Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1107 ggr
Kattleyannaaaaa
8/8/15, 11:24 PM

Hamster bits hela tiden

Min 2 åriga hamster bits hela tiden, jag börjar sällan ta ut henne men jag sköter henne varje dag med att klappa, ge nytt foder och rengöra i hennes bur lite ( kasta bort bajs och kiss i toaletten ). Men varje gång när jag leker med henne bits hon hela tiden och ibland gör hon det inte hårt men det händer att hon bits kraftigt.. Jon har vart så sen hon var 6 månader ungefär.. Jättejobbigt jag tar nästan aldrig ut henne längre ..

Annons:
Mirre395
8/9/15, 7:54 PM
#1

Det kan finnas flera anledningar till varför hon bits. Beter hon sig normalt annars? ( äter, dricker o.s.v.) Om hon har ont någonstans så kanske hon försöker skydda sig och om det nu är så, så ska du kontakta en vetrinär så fort som möjligt. Det kan också vara så att hon aldrig vant sig vid din hand och uppfattat det som något läskigt. Oftast blir det så om man går lite för snabbt fram och stressar när man ska lära känna varandra. För att börja om lite och visa att du inte är farlig, så kan du börja med att då och då ge henne godis från handen så att hon vänjer sig vid dig och så småningom om kan du lägga mat i handflatan så att hon får klättra upp i handen för att få maten. Stressa inte och fortsätt inte förens hon är redo. Det är viktigt att tvätta händerna innan du hanterar henne. Under dagen så samlan händerna på sig massor av lukter som kan stressa upp hamstern när du hanterar henne. Det är också väldigt viktigt att inte plocka upp henne hur som helst. Om du plockar upp henne bakifrån eller uppifrån där hon inte ser dig, så kan hon bli väldigt rädd och stressad vilket man självklart vill undvika. Visa istället händerna för henne och försök att få henne komma upp till dig istället:)

Upp till toppen
Annons: