Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1019 ggr
Pim&Lilly
4/10/16, 2:30 PM

klumpande kattsand vill ha era ÅSIKTER!

Hej jag använder klumpande kattsand Everclean till mina två hamstrar. Det funkar perfekt. Dom kissar bara där det torkar in ingen lukt osv. Dom har aldrig försökt äta den. Uppenbarligen gillar dom att kissa där. Har nu en diskussion om att det är jätte farligt för om dom äter det kvävs dom. Men har aldrig märkt att dom är så korkade att dom äter sand lr liknande. Tänker dom äter väll inget som är inte mat lr hamstrar ngt som inte är Bomaterial. .. Vad är era åsikter/erfarenheter och använder ni det?

Annons:
Mirre395
4/10/16, 3:17 PM
#1

Hej! 

Jag använde också Everclean i toan och hamstrarna uppskattade det mycket. Men det finns risker med det, så jag valde att använda annat istället.🙂

Hamstrar stoppar sällan saker som inte är ätbara i munnen, men maten kan kleta fast sig i mat som hamstern kanske lägger där. Om hamstern sedan äter det, kan det bli förstoppning i magen, eller också att kvävs de eftersom kattsanden klumpar sig.

Då är det bättre att använda finare sand (med mindre korn), som fortfarande klumpar sig, men som inte skulle bli livsfarligt om det råkar fastna på lite mat.

Jag skulle inte rekommendera eller använda saker där det finns en risk, oavsett om den är liten för att jag tycker det inte är värt det om något skulle hända.

Men känner du att dina hamstrar aldrig skulle lägga mat i toan eller råka få i sig sanden så stoppar jag dig inte, men jag rekommenderar det fortfarande inte😉

Jag länkar en bra video om detta som kanske kan hjälpa dig lite mer.

Pim&Lilly
4/10/16, 5:23 PM
#2

Ah okej. Nej dom Äter inte sand från toa eller Sandbadet m chinchilla sand. Har aldrig sett mat i toaletterna, tömmer på klumpar varran dag. Dom kissar där helt enkelt inget mer. Vill klart inte ta risker men det är väldigt praktiskt och burarna luktar aldrig illa. Läste det finns silika Sand till hamster toaletter vet du ngt om det?

Mirre395
4/11/16, 12:20 PM
#3

Nja, det funkar ungefär på samma sätt som kattsand eftersom att det klumpar sig (om du tänker på den som ser likadan ut som kattsand).

Vanlig chinchilla sand funkar utmärkt och är inte farligt alls vad jag vet;)

Upp till toppen
Annons: