Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 721 ggr
karintheres
2/9/16, 10:57 AM

Vintervita systrar bråkar

Hej!

Vi har två vintervita systrar. De är nu runt 10 veckor. De har funkat bra tillsammans hittills. Visst hör man då och då lite smågnabb men inga stora bråk. Den sista veckan har bråken eskalerat.  Skriken blir högre och bråken sker inte längre bara i deras hus utan ute i buren. Den ena som är lite större än den andra (de är från samma kull) är alltid på den mindre som varje gång lägger sig på rygg och piper. Och ofta springer där ifrån, den ger sig inte in i bråket utan ger sig. Hur länge ska de hålla på med rangordningen. Det är ju uppenbart att en är dominant och att den andra ger sig. Har kollat och det verkar inte bli sår men det ser ganska läskigt ut när den stora jagar och välter ner den lilla. Ofta efteråt sitter den lilla och tvättar och slickar sig på magen, men jag ser inga sår.

De har en stor bur, dubbelt av allt, hus, matskål, sandbad, vattenflaska. Många leksaker och flera ställen att gömma sig på.

Hur länge ska vi avvakta? Vill ju inte att det ska leda till att den lilla blir skadad. 

Trots bråken, väljer de alltid att sova i samma hus tillsammans. Vill ju inte dela på dem om det inte behövs. 

Kan jag göra något för hjälpa dem?

Tack för svar!

Annons:
Liten boll
2/10/16, 2:58 PM
#1

Är de från affär eller privat? Har någon blivit skadad? Är det varje dag? Flera gånger om dagen?  Aktiveras de utan för buren? Ibland hjälper det inte att ha dubbelt av allt, det vet jag av egen erfarenhet. Fortsätter det så tycker jag att ni ska dela på dom. Är dom från affär är det svårare att de tillsammans.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

karintheres
2/11/16, 10:28 PM
#2

Är de från affär eller privat? De är från en privat uppfödare, de är två systrar från samma kull.

Har någon blivit skadad? Nej inte vad vi kunnat se. Jag har kollat varje dag, under magen, i armhålorna och i öronen. 

Är det varje dag? Flera gånger om dagen?  Ja och ja! Allt från smågnabb till mer eller mindre attacker. 

Aktiveras de utan för buren? Ja de får komma upp och gosa i knät och springa i en hage med olika leksaker och en stor "grävlåda" varje dag. 

Tycker du/ni att vi ska sära på dem även om bråken (än så länge) inte leder till att någon skadas. De sover fortfarande tillsammans och väljer alltid samma hus trots att det står två identiskt likadana i buren. De verkar hjälpas åt att samla Bomaterial  och bo. Jag har spritit ut rivet toapapper i buren som de snabbt samlar ihop.

91Marran
2/11/16, 10:44 PM
#3

Jag skulle avvakta med att sära tills du tydligt ser att det behövs. Jag har fått uppfattningen av att många särar alldeles för tidigt.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: