Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2094 ggr
FemFem
2015-08-14 13:59

Tillräckligt med färskfoder?

Hej alla!

Jag har funderat på att skaffa dvärghamstrar i typ tre år nu och det blir nog av så fort jag hittar egen lägenhet! I alla fall, jag har läst på mycket men vill gärna ha lite råd ang maten. Jag är vegetarian och vill inte hantera kött så det kommer hamstrarna inte få äta i så fall. Men de kan få i sig protein på annat sätt, right? Jag har satt ihop en liten meny, haha, bara för att få en idé om jag är på rätt spår. Jag vill veta att de får allt de behöver. Tycker ni att det fattas något? Såklart är detta utöver hamsterblandningen. ;)

Måndag: broccoli, morot

Tisdag: gröna ärtor, kokt ägg

Onsdag: röd paprika, kokt potatis

Torsdag: tomat, vitkål

Fredag: spenat, couscous/bulgur

Lördag: gurka, kokt ägg

Söndag: gul paprika, salladsblad

Tacksam för synpunkter!

Annons:
vallhund
2015-08-14 14:10
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

FemFem
2015-08-14 14:24
#2

#1 Jag tyckte nog att kokt ägg och ärtor fanns med på den där listan. Grejen är ju att det finns protein i andra livsmedel också, och inte bara i kött. Men det är ju det som är syftet med den här tråden; att kolla så att mina hamstrar får i sig allt de behöver.

Ellys
2015-08-14 18:14
#3

Har för mig att om man är vegetarian så vill man att alla djur ska ha det så naturligt som möjligt?

vallhund
2015-08-14 18:47
#4

#3 Skulle inte blandkostare vilja det, eller vad menar du?

Vill man inte hantera kött så skaffar man sig ett husdjur som trivs med vegetarisk kost, typ harar o kaniner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellys
2015-08-14 18:55
#5

#4 Jojo, självklart vill blandkostare också det! :) (Blev lite luddigt inlägg bara) dock brukar det flesta inom veggiecommunityn ( eller vad man ska säga) inte ens vilja äga djur just för att det är onaturligt.

vallhund
2015-08-14 18:59
#6

#5 Det måste vara därför som det är så vanligt med katt o hund som husdjur hos veganer, iaf på iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
hansterspyro
2015-08-14 19:02
#7

Men hamstern behöver väl ändå inte kött för att leva ett friskt liv eller har jag fel?Jag har iallafall gett mina hamstrar färskkost men aldrig kött och dom har alltid varit friska.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Ellys
2015-08-14 19:04
#8

#6 Är det? o_o Visserligen är jag inte inne på dessa iFokus sidor. Vet många som inte har husdjur pga detta! Eller hur menar du? (kom på att jag skrev community, jag menar inte bara endast på internet)

Bellie
2015-08-15 09:57
#9

Att inte ge en hamster någon slags kött är som att mata sin hund med mat gjord av grönsaker.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[Ingunn_1969]
2015-08-15 12:37
#10

Det sägs att hamstrar ska ha animalisk protein. Det är ju inte samma sak som protein från ärtor. I naturen äter de insekter. Det bästa för ett djur är att äta så naturlig kost som möjligt. Alltså bör man ge hamstern insekter.

Ägg är ju också animalisk protein så ur den synvinkeln är din meny bra. Jag har svårt att få mina att äta ägg, men det finns äggpulver man kan köpa (för fåglar).

Vad som händer om man väljer att inte ge hamstern animalisk protein har det inte forskats på vad jag vet. Vissa uppfödare (i Holland/Tyskland) menar att de klarar sig alldeles utmärkt. så då antar jag att de har testat.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

hansterspyro
2015-08-15 14:02
#11

I inlägget #7 glömde jag att skriva att jag gett mina hamstrar mjölmask som är en insekt. Men jag har aldrig gett dom kött.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Bellie
2015-08-16 09:52
#12

Ts kan tex ge sina hamstrar frystorkade mjölmaskar eller levande.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

FemFem
2015-08-17 08:17
#13

Tack för synpunkter!

Ja, mjölmaskar skulle jag ju kunna ge dem! Hur ofta behöver de få mjölmaskar? Hur ser "menyn" ut annars, grönsaksmässigt?

Annons:
Manda02
2015-08-18 18:48
#14

Om du köper en "sibirisk" hamster i djuraffären så är det en hybrid alltså en blandning mellan cambell och vintervit. Om du köper en cambell eller vintervit i djuraffär är det också en hybrid. Dom kan få diabetes så det är viktigt att inte ge för mycket socker. Så ge inte så mycket ärtor och morötter! Har också hört att man ska inte ge sina hamstarar tomat då det kan vara giftigt för dom. Ge dom även inte isbergs sallas då den salladen inerhåller jätte mycket vatten! Du kan även ge dom barnmat då och då men det får inte inehålla tomat eller någon slags lök. Hoppas det hjälpte och lycka till med dina små nya vänner! :)

FemFem
2015-08-19 07:53
#15

#14 Jag ska inte köpa i djuraffären utan från seriös uppfödare. Tack för råd!

Manda02
2015-08-19 19:36
#16

Varsågod och kom ihåg! Om du ska köpa en cambell så är det risk för diabetes! :)

Upp till toppen
Annons: