg. Blir jätteledsen då jag förr hade han uppe flera gånger om dagen. Hans namn är Enzo. Så fort man pratade i närheten av buren eller kallade på honom så kom han fram o gjorde allt för o få uppmärksamhet. Min älskade kille. Men nu lyssnar han inte på något..vet att det inte är konstigt men endå..Blir så ledsen. Angående buren dock…ska städa den men undrar om det är farligt för mig att städa den utan o kasta allt? O om jag skulle ta upp hamstern kan han smitta mig med något? Snälla hjälp..

Annons:
[AnimeV4]
2016-05-28 14:35
#1

För att vara ärlig så tycker jag att det låter som att du inte ska ha hamster om du glömmer bort den så länge. Jag har själv OCD, men städar åt marsvinen flera gånger om dagen. Har du någon som kan ta över den?

Jag förstår att du vill ha kvar den och att du älskar den jättemycket, men om du verkligen gör det får du tänka på hamsterns bästa. Den mår självklart inte bra av att det inte städas på så länge och kan bli sjuk. Jag menar inte att klanka ner på dig, men tyvärr så är du inte lämpad som djurägare om din diagnos går ut så mycket över djuren.

Har du någon kontakt med psykiatrin?

anwi
2016-05-28 20:01
#2

Orättvist att du jämför oss två tycker jag…det beror på vad man har för sorts ocd . Enzo lever o verkar må bra. Det enda som är negativt är såklart gosandet och buren såklart. Har alltid haft bra om mina djur har haft gerbiler som levt i fem år innan. Självklart vill jag inte att han ska må dåligt men jag tänker inte ge honom till någon annan när jag jobbar på att bli bättre. tyvärr kan ingen ta hand om honom under tiden och jag ska definitivt bli bättre på att städa den ju mer jag kämpar med mitt mående. Som sagt mår han bra och är väldigt aktiv om nätterna som han alltid varit. Jag hade bara fråga angående om det är skadligt för mig att ta i honom osv. eftersom att buren är ostädad. Och undra om någon annan har haft en situation där buren inte städats lika ofta. Menar också som en fråga om jag behöver kasta denna buren också o allt i den eller bara tömma spån o fylla med nytt spån o ny bädd osv. Hade du sett buren hade du nog inte tyckt att den såg så jäklig ut. Även om alla hamsterägare säger och tycker att jag e olämplig o annat…Hade jag kanske själv tyckt då jag själv är så mån om mina djur och älskar dem. I nuläget bara Enzo (vilket e tur för hade ju varit jobbigt med fler o mer ansvar o skuld). Men nu vill jag få nått någorlunda stöd eller bara hjälp om det är farligt, eller bara det faktum att det är ostädat, lite lukt o sånt? Dom som lider av min typ av ocd vet vad de handla om och dom som inte gör det va snäll o uttala er med försiktighet i vad som sägs. Bara hjälp mig o prata om detta. Är det farligt för mig o röra honom efter detta med buren, är det farligt på något sätt för ni o rengöra buren? Vill ju så småningom få tillbaka min relation med honom därav att jag frågar.

[AnimeV4]
2016-05-28 22:37
#3

#2 Jag menade inte att jämföra. Jag menar mer att jag också har diagnoser och att jag inte dömer dig för det. Jag står fast vid min åsikt då kärlek inte räcker. Det skadar djuren om man inte sköter hygienen. Punkt. Jag hoppas verkligen att det inte händer igen, för Enzos skull. Om du bryr dig tycker jag att du ska ta dig en funderare.

Jag tror inte att det är någon fara alls för din del om du fixar i hans bur. Jag skulle ha tömt ut allting och diskat buren innan jag fyllde i nytt spån.

UlrikaD
2016-05-29 18:52
#4

Det är absolut ingen fara för dig att röra vid din hamster. Ta upp honom och sätta honom i en transportbur. Städa ur buren ordentligt. Töm ut allt spån och skura ur buren med vatten och gärna såpa. Skölj ordentligt. Har du inte städat på ett tag så behöver den en rejäl skurning.
Har du träsaker i buren så kan du kanske behöva slänga dom ifall hamstern kissat på dom. Annars skurar du bara alla saker du haft i buren också.
Och skölj jättenoga. Sen är det bara på med massa spån och toapapper så den har nytt och mysigt Bomaterial att bygga med.

anwi
2016-05-29 20:38
#5

Tack ulrika. Ja jag har två trähus o en stock av trä men har kissar inte på dom liksom..kissar i sand o möjligtvis i spånen på vissa ställe.. Måste jag då städa husen också? Eller räcker med avtorkning av buren i botten?

UlrikaD
2016-05-29 20:55
#6

Har du inte städat på länge så räcker inte avtorkning av bur, du behöver vatten och såpa. Är det inte kissat på husen behöver du inte göra nåt med dom. Kanske vädra dom lite utomhus medans du skurar buren.

Annons:
91Marran
2016-05-30 15:01
#7

För säkerhets skull så skulle jag ha handskar på mig, men som UlrikaD säger så är det ingen fara att bara ta upp den med händerna. Sprita gärna av buren och inredningen också. Angående att du inte har orkat städa. Köp några nya saker till buren då och då eller ett nytt sorts strö. Då blir man lite extra sugen. Sedan så är det så att all skit syns inte, så oftast så är buren skitigare än vad vi tror. Lycka till med burstädandet.

Mvh
Mig

anwi
2016-05-31 15:44
#8

Hej marran Har tvång o oro så är extra orolig över om jag kan bli smittad eller sjuk när jag städar de luktar ju inte så fräscht. Enzo mår dock bra han ser fin o vanlig ut men jag e rädd att han har massor av bakterier på sig osv. O att de jag tar i e farligt..Ja jag kan ha handskar på mig. Orken har inte varit den största boven utan tvungen o min ocd har varit på en sådan extrem nivå att jag inte ens tog hand om mig själv. Är de farligt o andas in? För de luktar ej gott när jag e nära buren.. Sen har jag lite trä saker i buren men tror de enda som så fall e smutsigt är bädden o det…kan liksom inte tvätta av trä sakerna..tänkte tvätta av buren med diskmedel o vatten blir de bra?

anwi
2016-05-31 17:37
#9
UlrikaD
2016-05-31 21:04
#10

Han har inga bakterier på sig och du blir inte sjuk om du tar i din hamster.
Det är heller inte farligt för dig att andas in. Men däremot kan det vara farligt för din hamster. Om du tänker hur du känner att det luktar illa så tänker du hur mycket? bättre luktsinne en hamster har än du. Och hur mycket? mindre dess lungor är som måste andas in allt detta. Det är däremot inte bra.
Går bra att tvätta med diskmedel. Bara skölj noga efteråt.
Som jag skrev tidigare behöver du inte tvätta träsakerna om dom inte är kissade på. Då får man i värsta fall slänga. Allt annat som är tvättbart, tvättar du.

anwi
2016-05-31 23:03
#11

Okej tack! Tycker du jag ska bada av enzo också? Med lite vatten?

UlrikaD
2016-06-01 03:44
#12

Nej hamstrar ska aldrig bada. Däremot skulle han kanske tycka om en skål med chinchillasand i buren. Det är deras sätt att tvätta sig.

anwi
2016-06-02 18:26
#13

Blivit en ny bur med nya saker i. Enzo mår bra nu. Dock har jag panik verkligen då det i denna värmen kommit in massor med flugor som satt sig o varit kring buren som jag nu nyss lagt i en sopsäck o ska kasta..men flugorna var runt i buren o flyger sen o sätter sig på allt möjligt , dels i köket o dels på mat. Är så rädd. Vet ju att bakterier sprids via flugor osv. Är väldigt rädd för detta verkligen. Usch jag har panik verkligen mår jättedåligt för det här.

Annons:
Upp till toppen
Annons: