Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1295 ggr
[Tilde]
2015-08-23 18:52

Lite hjälp om tillbehör, bur, osv.

Jag vill gärna skaffa två dvärghamstrar och är nu, efter mycket rekommendationer, inne på rysk vintervit! 🙂

Tanken är att de skulle bo i en Samla-låda - är det nog med plats eller bör de bo större? Vilken storlek bör de ha på hjul och bör man ha två hjul eller räcker det med ett om man har mycket inredning? 

Kan man hitta vilka näringsvärden fodret bör ha? Vet att man ska undvika frukt till dvärghamstrar på grund av diabetesrisk. Vilket märke ger ni eller blandar ni själva?

Sen får ni mer än gärna dela med er av bilder på era vintervita och deras hem😃

Annons:
LillyAmanda
2015-08-23 21:20
#1

Gå in på hamsterforeningen.se där hittar du mycket bra information. (Skriver på mobilen och kan inte länka…) :)

**//Amanda

[Tilde]
2015-08-23 22:05
#2

#1 Har redan varit där. Ville ha tips från "vanliga" människor med erfarenheter här inne också. Så man har så mycket info som möjligt🙂

Ellys
2015-08-24 18:36
#3

Vad är måtten på den största samla lådan? Vi här hemma har en duna maxi till våra, bra storlek, plats för två vattenflaskor och dessutom finns mycket utrymme utan att båda hjulen tar för stor plats :) Man ska minst ha två av varje så då krävs mycket plats.

[Tilde]
2015-08-24 18:55
#4

#3 78x56x43 cm eller 130 liter (enligt IKEAs hemsida). Bottenytan blir ju några centimeter mindre eftersom den är lite smalare nertill än längst upp. Det är dock möjligt att jag senare vill skaffa något större - antingen sätta ihop en till Samla-låda eller bygga något själv. :)

Dvärgvädur
2015-08-24 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tycker att det är helt ok med en 130 SAMLA till två dvärgar, går till och med att ha större grupper i en sådan. 

Det skulle nog fungera med bara ett hjul eftersom de är ganska bra på att stimulera varandra, men jag hade nog satt in en flying saucer eller liknande så att båda har samma möjligheter för motion. 

Hamster complete som basfoder och blanda det med egetblandat skulle jag säga. Just nu blandar jag hamster complete och hamster nature till mina, men kommer förhoppningsvis börja blanda eget eftersom hamster nature innehåller mycket torkad frukt (dock brukar jag plocka bort den mesta frukten). 

http://www.snogatanshamsteruppfodning.com/mat-och-vatten.html

Klicka på länken så lär du få mer tips + recept angående dvärghamsterns kost. 

Och så lägger jag upp en bild på min honas bur, dock är hon en hybrid😛

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Tilde]
2015-08-24 19:25
#6

#5 Tack för alla tips :) Ja jag har varit inne på ett sånt liggande hjul om de nu vill springa ihop, men vi får se om jag istället väljer att skaffa två vanliga.

Jag har en guldhamster som får en mix av Multifit hamster, Selective hamster, extra frön och lite hundgodis av den nyttigare varianten. Skulle nog ge i princip samma till dvärghamstrar då blandningen har bra värden och inte innehåller frukt. Men ska läsa på mer om det. 👍

Vilken mysig bur din hona har!

Annons:
Liten boll
2015-08-25 12:29
#7

Mina två bråkar om det bara finns ett hjul, så jag måste ha två.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Tilde]
2015-08-25 12:30
#8

#7 Bra att veta! Man kan ju alltid ha två hemma i alla fall. :)

Jag har en fråga dock… Kan man t.ex. ta inredning från sin guldhamster och ge till dvärghamstrarna och tvärtom eller finns det smittorisker?

Dvärgvädur
2015-08-25 15:01
#9

#8 Den ända smittorisken jag vet är papova

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Tilde]
2015-08-25 15:06
#10

#9 Finns det inte bara hos guldhamstrar? Verkar så när jag läser om det.

Dvärgvädur
2015-08-25 15:48
#11

#10 Jo det gör det,  dvärghamstrar kan inte få det men bära på det om jag har hört rätt. Annars är det lugnt 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Frosstis
2015-08-26 17:47
#12

Skulle mer tänka på att tvätta av ordentligt innan dy byter inredning mellan guld och dvärg, de känner ju av lukten.

[Tilde]
2015-08-26 19:04
#13

#12 Ja självklart :)

Annons:
Frosstis
2015-08-26 22:14
#14

då ska det nog gå jättebra :)

[Tilde]
2015-08-27 00:02
#15

#14 Vad bra! 😃

Frosstis
2015-08-27 16:19
#16

😊vill också skaffa dvärgisar hehe

Upp till toppen
Annons: