Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1421 ggr
91Marran
11/19/15, 7:58 PM

Hybrider?

Hej! Jag har skaffat 5 stycken ryska vintervita honor, på en djuraffär. Eftersom ägarna av djuraffären inte har namnet på föräldrarna så räknas ju dessa som Hybrider. Kan jag ställa ut dessa eller är det omöjligt utan stamtavla? Uppfödare som säljer vv utan stamtavla, säljer de hybrider? Jag menar föräldrarna är ju kända sedan tidigare. Hur långt bakåt i generationer måste man kunna gå för att kunna kalla dem renrasiga rysk vintervit? Vilka grönsaker får de äta? Kan de vanligaste, men inte alla tror jag. Vet att de inte får äta salta, kryddiga eller sockriga saker. Tillagar ni någon grönsak åt dem eller ger ni bara råa? Tänkte om någon måste tillagas utan att vara "farlig". Räcker det med två vattenflaskor till fem vv? Har fyra matskålar i alla fall. Vid vilken temperatur släpper vinterpälsen? Kan någon ge tips på vad de kan boa med förutom toapapper, kartong och tidningspapper? vilken barnmat kan man köpa och ge? Helst tips på någon med mycket protein och lite socker.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
11/19/15, 8:00 PM
#1

Måste tillagas för att inte vara farliga ska det stå.

Mvh
Mig

Frosstis
11/19/15, 10:42 PM
#2

Grönt:

  • Mungbönor 
  • Vaxbönor 
  • Grönkål 
  • Bladselleri 
  • Endiver 
  • Rödkål 
  • Kålrabbi 
  • Paprika 
  • Vetegroddar 
  • Brysselkål 
  • Dill 
  • Persilja 
  • Selleri
  • Ruccola 
  • Blomkål 
  • Broccoli 
  • Alfaalfagroddar 
  • Gurka 
  • Morot 
  • Vitkål 
  • Sallad 
  • Bönor
  • Spenat 
  • Krasse
  • Ärter 
  • Majs 
  • Minimajs 
  • Kikärtor 

Övrigt:

  • Osaltade rostade jordnötter 
  • Mandel 
  • Knäckebröd 
  • Kokosflingor 
  • Couscous 
  • Kött 
  • Kokt ägg 
  • Kattgräs
  • Barnmat 
  • Gröt 
  • Välling 
  • Bulgur
  • Fisk
  • Kokt potatis 
  • Kokt pasta 
  • Kokt ris 

Kopierade härifrån: http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat

Och tog bort det jag anser är olämpligt för en hamster (speciellt dvärghamster).

Om dina hamstrar är hybrider innebär det att de också har arten campbell, vilken är den art som har lätt att få diabetes. Därför är socker ett stort nej. Ge inte för mycket heller. En ärta per hamster t.ex. är bra. 

Angående utställning kan du ställa ut dom i PET-klass. Där behöver man inte stamtavla utan de kollar t.ex. på hur snäll hamstern är. 

Jag tror 2 vattenflaskor räcker. Men det är bra att du har många matskålar, glöm aldrig att de alltid ska ha torrfoder.

Att boa med förutom det du sagt kan du köpa såna där som ser ut som kokosnötter fast avlånga, kan inte komma ihåg vad det heter, men de har som bomull inuti fast det är helt ofarligt. 

Barnmat är bara att kolla på baksidan. Inget salt eller tillsatt socker. Gärna med kött i. Jag har gett bland annat spagetti och köttfärssås. Kommer inte ihåg vad mer jag gav.. dina andra frågor har jag tyvärr inget svar på :P

91Marran
11/19/15, 10:57 PM
#3

#1 Tack för tipsen! Förresten är det inte lite för mycket socker i morot? Har hört att paprika är för starkt, kanske beror på vilken färg? Jag har fått olika svar om majs tidigare. Vilka är för och nackdelarna med att ge majs? Frukt ska väl undvikas med tanke på diabetes risken? Kan de få gnaga på plommongrenar? Eller är det big No? Mandel är en stenfrukt och borde väl då inte ges? Perfekt det där med pet-klass. :-)

Mvh
Mig

Frosstis
11/20/15, 4:43 PM
#4

Det är en del socker i morot, har själv bara haft guldhamster och har gett det men vet inte om jag skulle ge det till framtida dvärghamstrar om jag ska vara ärlig. 

Ja det har jag med hört, och att de röda är bäst, men jag vet ärligt inte.

Innehåller inte majs en del socker? Jag är ingen expert på grönsaker som du märker, så frågar nästan tillbaka, men du kan nog ge ett majskorn var.

Ja, ingen frukt.

Plommongrenar har jag läst är farligt (stenfrukt) så det har aldrig några av mina gnagare och kaniner fått. Jag tror inte de skulle dö av en liten pinne men det är inte värt att prova. Finns massa annat att ge.

Jag har gett mandel till hamstrar :) Till en dvärghamster hade jag gett en halv var.

91Marran
11/21/15, 2:07 PM
#5

Kanske beror på vad för majs som det är? Jag får prova en liten bit röd paprika och se hur det går. :-)

Mvh
Mig

91Marran
11/26/15, 10:52 PM
#6

Putt

Mvh
Mig

Annons:
Tsunamis
12/1/15, 7:02 PM
#7

Ingen morot eller majs till dvärghamstrar, de innehåller båda för mycket socker.

MvH  Tsunamis

91Marran
12/2/15, 12:51 AM
#8

Tack! Morot visste jag. Majs var jag osäker på. Osötad majs också?

Mvh
Mig

Tsunamis
12/2/15, 8:32 AM
#9

#8 Ja för majs är naturligt väldigt sött redan precis som morötter.

MvH  Tsunamis

wildalia
12/2/15, 2:41 PM
#10

Man kan ge både morötter och majs någon gång då och då. Man behöver inte utesluta detta helt.

Tsunamis
12/2/15, 2:44 PM
#11

#10 Det finns ingen anledning att ge grönsaker med hög sockerhallt när det finns så mycket annat som inte har det. Man vet aldrig hur mycket? gener av Campbells hybrider from djuraffär har i sig  så det är bättre att vara på den säkra sidan.

MvH  Tsunamis

91Marran
12/2/15, 9:27 PM
#12

Jag vill inte riskera något då den ena är väldigt överviktig. Hur fungerar det med gula torkade ärtor? Några kända biverkningar?

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: