Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 725 ggr
Rutabaga
2016-02-26 16:55

Kinesisk hamster, skillnader hälsa

Det här är kanske en lite svår fråga, men vi provar. Är väldigt nyfiken på kinesiska hamstrar och med tanke på att de tillhör ett annat genus än resterande hamstrar som hålls som husdjur undrar jag lite hur de skiljer sig åt vad gäller sjukdomar. Ögonsjukdomar till exempel, som vit och röd fatty eye? (Hittade ingen information alls om detta på hela Google!) Diabetes?  

Ni som har/har haft kineser får gärna berätta vilka sjukdomar era hamstrar har stött på, om några :)

Vänligen, 

Elin 

Annons:
UlrikaD
2016-02-26 18:41
#1

Nu är jag ingen uppfödare på kineser. Men jag har haft några stycken. Har en nu. Men har aldrig stött på några sjukdomar på dom.

Fatty eye går väl mest på vintervit och diabetes mer på Campbells.

Rutabaga
2016-02-26 19:32
#2

Tack så mycket för svaret! Åh, vad skönt att inte ha stött på några sjukdomar alls. Jag bara hoppas att kineserna ska vara mer härdiga, så som jag skulle säga att gerbiler är. 

Jag hittade lite information om att diabetes oftare drabbar Campbells, hybrider och kineser, med Campbells i topp. Hur som helst skulle jag välja diabetes över fatty eye alla dagar i veckan, även den vita sorten…

Får man fråga var du har fått dina kineser ifrån?

Vänligen, 

Elin 

UlrikaD
2016-02-26 19:54
#3

Denna jag har nu har jag köpt från Ronja som har Flingans hamsteruppfödning i Köping.

Rutabaga
2016-02-26 20:21
#4

Ah, tack! Det verkar vara svårt att få tag på kinesiska hamstrar.

Vänligen, 

Elin 

[Ingunn_1969]
2016-02-27 15:22
#5

#2 Diabetes är dödligt och innebär stort lidande för djuren som drabbas. Fatty eye kan visserligen vara farlig i extremfall men är oftast bara ett skönhetsfel, speciellt vit fatty eye. Så ditt resonemang här håller jag inte med om.

Jag har sett många glosögda kineser på utställningar, det var speciellt utbrett för ett par år sedan. Nu förekommer det inte lika ofta.

Diabetes dyker upp nu och då men är som du skriver inte lika utbrett på kineser som på campbells, tack och lov.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Rutabaga
2016-02-27 15:40
#6

#5 Ja, det förstår jag. Menade bara att jag själv (som människa) hellre skulle drabbas av diabetes än bli så pass glosögd, för jag är lite känslig just när det kommer till ögon… Vilket är fjantigt och irrationellt, jag vet! Ungefär som när folk är livrädda för möss som är så näpna och vackra.

Dina hamstrar är jättefina för övrigt :)

Vänligen, 

Elin 

Annons:
[Ingunn_1969]
2016-02-27 16:12
#7

#6 Jaha, då förstår jag  :-) Ja, fatty eye skulle jag verkligen inte vilja ha, det håller jag med om!

Tack snälla.

Mvh Ingunn

Upp till toppen
Annons: