Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1272 ggr
kitte94
12/28/15, 3:28 PM

Drömmen om en egen uppfödning

Jag har länge gått och velat starta egen uppfödning av rysk vintervit. Har flera gånger under 1,5år varit påväg att ta steget att köpa avelsdjur, men tvekar när jag tänker på ekonomin och hur de skulle hålla.

Nu har jag en guldhamster, en dvärg(hybrid) och tre gerbiler, så plats för fler gnagare finns inte.  Men så fort antingen en gerbil till går bort eller en av hamstrarna går bort, så vill jag skaffa mig några vintervita och börja lära känna arten. 

Men vad räknar ni uppfödare in som kostnader för uppfödningen och hur mycket? kostar det per månad? hur stor är er besättning då?

Annons:
[Ingunn_1969]
12/28/15, 7:34 PM
#1

Jag har ju många hamstrar och olika arter så det kostar en hel del.

Men om jag försöker tänka mig att jag skulle starta om och i liten skala men ändå kunna avla i jämn takt:

Ett första avelspar 500 kr.

2 burar mini-duna ca 800 kr.

Inredning ca 200 kr (här kan man ju hålla nere kostnaden mycket)

Strö/foder/sand/papper till bo mm ca 100 kr per månad för två hamstrar.

Strö/foder/sand/papper mm till en kull ca 200 kr

Så från inköp till man har kull nr 1 klar att flytta 500+800+200+100+200=1800 kr.

Mycket grovt räknat!

Normalt får de 4-6 ungar i en kull.

Anta att du får 6 ungar och ska sälja 4 samt tar 300 kr för de, det blir 1200 kr in.

Så om allt går bra och du får sålt ungarna kostar första kullen ca 600 kr.

Då bor mamman med en dotter och pappan med en son.

"Driftkostnader" för dessa två burar i ca 2 år: 2400 kr.

Ska man fortsätta avla så behövs minst ett nytt avelsdjur, pris 300 kr plus resekostnader.

Säg att du köper en hona och använder en hane du redan har.

Då behövs två burar till. En till honan och en till hanungarna, ca 800 kr.

Driftkostnader för dessa två burar under 2 år 2400 kr.

Så totalt 4800 i driftkostnader för nu fyra burar.

Steg 2 kostar alltså 300+800 i startkostnad plus drift av fyra burar 4800 under 2 år totalt ca 5000 kr.

Sålda ungar kanske 2*1200 (två kullar)= 2200 kr

Då har uppfödningen kostat dig ca 2800 kr.

Förutsatt att allt går bra och du inte behöver uppsöka veterinär eller köpa något mer och att alla de du har planerat ska bo ihop är sams.

Ska man hålla igång en någorlunda seriös avel  krävs nånstans 8-10 burar beroende av vad man gör med de avelsdjur man är klar med så att säga.

Sen är det ju både trevligt och nödvändigt att vara med på utställningar och resor mm med andra uppfödare också, så man lär sig och kan få till ett bra samarbete med övriga upppfödare i Sverige och även utomlands. Men de kostnaderna orkar jag inte ens tänka på :-)

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

kitte94
12/28/15, 9:33 PM
#2

 Okej :) som tur e så har jag redan ett stort akvarium som bara står+ fyra burar som är upptagna just nu och en bur som behöver lagas lite. Kommer troligen inte bli den närmaste tiden jag startar uppfödningen. Vill lära känna arten först. men det får som sagt vänta tills det blivit lite mindre gnagare här hemma:)

UlrikaD
12/29/15, 9:25 AM
#3

Ingunn skriver jättebra! Det jag skulle tänka på är att du skriver att du inte har plats förrän nån av dina nuvarande går bort. Och du har inte särskilt många djur hemma nu, ur uppfödarsynpunkt:) Tänk då om någonting går fel så att du blir sittande med osålda ungar, att alla börjar bråka och behöver enskilda burar. Eller att du har otur och dom föds sjuka (diabetes på Cambells händer ju tyvärr ibland) så du måste behålla dom en längre tid för utvärdering. Så oavsett kostnad är nog tid och plats viktigt att man planerar för. Räkna med allting som faktiskt kan gå fel. Då blir man desto gladare när allt går som det ska:)

kitte94
12/29/15, 10:42 AM
#4

Har två katter med. Om jag bara hade gnagare för avel, om vi säger att alla de jag har nu inte fanns, då skulle det va annorlunda. då satsar jag på det och har inte nån extra tex guldhamster för sällskap. så de är inga problem. Räknar för det mesta att allt ska gå fel. Det gillar inte folk omkring mig. Men då blir jag inte förvånad när det händer något. Och desto gladare när det går bra.

Sen kom gerbilerna som en chock för mig. Va inte meningen, men de behövde nytt hem och när jag såg hur de bodde(ca 75L akvarium, lite spån och fyra gerbiler) så kände jag att dom måste få det bättre. 

Så vetskap om att de kan bli ungar kvar, kan bli veterinärskostnader och så har jag inräknat. Har ett sparkonto för veterinärskostnader också. Har man så många djur och dessutom utekatt/er så behövs det ^^

Frosstis
1/3/16, 12:14 AM
#5

#1 jag vet att du är en erfaren uppfödare, men vill bara flika in lite. det är inte svårt att vara ekonomisk. när jag ser på dina siffror blir jag väldigt förundrad över hur du kan få det så dyrt. förutom burarna där en miniduna här kostar runt 600kr, men det har jag också svar på. en bur kan man lätt få för 70kr på Ikea. bara att köpa en 65 liters samla låda 56*39*42 (l*b*h), eller om man vill, 130 liter 78*56*43 för 149kr. köper man två 65 liter kostar två burar 140kr. ett avelspar 500kr. inredning har du rätt i att man kan hålla ner mycket, bara att använda tomma kartonger och köpa ljushållare på Ikea för några kronor, men här kan man lyxa till det lite och lägga 2-300 om man vill. hur kan strö, foder, sand och papper kosta 100kr i månaden på två små hamstrar?! min kanin på 2 kilo kostar 70kr i månaden och han äter och skiter mängder. jag köper en spånbale på 20 kg för 70 kr som räcker i ett år för en kanin. jag fyller två st 22 liters samla lådor med spån flera ggr i veckan. kan tänka mig att en bale räcker väldigt länge till ett par hamstrar med fastän man har två burar och byter ströet en gång i veckan. sand köper jag 20 kg för 40kr och det håller även det väldigt länge och då slösar jag och byter varje dag till en hamster. flera rullar toapapper kostar mellan 15-80kr och om man inte slänger in en hel rulle var åt hamstrarna kan jag tänka mig att några rullar räcker minst ett halvår till några hamstrar. eller hur mycket? toapapper ger ni era hamstrar? sjölv ger jag några ark rivet papper. foder vet jag inte hur mycket? det kostar. givetvist kan man dra ner kostnaden själv och göra ett eget bra foder. gör man något kilo i gången räcker det i månader. då jag aldrig haft en kull vet jag inte hur mycket? det kostar med strö papper foder och sand. men hur kan det kosta 200kr? även om man byter spån varje dag i flera veckor tar man ändå inte Slut på en 20 kilos spånbale, inte heller 20 kilo sand. mat förstår jag att det går åt men inte för 200kr. vad är det som är så dyrt här? (endast mat strö sand och papper. inte medlemskap stamtavla tester osv) rätta mig gärna om jag har fel.

kitte94
1/3/16, 7:34 AM
#6

Köper också spån för 70kr och de räcker typ 3månader för en dvärg,en guldis och tre gerbiler. 

Sen mat handlas nytt varannan månad. alltså basfodret. totalt för de gnagare jag har nu brukar de bli 120kr om jag måste fylla på alla olika sorter. just toapapper räknar jag aldrig med för jag köper ju till mig själv med ^^ 

Och visst kan man komma undan billigt med burar. mitt 100liter akvarium fick jag gratis och även mitt 75liters. och som du säger #5 så finns ju samla lådor. har samla åt gerbilerna. Perfekta burar. Sen kan man ju fynda burar som folk vill bli av med billigt.

Annons:
[Ingunn_1969]
1/3/16, 5:11 PM
#7

#5 Som jag skrev, grovt räknat och bara som ett exempel. Om man snålar allt man kan och handlar begagnat/billigt så kan det såklart bli mycket billigare. Precis som det kan bli mycket dyrare om man lyxar till det.

Mat, då tänker jag inte bara på basfoder utan också mjölmask, grönsaker, hirskolvar, hundmat, äggfoder, fröer mm.

Jag har mycket spån i mina burar, det är knökfullt. Och mycket papper. Då kan hamstrarna gräva och bygga hålor och gångar.

Men om man har ett tunt lager spån och ger bara några ark toapapper blir det naturligtvis billigare.

Min mening var nånstans att förmedla att det kostar mer än man får in på att sälja ungar. Många tror att man tjänar grova pengar på att sälja hamsterungar.

Det skulle  jag vilja  påstå är helt omöjligt, oavsett hur försiktig man är med kostnaderna.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

kitte94
1/3/16, 5:39 PM
#8

Ja de är nog svårt att tjäna på en uppfödning. oavsett hur stor uppfödningen är. 

För min del så är jag inte intresserad av att tjäna pengar på det.

Frosstis
1/3/16, 6:58 PM
#9

#7 Precis man kan inte tjäna mycket pengar på en hamsteruppfödning :)

Men tyckte att de priserna var lite väl höga och ville ge exempel på hur mkt billigare det kan bli ^^

Achatina
1/4/16, 9:57 AM
#10

Finns inga pengar att tjäna i någon uppfödningsbranch (förutom möjligen de som föder uppp djur som föds upp för matproduktion). 

En spånbal på 25kg kostar typ 70kr på Granngården - med hamster skulle en sån räcka flera år förmodligen. Vi hade marsvinsuppfödning med 20-30 djur och en bal räckte åtminstone 1-2 månader. Vill man inte ha spån så har de ju andra alternativ som med hamstrar hade varit väldigt prisvärt oavsett hur du gör i slutänden.

Om man är händig kan man ju köpa typ en (begagnad) bokhylla och montera fast rymningssäkert galler och (plexi)glas i alla riktningar och själv skapa flera olika burar på samma gång för en väldigt låg summa pengar.

kitte94
1/4/16, 12:08 PM
#11

Funderar på en hylla, men är allt annat än händig när det kommer till den sortens pyssel. Har en bur som är en omgjord expedit/kallax, men den blev inte så bra. plexit blev snabbt jätterepigt och skruvarna lossnade x) så den ska skrotas eller få en chans att bli en fin bur. vet inte. Känns så komplicerat att fixa den.

Upp till toppen
Annons: