Annons:
Etikett13-sälj-köp
Läst 2050 ggr
[HammyPaws]
9/27/15, 10:25 AM

(S) 27/9 - Roborovski-tjejer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det är med stor sorg jag skriver det här inlägget för jag trodde verkligen att det skulle fungera men det gör det inte. För cirka två månader sedan köpte jag ett par underbara små robo tjejer och ända sedan dess har mina katter varit på buren hela nätterna/kvällarna. Jag har en guldhamster sedan innan som de inte bryr sig om så jag hade aldrig kunnat ana att det här skulle hända. Men jag antar att eftersom roborovskis är så snabba blir det mycket mer intressant/roligt för dom…

Det är varken schysst för hamstrarna, mina katter eller mig att ha kvar dom. Katterna attackerar mitt akvarium hela nätterna och det finns inget sätt jag kan få bort det på, det står i vardagsrummet och jag kan inte stänga ute katterna därifrån. Det hade heller inte varit aktuellt för katterna måste ju också få gå runt och ha stor yta på nätterna…

Namn: Hedvig och Luna (ni får så klart byta)
Ålder: Cirka 13 veckor
Övrigt: De är köpta ifrån djuraffär tyvärr, men de är otroligt tama för att vara det OCH för att vara roborovski-hamstrar. Om jag tar ut dem i en "taming tub" så går det utan problem upp i handen, klättrar på mig m.m. De har aldrig någonsin bitits.

Jag finns i Skaraborg i Västergötland. PM:a mig för mer information.

Jag hänger på handdukar på sidorna varje kväll, så att de inte ska se dom lika bra (de kommer ju alltid kunna hoppa upp på buren),  men det hjälper inte. De försöker ta sig emellan handdukarna och det gör det nästan bara värre.

Annons:
[HammyPaws]
9/27/15, 10:26 AM
#1

Mina söta små tjejer… :(

UlrikaD
9/27/15, 8:13 PM
#2

Vet att du inte bad om råd utan det är en säljes annons. Men tänkte ändå fråga om det inte var möjligt att ställa akvariet någon annanstans under nätterna. Jag läser det som om det är då det är problem.
Vet att en del personer ställer undan sina burar på nätterna då dom störs av hamsterhjulet t.ex. Tänkte om du hade möjlighet till det.
Är ju tråkigt om du måste skiljas från dom.

[HammyPaws]
9/27/15, 8:30 PM
#3

Akvariet är väldigt tungt (310 liter) så det är liksom inte aktuellt… Dessutom har vi ingenstans att ha det där katterna inte är. Vi bor bara i en tvåa liksom :( Men tack för tipset! Känns väldigt tråkigt så klart men what to do…

[HammyPaws]
10/25/15, 10:54 AM
#4

Snälla - finns det ingen i närheten som vill ha ett par sötnosar? :( Det börjar verkligen bli akut nu.

Liten boll
10/26/15, 11:27 AM
#5

Har du prövat avvisning till katt? http://www.petsonline.se/katt/ovrigt/ssscat-fy-spray/

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[HammyPaws]
10/26/15, 2:51 PM
#6

Jag sprutar med egen hand och det hjälper inte alls. De står bara och tar emot "duschen" medan de frenetiskt försöker ta sig in :P Så inget hjälper liksom.

Annons:
Liten boll
10/26/15, 3:01 PM
#7

Men det finns sådana med fräsane ljud i, de kanske hjälper.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Mirre395
11/6/15, 8:35 AM
#8

Har du hittat hem till dem än?

[HammyPaws]
11/6/15, 11:12 AM
#9

Nej, de finns kvar! Jag är mån om att de ska få ett bra hem så jag tar hellre min tid än att bara skynda ut dom. Är du intresserad? :)

Stoodyear
11/6/15, 12:57 PM
#10

Hur stort är akvariet/buren dom bor i nu? Tänker du att buren ska följa med hamstrarna i så fall? :)

[HammyPaws]
11/6/15, 10:43 PM
#11

Det är 125 cm långt och 50 cm brett :) Alltså 310 liter! Ja det är tanken :)

Mirre395
11/7/15, 9:23 AM
#12

Jag vet inte riktigt. Jag skulle gärna hjälpa vilja till men i nuläget är det verkligen inte aktuellt med ett till djur. Mot hösten skulle det däremot funka perfekt, men det är ett tag tills dess… Jag älskar roborovskis och har alltid velat ha ett par så det är ju synd att detta skulle hända just nu. Antingen skulle dem få bo i min bur (detolf vitrinskåp 165cmx42cm) eller så skaffar jag en större byrå och har dem i sin nuvarande bur. Jag bor även i Stockholm så det är en bit, men min pappa jobbar i närheten så det kanske hade varit ett alternativ att han tar med dem:) Hur högt är akvariet/buren förresten?;)

[HammyPaws]
11/7/15, 9:57 AM
#13

Åh, hur kommer det sig att det inte är aktuellt? :/ Om ett år menar du?? Detolfburen är ju ännu bättre än min!! Större yta totalt :) Mitt akvarium är 50 cm högt! Oj, jaa, Stockholm är en bit bort men vilken tur att din pappa jobbar i närheten! :) Vart jobbar han? Vi kanske skulle kunna lämna dom där! ❤️

Annons:
Mirre395
11/10/15, 7:34 PM
#14

Ja, om ett år tyvärr:( Dels så kommer jag att vara väldigt stressad och upptagen under hela vårterminen och jag känner att jag inte kan ge hamstrarna den tid dem skulle behöva. Familjen åker även på en 2-veckorsresa i sommar och det är svårt att hitta hamstervakt så länge. Han har bara tillfällit jobb där kom jag på:/ Det kan hända att han börjar jobba i Norge igen (vilket han tidigare gjort). Jag är lite osäker var exakt han jobbar så får nog kolla upp det. Jag hoppas verkligen att du kan hitta ett bra hem till dem så fort som möjligt! Lycka till!;)

theomuffin
11/15/15, 9:54 AM
#15

Har skickat ett meddelande till dig.

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

Frosstis
11/15/15, 12:35 PM
#16

De är så himla underbara, hade verkligen köpt dom om jag bodde hemifrån (får ej för mina föräldrar). Hoppas du får sålt dom snart <3

Whippet
11/15/15, 7:17 PM
#17

Kan du inte ha dom i något annat rum? Eller att du stänger ute katterna ur rummet där hamstrarna är?

I'm out Vilar huvudet i handen

[HammyPaws]
11/16/15, 2:26 PM
#18

#15 Har svarat! :) 

#16 Ja, det är de verkligen. Tack <3

#17 Läs mitt inlägg i #3. Vi bor i en tvåa och har inget rum över där vi kan ha dem… Vi har ingen dörr att stänga till vardagsrummet, och vi vill inte stänga ute katterna ur sovrummet på natten för de vill ju gosa med oss. Dessutom behöver katterna också utrymme så det skulle kännas dumt att göra deras "space" mindre för hamstrarnas skull. Hade vi bott i en trea hade ju dock problemet kunna lösas men nu gör vi ju inte det :(

Whippet
11/16/15, 4:39 PM
#19

#18 Så synd, hoppas du hittar något hem till dom ❤️

I'm out Vilar huvudet i handen

Mirre395
12/28/15, 11:15 PM
#20

Hur har det gått?❤️

Annons:
Bellie
1/1/16, 11:07 PM
#21

Det är synd att inte så många är intresserade av Roborovski längre, jag älskar verkligen arten. Ingen som är nappat på mina heller.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Mirre395
1/1/16, 11:26 PM
#22

#21 Jag tycker själv att det är en fantastisk art men många som skaffar hamster är barn och särskilt lite yngre barn har svårt att hantera roborovskis. Men personligen tycker jag inte heller att dem ska göra det. Dessutom upskattar fler mer "sociala" djur. Det beror förstås på individer men i stort sätt är roborovskin mindre social eller åtminståne svårare att tämja än t.ex. Guldhamstern.

Bellie
1/2/16, 4:55 PM
#23

Mina är väldigt sociala #22 men det är ju olika från djur till djur.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[HammyPaws]
1/3/16, 1:21 AM
#24

#20 Hedvig har hittat ett nytt hem och flyttar till en jättesöt tjej om cirka två veckor! :) Luna har däremot inte hittat rätt hem än :/ #21 Åh, har intresset minskat? Det hade jag ingen aning om. Var det lättare förr? #22 Jag äskar också rasen. Otroligt rolig att kolla på! Det är så synd att det inte funkar med mina katter :(

Kaksmeten
1/4/16, 5:51 PM
#25

Så gulliga! ❤️

// Kaksmet och Chokladsmet Hjärta

Bellie
1/4/16, 6:34 PM
#26

#24 Varför såldes dom inte tillsammans?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Mirre395
1/10/16, 12:44 PM
#27

Undrar samma sak som #26

Annons:
[HammyPaws]
1/10/16, 1:19 PM
#28

#26 och #27 Det skulle dom egentligen men de började bråka så illa att Luna började blöda :/ Supertråkigt. Tjejen som tar sin an Hedvig ville ju egentligen ha båda två som par men eftersom de bråkade går ju inte det.

Tootz75
1/11/16, 5:22 PM
#29

Letar du fortfarande hem till Luna? Vart i Skaraborg finns du (bor själv i Alingsås)

[HammyPaws]
1/12/16, 11:50 AM
#30

Ja! Hon letar fortfarande efter ett hem :) Vi finns i Skövde!

[HammyPaws]
1/17/16, 2:38 PM
#31

Tråden kan låsas! Båda har flyttat till ett nytt hem :) Tjejen som köpte Hedvig tog sig an Luna också! ❤️

Frosstis
1/17/16, 4:51 PM
#32

vad skönt att det gick bra till slut!<3 ska du skaffa nya hamstrar? 💝

[HammyPaws]
1/17/16, 7:32 PM
#33

Jaa, superskönt! Nej inte som det ser ut just nu med katterna. När vi bor större och jag kan stänga om hamstrarna vill jag dock gärna ha!

Upp till toppen
Annons: