Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 811 ggr
Alwyn
2015-07-18 23:12

Dvärghamstrar i flock

Ni som har flera tillsammans i grupp, hur ser könsfördelningen ut? Bara honor? Bara hanar? En hane flera honor?

Annons:
[Ingunn_1969]
2015-07-19 08:22
#1

Det beror ju på vad man är ute efter. Hanar plus honor blir ju oftast ungar.  Fler honor än hanar eller lika antal tycker jag är bäst , hanarna kan bli tjatiga på honorna och en ensam hona i en hanflock skulle nog få det tufft. Oftast är det så att det är den dominanta hanen som parar alla honor dock.

Blandade flockar kan man inte ha tillsammans särskilt länge, de måste säras på innan honorna blir trötta av att få ungar. Så ska man ha en flock över tid är det ett kön som gäller. Hanar eller honor spelar ingen roll, de är lika bra på att bo ihop.

Campbells kan fint bo i större flockar. Vintervita trivs bäst med att vara två eller max tre vuxna tillsammans.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Alwyn
2015-07-19 09:57
#2

Tack Ingunn, ja det är precis så jag tänkte att det borde vara. Hur kommer det sig att vintervita trivs i mindre grupper tror ni? Jag har själv bara haft honor förut och de luktade inget. Luktar hanarna när de är flera?

Liten boll
2015-07-19 14:41
#3

Jag har två hanar

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

hansterspyro
2015-07-19 19:25
#4

Hanar luktar oftast mer.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[Ingunn_1969]
2015-07-21 18:05
#5

Vintervita hanar luktar mest. Campbellshonor luktar minst, men ingen luktar egentligen särskilt mycket alls så länge man håller hyfsat rent i buren tycker jag i alla fall, men nu är ju jag  45 år så mitt luktsinne kanske inte är det bästa längre ;-)

Varför vintervita är sämre på att bo i större flockar vet jag inte, antar att de i naturen också är mer "enstöringar" åtminstone periodvis än campbells är.

De vintervitas taktik för att maximera antalet ungar som klarar sig i livet är att låta bli att producera ungar under vintern. Jag tror att det är så att honorna oftast uppfostrar ungarna ensam. Då är det svårt att hålla de små varma och samtidigt få i sig mat mm antar jag  under den iskalla sibiriska vintern!

Campbells taktik är att hanen hjälper till med ungarna. Då kan han värma de små medans honan äter och så. De får alltså ungar året runt. Kanske kräver denna taktik att de är mer toleranta och sociala med varandra jämfört med vintervita som kan kosta på sig att bo ensamma stora delar av året utan ungar att ta hand om?

Jag märker i alla fall tydligt att små flockar vintervita upp till max tre funkar bra. Fler går bra upp till 3-4 månaders ålder men sen börjar de oftast tjafsa och jag tvingar sära på de. Campbells har jag haft flockar med 6-7 vuxna ihop hela livet och det har fungerat bra.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Liten boll
2015-07-21 18:44
#6

Så campbells är mer sociala än vintervita då? Även mot människor?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
[Ingunn_1969]
2015-07-21 19:00
#7

#6, Nej, jag skulle inte säga att de är mer sociala, bara att de klarar av att vara fler i en flock. Vintervita kanske har svårt att räkna längre än till 3…..? ;-)

En människa är ju inte en hamster och hamstrarna förväntar sig inte att vi ska bete oss som hamstrar (tack och lov), så  hamstrar som är supersociala med andra kan vara avvaktande mot människor och tvärtom, det har inget samband alls. Tänk på guldhamstrarna, de är ju solitära och vill inte alls umgås med andra guldhamstrar, men de ser inte oss som hamstrar utan mer som någon rolig och snäll, förhoppningsvis, varelse som tar med de på roliga äventyr och ger god mat, alltså är de sociala med oss trots att de egentligen är skapta för att vara helt ensamma för det mesta.

Med vänlig hälsning Ingunn

Alwyn
2015-07-21 20:57
#8

Tack Ingunn, jag tycker att dina teorier låter logiska och passar ju bra ihop med dina egna observationer. Mycket intressant!

Upp till toppen
Annons: