Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1208 ggr
Smumu08
3/25/16, 12:55 PM

Hjälp! Oväntade dvärghamsterbebisar

Fick en chock för två dagar sedan när jag skulle ge mina barns 2 vintervit honor (trodde vi…) mat. Det pep från huset och i tron att de kivas lyfte jag och fick se den ena i full gång med att föda. Vi köpte dem från en (registrerad) uppfödare och de är 7 månader (våra första hamstrar), så väldigt konstigt att det inte hänt tidigare tycker jag - men honan fick vinterpäls vid ca 3 mån ålder och den försvann för ca 1 månad sedan, så det kanske förklarar saken, för som jag förstår så parar de sig i regel inte när de har vinterpäls? Vi tog genast bort hanen, den stackarn fick sitta i transportburen under natten och följande dag hastade maken iväg på lunchen och införskaffade en Duna mini som han fick flytta in i. Honan och ungarna bor i en Duna maxi. Igår lyfte jag fösiktigt på huset när mamman var ute och åt/badade och räknade till 5 små kryp som alla verkade leva ( och har hört pip idag med). Min fråga är, hur "farligt" är det att föräldrarna är kullsyskon? Vår tanke är att behålla en hona som får bo kvar med mamman och en hane som får flytta in hos pappan - men blir det då för trångt i en Duna mini? Vi fick ju lite panik med burköp och har dåligt med utrymme hemma, men minin känns ju nu med facit i hand väldigt liten jämförelse med maxin vi redan hade… Uppfödaren har sagt att hon tar tillbaka de ungar som "blir över" och kan hjälpa oss med könsbestämning - haha det gick ju bra förra gången tänkte jag, men misstag kan ju alla göra 😃. Föreslog först att vi skulle ge tillbaka antingen honan eller hanen oxå men dottern slog bakut - och i ärlighetens namn har vi andra oxå blivit så fästa vid dem bägge att ingen vill göra det ☺. Ger extra mkt mat till honan nu, mkt proteiner - är det ngt annat man ska tänka på? Ungarna ligger nedbäddad i ett av husen - läste någonstans att man inte skulle ha hus pga klämningsrisk, men vill inte störa ordningen genom att ta bort det - eller borde vi gör det? Tacksam för svar då vi är helt nya på det här!

Annons:
thea_thea
3/25/16, 1:09 PM
#1

Oj, hoppas uppfödaren skäms ordentligt! :O

Smumu08
3/25/16, 1:16 PM
#2

Nja, jag tänker väl som så att alla kan göra misstag. Nu är det som det är och vi försöker göra det bästa av det. Men jag funderar lite på om det nu blir så att vi lämnar tillbaka ungar när de är stora nog - vad gör en uppfödare med hamstrar de inte har "nytta av" till avel?

lollynonna
3/25/16, 1:24 PM
#3

Jag tycker att du ber någon annan uppfödare om hjälp med könsbestämning, som uppfödare ska man kolla väldigt noga innan man säljer djur så att det är rätt kön. Jag kollar mina gerbilungar 2 ggr om dagen vilka kön de är haha! Uppfödare brukar oftast bara sälja de vidare om de inte passar som avelsdjur.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

UlrikaD
3/28/16, 5:26 AM
#4

Även en seriös och bra uppfödare kan göra misstag. Oftast kollar man, dubbelkollar och kollar igen men misstag kan ju alltid ske. En uppfödare bör ju ställa sig bakom och hjälpa till att hitta nya hem till bebisarna som inte ska behållas. En syskonparning ger inga defekter om det inte finns flera sådana parningar på raken innan. Annars ska det inte vara några problem dock bör man ju vara väldigt säker på könsbestämningen på dessa bebisar och inte avla vidare på dessa. En mini duna är laglig till två dvärgar men med en större bur ger man dom en bättre chans att kunna leva sams hela livet. Och ha en rolig omgivning under tiden:) Jättebra med extra mat till honan för om ni tar hand om henne på bästa sätt så kan hon koncentrera sig på att ta hand om sina ungar. Jag brukar aldrig ha hus men jag hade nog inte velat stöka runt och ändra nåt nu så försök bara se till att det är så säkert som möjligt och håll koll så ingen bebis hamnar på utsidan. Lycka till!

Smumu08
4/1/16, 5:05 PM
#5

Tack för svaren! Våra bebisar är 10 dgr nu. Har kollat till dem snabbt dagligen och det var och är 5 st söta små parvlar. Bytte igår trähuset de låg i till ett i kartong eftersom vi var rädda att ungarna skulle bli klämda vid våra koller eller när mamman gräver runt boet. Hon verkar hur som helst inte misstycka till bobytet! När kan man ta upp ungarna för att försöka göra en första könskoll? Har sett så mkt olika "bud", men inte vågat röra dem än. Undrar oxå när vi kan städa buren - eftersom de här ungarna kom minst sagt som en överraskning så var det en och en halv vecka sedan vi städade när ungarna föddes, brukar städa varannan vecka. Våra hamstrar är dock väldigt duktiga på att endast kissa i toan (som jag så klart bytt i dagligen) så måste säga att det är förvånansvärt frächt ändå!😃 Som sagt, jättetacksam för alla svar/tips jag kan få så att vi kan göra det så bra som möjligt för våra små "olyckor"!

UlrikaD
4/2/16, 5:59 AM
#6

Om dom är 10 dagar gamla så kan du kolla kön nu. Om det inte känns smutsigt i buren så kan du vänta med att städa tills dom öppnar ögonen. Det bör dom göra snart ändå. Då börjar dom också springa omkring mer och inte vara med mamman hela tiden. Då behöver också bebisarna extra mat.

Annons:
Delicato
4/3/16, 6:08 PM
#7

När det gäller att kolla kön så skulle jag vänta tills dem kommer ut ur huset.🙂Vid en månads ålder blir dvärghamstrar könsmogna, därför ska man då sära på hanar och honor. 😃 Lycka till!

hannaake
4/4/16, 8:37 PM
#8

Cambell el vintervit dvärghamster?

Upp till toppen
Annons: