Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2970 ggr
Frida Reis
2016-02-19 12:06

Tips på att tämja sin hamster!

Hej!

Jag vill få tips på hur man tämjer en hamster, hon är snart ett år!

Jag la fram min hand och då naffsade hon på den, det gjorde lite ont och jag blev rädd. Jag är fortfarande lite rädd att hon ska göra det igen och jag har som en reflex att dra bort handen när hon kommer emot den! 

Jag vill kunna lägga ner min hand i buren utan att hon ska bita/naffsa på den. 

Jag är rädd och behöver verkligen hjälp!

Annons:
Mirre395
2016-02-19 13:43
#1

Här är en bra video (dock på engelska) på hur du på ett bra sätt kan tämja hamstern:

Frida Reis
2016-02-19 15:00
#2

Jag och min hamster har gjort stora framsteg tack vare videom! Men det ända var att när jag skulle lägga henne i en låda för att klappa henne ville hon inte vara där i och gick istället till nästa steg för hon gick upp i min hand och smakade på den och då la jag tillbaka henne i lådan och sen gick hon upp i min hand igen utan och bita och vi klarade det steget! Busig är hon!

Denna kommentar har tagits bort.
Mirre395
2016-02-19 16:30
#4

Vad kul att höra! Jag hoppas verkligen att det fortsätter att gå frammåt!

Frida Reis
2016-02-19 16:35
#5

Men har ni mer tips skriv gärna för jag känner fortfarande att jag behöver mer hjälp för hon nafsa på mig igen (hårt) fast jag börja inte blöda och det gjorde inte ont men hon ska ändå inte göra det..

91Marran
2016-02-21 23:32
#6

Hur närmar du dig när hon nafsar? Brukar du ha handen i buren utan att ge mat, eller kopplas den till mat?

Mvh
Mig

Annons:
Petloveer
2016-02-23 15:09
#7

Vad hette videon? Har samma problem men kan inte se vad videon är för det är bara vitt där, jag ett tips är att ha handskar då gör det inte lika ont där dom nafsas❤️

Frida Reis
2016-02-23 21:49
#8

#6    Hon naffsar offtast till när jag lägger handen i buren utan mat för att hon ska utforska den och när jag håller henne..

Mirre395
2016-02-24 18:55
#9

#7" How to tame a hamster" av kanalen erinshamsters

en_person
2016-02-25 19:46
#10

Ett utav mina första tips som jag fick om dvärghamstrar (fick min första o nuvarande dvärghamster julen 2014) var att gnida handen i spånet (eller vad du nu har för "golv"-material i buren) för att hamstern ska känna att handen inte är något okänt utan att det är någon lukt som den känner igen sedan innan - alltså vad spånet luktar.

Dvärgvädur
2016-03-04 06:50
#11

Jag förstår ditt problem! Jag har lite samma, rycker bort handen när hamstern kommer för nära av ren reflex. Detta är förstårs inte särskilt bra eftersom hamstern kan börja förknippa handen som skrämmande, det är ju inte det vi vill direkt. 

Din hamster nafsar på dig för att känna vad det är. Det är skillnad på att bita och nafsa. När de biter hugger de tag i dig och sitter kvar. Prova att blås lite försiktigt när den börjar nafsa på dig och sluta när den slutar. Då borde den börja lära sig att handen inte är ätbar. 

Lägg din hand i buren, om hon börjar nafsa på den så blås. Hon kommer förhoppningsvis lära sig att det blir obehagligt när hon nafsar på handen och därför sluta med det. 

Det fungerar inte på alla, men det har hjälp mig för de flesta bitare. Sedan kan det ju vara svårare att tämja en äldre hamster, men för några av mina har det varit tvät om. Min hane på strax över två år blev tam först när han var ett, det var då hans bitande la av. 

En annan sak du kan prova är att sitta på knä och med hjälp av en transportbur tranportera din hamster från buren till ditt knä. Det kan hända att din hamster biter på dina byxor, men då lyfter du upp den och flyttar på den. Prata mycket med din hamster när den är vaken också.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

en_person
2016-03-04 13:33
#12

Ett tips som jag läste precis innan jag fick min dvärghamster var att sitta i närheten av buren ett tag, för att hamstern ska lära känna dig o din lukt och att du inte är farlig samtidigt som du lär känna hur den är.

Upp till toppen
Annons: