Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1047 ggr
MollyHamster
2015-10-06 08:30

biter och skriker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har köpt en ny dvärghamster som verkar rädd för oss människor. Hon kommer fram och är nyfiken efter ett tag när man sätter ner handen. Hon luktar lite på fingrarna till en början sen börjar hon bitas "gnaga". Vad ska man göra då? Det gör ju ont så man säger till eller tar bort handen och då blir hon ju rädd för det. Har försökt hålla kvar handen men hon gnager bara hårdare och hårdare tills jag inte pallar ha kvar handen mer. Har inte hittat nåt ätbart som hon verkar så där stormförtjust i än tänkte muta med nåt gott men,men. Vill ju inte dra på handskar. Eller? Har haft henne uppe 2 gånger men när hon blir rädd låter hon som en speedad tatueringsmaskin eller typ eltandborste gånger 1000. När hon väl var i handen bet hon ingenting. Har Molly sen tidigare som har varit helt tvärtom. hon typ hoppade upp i handen från första början. Så vad ska jag göra? Har pratat mycket med henne också. Vill ju att hon ska bli gosig. Hmmm 🤔

Annons:
Liten boll
2015-10-06 12:57
#1

bjuder du på nått gott? Har du tvättat händer innan du går in till den? Gnuggar du händerna i bottenmaterialet? Min gör oxå så, naffsar till efter en stund. Men så fort jag fått upp han i handen så slutar han. Hur länge har du haft den? Var har du köpt den?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

MollyHamster
2015-10-06 21:47
#2

Har provat en massa gott men hon verkar kräsen eller är för rädd kanske. Läste om nån som gillade banan det ska jag prova imorgon. har gnuggat händerna i spånet och pratar med henni.Har bara haft henne 5 dagar köpt från zoo.

[Tilde]
2015-10-07 09:38
#3

#2 Jag hade inte gett banan till en dvärghamster pga diabetesrisken, även om en liten skiva inte orsakar diabetes. För säkerhetsskull liksom. 😛 Mina biter och nafsar alltid i mina händer om jag inte tvättar dem innan jag hälsar på hamtrarna. Tycker inte det gör speciellt ont så jag låter dem nafsa tills de inser att min hand inte är ätbar. Då brukar de vilja klättra på den istället, hihi.

MollyHamster
2015-10-07 10:36
#4

Ok, ska prova att ta mod till mig och hålla kvar handen. Kanske får ta stelkrampsruta snart om hon fortsätter😁

wildalia
2015-10-07 23:32
#5

Jag tycker att du skall visa ditt missnöje när hon smakar på fingrarna. Rör lite på handen varje gång. Typ så får du inte göra, men inga hastiga rörelser. Du kan också testa att gnugga handen i sanden innan. Då blir lukten bekant. Har du provat med lite tunn gurka ( skala bort det gröna först ) Du får fortsätta att prata och ta ner handen så hon vänjer sig. Kanske att du skulle försöka att ta upp henne i något. Ta en liten skål eller annat. När hon hoppar i lyfter du upp henne och sätter henne i handen. Men akta bara så hon inte hoppar ur. Lite så här får du göra varje dag. Så kommer det säkert att bli bättre och hon blir tamare.

MollyHamster
2015-10-08 15:32
#6

Känns som att det börjar bli bättre. Hon gick upp i handen idag utan att bitas en gång. men hon är väldigt rädd och SNABB. Tack för alla tips. 🙂

Annons:
Liten boll
2015-10-09 14:06
#7

Bra jobbat. Fortsätt så så blir det snart bra.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

MollyHamster
2015-10-09 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hon hoppade ut och bet i finger nyss! 😖

Liten boll
2015-10-09 18:25
#9

Hur är han när bara är i buren?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

wildalia
2015-10-09 22:53
#10

Ojdå 😱 Hade du handen nära boet där hon sover ? Du vet om att de vaktar gärna sina sovplatser. Försök att få upp henne i någon matskål eller liten plastspade och sedan sätter du henne i handen. Det är inte roligt när dom gör så här. Man blir rätt ledsen.

maskr0sen
2015-10-10 08:49
#11

När en av våra va ny gnagde hon tills de faktiskt gjorde ont och hängde kvar i fingret. De vi gjorde va att skaffa trädgårdshandskar i skinn så kunde hon bita bäst hon ville utan att de gjorde ont. För sen när vi väl fick upp henne och hon bet så blåste vi lite lätt på hennes rygg och då slutade hon. Det tog ett tag men nu bits hon aldrig, tror bara hon bevakade buren och va lite osäker på oss. ☺️

Dvärgvädur
2015-10-10 19:04
#12

Du kan prova att blåsa på henne försiktigt men ganska intensivt och sluta när hon slutar bita. Det har fungerat för mina bitare och de brukar lära sig ganska snabbt att det blir obehagligt för dem också om de äter för mycket på händerna 😛

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

MollyHamster
2015-10-10 20:27
#13

Bra tips, ska börja blåsa lite då. Ja det var utanför huset. Hon tog ett skutt ut och högg. Ibland skriker hon från huset när hon hör oss utanför. Låter sjukt högt och läskigt

Annons:
Liten boll
2015-10-12 12:44
#14

Tror hon e osäker och orolig.  Låt hennes hus vara en tid.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: