Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 783 ggr
Frida Reis
2/18/16, 6:34 PM

Snart 1 år och bits!

Hej!

Jag är en 13 årig tjej som har en dvärghamster som snart är ett år i april! 

Har inte märkt så mycket att den är otam men har börjat märka att hon bits osv.

Jag kan inte lägga fram handen utan att hon bits!

Den är ju snart ett år och känner mig lite stressad att det inte går nu.

Några tips? Skulle verkligen behöva det! Vill kunna lägga fram handen och att hon går upp i handen.

Annons:
Frida Reis
2/18/16, 7:00 PM
#1

Någon? Snälla! Behöver hjälp! Mina föräldrar hjälper mig inte för de har ingen djurvana och jag har alltid haft all ansvar för henne! ! :(

lollynonna
2/18/16, 7:07 PM
#2

Hon kan ha ont någonstans, hon har inga sår eller tumörer? Eller är hon bara otam?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Frida Reis
2/18/16, 7:21 PM
#3

Hon har inget sår eller något (vad jag vet) Jag har även börjat bli rädd för henne… :( När hon går fram mot min hand blir jag rädd och rycker bort den.. Jag är rädd och vet inte vad jag ska göra.. Hon kan vara otam :(

lollynonna
2/18/16, 7:39 PM
#4

#3 Bits hon utan anledning eller då du plockar upp henne? Inget djur ska bitas utan anledning, jag skulle faktiskt tro att hon ar ont även om det inte syns.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Frida Reis
2/18/16, 7:40 PM
#5

Ibland kan det vara för att jag luktar nån mat eller något med ibland så när jag lägger handen lugnt i buren så naffsar hon till. Hon bet även min kompis

Frida Reis
2/18/16, 7:41 PM
#6

Om hon nu har ont vad ska jag göra?

Annons:
Frida Reis
2/18/16, 7:42 PM
#7

Men jag tror inte det är det, jag tror nog det är att hon är lite otam och att jag är rädd för henne… Några tips på att göra henne mer tam?

Frida Reis
2/19/16, 11:44 AM
#9

Jag följde dem stegen men då naffsade han på mig och jag blev mer rädd…

Mirre395
2/19/16, 1:47 PM
#10

#6 Om hon har ont är det jätteviktigt att du tar henne till veterinären! Du kan ringa och rådfråga (ev. boka tid) och dem brukar kunna se om det är något fel och i så fall vilket.

Frida Reis
2/19/16, 2:35 PM
#11

Asså, hon bits inte… Har lärt mig skillnaden mellan nafs och bett! Bett är när det blöder, nafs är när de tittar vad min hand är eller ser om det är mat! Bet beror på om de har ont men inte nafs..

91Marran
2/21/16, 11:28 PM
#12

Tvätta händerna innan och smutsa sedan ner dem i underlaget. Visa henne att du "bestämmer" och plocka upp henne även om hon naffsar. Köp engångshandskar annars, så kommer hamstern inte åt lika lätt. Min ena hamster naffsade och bet en hel del innan. Hon var rädd, osäker och trivdes inte med sina burkompisar. När hon fick en egen mindre bur så insåg hon att hon kunde använda mig för att ha kul och ville gärna gå upp i min hand.

Mvh
Mig

91Marran
2/21/16, 11:29 PM
#13

Förresten tänk på att ha en stadig hand och ryck inte bort den. Det kan skrämma den. Vet du någon hamsterkunnig i närheten som kan ta sig en titt på den?

Mvh
Mig

Annons:
Frida Reis
2/23/16, 9:51 PM
#14

#12    tack för tipsen, tror också hon är lite rädd och osäker

#13    Nej, tyvärr…

Upp till toppen
Annons: