Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1014 ggr
Ellrose
2016-01-03 13:51

bur

Hej jag undrar om vad ni tycker om träburar, är det bra eller dåligt?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Sagasofi
2016-01-04 16:34
#1

Har inte träbur till hamster men har däremot en hemgjord bur av trä till mina marsvin. Kan tänka mig att problem som kan dyka upp borde vara ungefär likadana. Det enda jag ser som en eventuell nackdel är att trä suger upp vätska alltså kiss. Men jag använder mig av tidningar i botten under mitt bottenmaterial för att suga upp det. Mina marsvin som gnager en hel del har jag aldrig sett gnaga på karmar eller liknande i buren så det är inget problem heller. 

Vet inte ifall det finns något annat som kanske skulle kunna vara en nackdel när det kommer till hamstrar. Men i min uppfattning funkar träbur jättebra för smådjur.

[Hedwig2005]
2016-06-11 21:45
#2

hamstrar är gnagare och kan då gnaga sig ur buren. Träburar inte så lätt att rengöra, duna burar är enklare (brukar rengöra min i badkaret)

Pixie Dust
2016-06-11 22:33
#3

Jag skulle inte rekommendera obehandlat trä i botten på buren, för träet suger upp kiss. Jag har en hemmabyggd bur av en Ikea hylla där jag satt in extra våningar och en del inredning i trä och de är svåra att få rena om hamstrarna kissat på dem. Själva Ikeahyllan som har en vit plastig yta är hur lätt som helst att göra ren.

Ellrose
2016-06-12 22:36
#4

Jag kommer sätta i en våtrumsmatta som man har i badrummet så det kommer inte bli så att trät suger åt sig kiss.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Pixie Dust
2016-06-14 22:32
#5

Då är det nog inga problem! Gör så att mattan går några centimeter upp på väggarna bara, för de kissar ju gärna längs med väggarna eller i hörnen.

Tror inte du behöver oroa dig för att de ska gnaga för mkt heller. Jag har massor av trägrejer och det enda som hamstrarna gnagt på är de där böjliga broarna man köper i djuraffärer.

Ellrose
2016-06-14 22:50
#6

Jag har bara träsaker från skogen som dom kan tugga på. Har byggt broar mm så det är ok.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Upp till toppen
Annons: