Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1044 ggr
Carrojf
1/12/16, 3:10 PM

Avelsfråga

Jag har lite funderingar kring hamsteravel som jag hoppas kunna få svar på. Jag har två ryska vintervita hamstrar, en hona och en hane som bor separat. Båda är inköpta på Djurmagazinet i Borås, men är uppfödda "privat" så att säga De kom till butiken när de var 5 veckor gamla. Jag har haft en del kontakt med samma tjej som sålde dem till mig, både före och efter jag köpte dem. Och hon berättade det att de ofta tar in kullar med ungar födda hos privatpersoner, eftersom det är så svårt att få tag i ordentliga uppfödare där i närheten. Honan och hennes kullsyskon är pandafärgade, och alla fanns att se i butiken. Det känns som att de på grund av sin lite speciella teckning är mer "seriöst" uppfödda då samtliga hade samma teckning. Enligt tjejen i butiken var den färgen ganska ny i handeln. Hanen är vanligt agoutifärgad. Båda två är idag 13 och 14 veckor gamla, och blev veterinärbesiktigade innan jag köpte dem.

Nu till frågan, jag är lite intresserad av att ta en kull på dessa två i framtiden, men jag känner att det kan vara klokt att höra sig för lite först så det inte blir dumt. De har somsagt blivit veterinärbesiktigade innan köpet, så de är friska och krya. Min tanke är att behålla 1-2 ungar själv om jag beslutar mig för att ta en kull, och till de ungar som jag inte hittar privata hem till så får jag ju möjligheten att lämna över dem till samma butik, det har jag redan frågat tjejen som arbetar där. 

Vågar jag ta en kull på mina hamstrar, eller ska jag låta bli helt? Tacksam för svar! :)

Annons:
[Hamstrahamstrar]
1/12/16, 6:18 PM
#1

Är dem friska och snälla ser jag inget problem med att para dem. Hybrid hatet på denna sidan kan du ignorera :) dem är säkert jättefina!

missan´s
1/12/16, 7:13 PM
#2

Tänk på att även om inte själva ungarna eller föräldrarna är sjuka, så kan det ju ändå ligga dolt bak i släkten och då det kan uppstå sjukdomar hos den ev kullen. 

Så det är alltid riskabelt att avla på hamstrar (precis som på alla andra djur) som har okänd bakgrund. Men det avgör ju såklart du om du väljer att ta kullen eller ej.  🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Stoodyear
1/12/16, 7:42 PM
#3

Jag vet inte hur många latenta sjukdomar som kan finnas och som dom kan vara bärare av utan att själva ha problem. Men jag tvivlar på att det är speciellt troligt att du skulle få problem om du nu har två friska individer. Viktigaste är väl att vänta så de iaf är ca 5 månader, då bör eventuella problem poppat upp om det finns några. "Pandafärgad" är inte en färg som kommer från vintervit utan har dykt upp genom korsning med campbells. Diabetes är ett vanligt problem som finns hos campbells och kan existera latent hos föräldrarna. Ska man ta kull tänker jag att det är väldigt bra att kolla upp om någon av föräldrarna har diabetes(det behöver i tidigt stadie inte märkas genom fysisk undersökning) samt även testa ungarna sedan. Så du inte säljer sjuka ungar. :)

Carrojf
1/12/16, 9:26 PM
#4

#1 tack så mycket! Det var just det jag var lite rädd för :/ men vi får se hur jag gör! :)

Carrojf
1/12/16, 9:27 PM
#5

#2 ja precis, vi får se hur jag gör :) men tack för informationen! :)

Carrojf
1/12/16, 9:27 PM
#6

#2 ja precis, vi får se hur jag gör :) men tack för informationen! :)

Annons:
Carrojf
1/12/16, 9:29 PM
#7

#3 ja jag kommer absolut vänta tills de har åldern inne isåfall :) jag anade att det nog var lite campbell i henne på grund av hennes färg faktiskt. Går jag och testar för diabetes hos en veterinär då tro? Eller kan man göra det hemma? :)

[Ingunn_1969]
1/13/16, 9:12 AM
#8

Testa för diabetes kan du göra hemma, med teststickor från apoteket.

Det som är viktigt att tänka på när det gäller vitteckande dvärghamstrar är att man inte får para två vitteckande hamstrar med varandra! Då föds alla ungar utan ögon och tänder, de dör inom en vecka.

Så att avla på djur med vita teckningar (som ju "pandafärgad" är) bör undvikas, och om man ska avla på de bör man vara 100% säker på att den hamster man väljer att para med inte är vittecknad.

Det vittecknade kan ibland vara bara ett enda hårstrå och alltså vara i princip osynligt! Men generna finns där ändå.

Det är ju just detta som är så fiffigt med att avla på hamstrar med stamtavlor, då kan man se om det finns vittecknat bakåt i stamtavlan och även kolla upp alla syskon bakåt i flera generationer om man har tillgång till stamböckerna online.

För att få tillgång till stamböckerna krävs det att man är medlem i föreningen (SHF eller SDS), vilket oftast kostar ett par hundralappar, och sen betalar man en liten summa för stamboken. 

Hamstrar med stamtavla kostar lite mer att köpa in jämfört med att köpa hamstrar i djuraffär, men nånstans känns det ju ändå ganska vettigt att åtminstone för djurens skull faktisk ha lite koll på vad det är man avlar på eftersom riskerna med att avla på dvärghamstrar med okänd stamtavla ändå är såpass stora.

De som har varit med om att se en kull nyfödda ungar långsamt tyna bort och dö brukar inte vara så glada och jag tror de flesta ångrar sitt val.

Så, en lite större kostnad alltså, för att få fram en kull dvärghamstrar med föräldrar som har stamtavla från en förening, men ur djurskyddsynpunkt är det oändligt mycket bättre och nånstans tycker jag ändå att det borde vara viktigare än att man väljer att avla på hamstrar från djuraffär, oavsett hur söta och snälla de är.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Upp till toppen
Annons: