Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1770 ggr
RoxannaS
3/4/16, 3:22 PM

Aveln är annorlunda

Jag har kommit på att dvärghamsteraveln inte är densamma idag som för ca 6 år sedan. 

Nu syftar jag framför allt på vintervita.

De flesta uppfödarna har lagt av, de som finns kvar importerar väldigt mycket (vad jag förstått det som)

Men de verkar inte som att andra länder avlar flocksmarta djur. Och dem verkar inte heller ha krav på att hamstrarna bör bo minst 2.

Så nu undrar jag hur de kommer sig att sverige inte tar bort den regeln också, med tanke på att de vintervita som avlas fram idag ändå inte verkar kunna bo i par?

Har ni några andra syner på detta?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[Ingunn_1969]
3/9/16, 7:23 AM
#1

Jag håller med dig fullständigt.

Orsaken till att vi importerar så mycket är att vi fick mycket problem i våra linjer, främst med ögonen. Det finns problem även med importerna men genom att öka avelsbasen finns bättre förutsättningar att komma bort från hälsoproblemen.

Precis som du skriver så är Sverige det enda land som har lag på att dvärghamstrar skall bo med artfränder. Importerna är inte avlade så, i andra länder finns oftast krav/lagar främst i hamsterföreningarna som säger att de skall ses som solitära efetrsom våra burar är så små jämfört med hur de bor i det vilda.

Sanningen ligger väl någonstans mittemellen. Många trivs bra med att ha en kompis i buren men precis som du skriver, i många fall fungerar det inte. Jag har testat under flera års tid att ha olika konstellationer av par boende ihop hela livet. Föräldrer med en unge, två syskon, två från olika kullar osv. I vissa fall går det bra livet ut. Men oftast blir det så att det förr eller senare blir bråk. Det fins ingen period som är mer riskartad utan bråk kan uppstå när som helst.

Kanske var det lite bättre förr. Men vi importerade rätt så mycket då för 6 år sedan också, och vad jag minns var det problem med samboskapet även då.

Det går att avla bort beteendet till viss del. Men det är fortfarande ett naturligt beteende för en vintervit dvärghamster att vilja ha sitt eget revir och vilja ha avständ till artfränder, även om de inte är solitära på samma sätt som guldhamstrar.

En uppfödare frågade Jordbruksverket för några år sedan vad som var bakgrunden till lagen. Svaret var att de inte visste.

Jag skulle gärna se en lagändring. Att det är tillåtet att ha de ihop förutsatt att man särar på de direkt om det uppstår bråk. Men att det också skall vara tillåtet att låta de bo ensamma. I dag finns en text som heter "särskilda skäl". Dvs. att det måste finnas ett skäl till att en hamster får bo ensam. Skälet anser många skall vara att den är aggressiv mot artfränder. Då har ju skadan redan skett, tänker jag. Det är bra många dvärghamstrar som åker på stryk varje år för att ägarna känner sig tvingade att ha de ihop och tvekar med att sära på de om de börjar visa aggressivitet. Var finns djurskyddet i det?!

Nu har jag flera som bor ensamma.  Precis som jag under några år testade hur de klarade av att bo tillsammans testar jag nu hur de mår om de får bo själva hela livet. Jag kan ärligt säga att jag inte har sett en enda hamster må dåligt över att vara själv. De äter, springer, pysslar och donar precis likadant som de som bor ihop och som trivs. De får inte vara med om gosa ihop sig och sova tillsammans med en annan hamster vilket kanske är synd. Men de slipper å andra sidan ångesten och rädslan över att bli jagad och biten eller själv känna irritation över att inte lyckas jaga bort en hamster de inte vill ha nära.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

RoxannaS
3/9/16, 3:56 PM
#2

Så tråkigt. För de mesta tror jag (oreservera tror) jag att mänga som säljer hamstrar även är dåliga på att informera om riskerna som finns när dem bor två. Upplevde de själv förr att man fick aldrig höra talas om att dem inte fungerar ihop ibland. Tycker de känns som att folk på den tiden sopa de under mattan liksom. Idag vet jag inte hur de är. Men hoppas innerligen på att uppfödare talar om riskerna som finns. Vore så sorgligt om hamstrarna skulle fara illa hos någon som inte är medveten om risken att de kan börja bråka. Tycker lagen i Sverige är helt sjuk. De gäller väl mer eller mindre alla djur. De är väl individuellt vilka individer som kan bo i par och inte. Ta hundar t.ex. Alla hundar går inte ihop med andra hundar. Men där finns iaf inte lag på att dem ska bo två. Så varför måste då hamstrarna ha den lagen? De vore så bra om man kunde göra något åt denna dumma lag. (Som till stor del är dum) och ändra om den så som du sa. Att man får ha dem i Par men att de inte är ett måste och att man ska vara medveten om risken om man väljer att ha dem i Par. Tror många som skaffar sig ett par inte är medvetna om de, och därför inte heller är förberedda på att dela dem om de behövs. Vill inte ens tänka tanken på hur illa de kan gå. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
kitte94
3/15/16, 2:58 PM
#3

Detta va väldigt intressant läsning. Hade ingen aning om att det fanns ett problem att de inte funkar i flock. Men är det bara hos vintervita eller finns problemet hos campbells och roborowskis också?

RoxannaS
3/16/16, 12:10 AM
#4

Så vitt jag fått höra av olika uppfödare jag pratat med, så verkar campbells ha blivit bättre när de gäller att bo i par. Men att vintervita verkar de funka sämre för. Roborovski vet jag inte. Men så som de var förr funkade dem väl så vitt man fick höra väldigt bra i små flockar. Hoppas någon mer vill delta i den hör diskussionen.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
91Marran
3/16/16, 1:11 PM
#5

#2 Jag har fått höra mycket om hur fel jag gjort som har delat på hamstrar som bråkar. "Det är bara en period, det går över" eller "Du överreagerar bara, alla bråkar ibland"… Så den informationen borde gå ut till flera. Jag tycker att man ska köpa minst två om det går och dela om det inte fungerar.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: