Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 998 ggr
[candy_suki]
9/2/15, 7:17 PM

Jag är sjuk! (Hantera hamster) Hjälp

Hej! Jag behöver lite hjälp. Min syster hade blivit sjuk (förkyld) några dar sen och det har smittat mig. För några dar sen skulle jag fixa min hamsters saker medan han få vara "ute". När jag kom så såg jag att min syster hanterade honom vilket gjorde mig arg när min syster är sjuk! (Hon är 19år!) Jag blev arg och hon säger att jag överdriver sedan fråga hon om han kan bli sjuk? Ja, han är djur som oss vad tror du? Svarade jag arg. Hon gick iväg men har det smittat till honom vet jag inte riktig men smittat mig har det gjort. Har läst att de kan få rinnande näsa något sånt. Han verka inte ha förändrat beteende men är ändå rädd… Och nu när jag är sjuk, vad ska jag undvika o.s.v? Tips? Tack så mycket!

Annons:
Dvärgvädur
9/2/15, 8:10 PM
#1

Visar han ingenting på länge är det nog ingen fara.  

Dels ska man tvätta händerna ofta, gärna använda plasthandskar vid hantering av mat och utfordning samt undvika att komma i kontakt med hamstern. 

Hamstrar kan smittas av ganska många mänskliga sjukdomar så det är viktigt att vara försiktig. Jag tror att det innte var någon fara för din hamster, men håll översikt 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Tilde]
9/3/15, 11:56 AM
#2

Jag har alltid hanterat alla möjliga slags djur när jag har varit förkyld - och ingen har blivit smittad. Däremot är jag väldigt noga med handhygienen då, vilket såklart hjälper. 🙂

Är du orolig kan du som #1 sa använda handskar, handsprit eller annat.

[candy_suki]
9/3/15, 8:11 PM
#3

#1 Aha! Va bra! Mindre orolig nu iallafall c: jag tvätta nu händerna när jag fixa mat till honom. :) 

#2 Ok! Då ska jag vara noggrann med handhygienen och har undvik att ''leka'' med hamster för att undvika chansen.

Tack så mycket!! :)

Upp till toppen
Annons: