Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1658 ggr
[HammyPaws]
2015-07-14 00:51

Vilken dvärghamster?

Vilken dvärghamster tycker ni är roligast att ha? Funderar lite på att skaffa ett par. 

Roborovskin är ju supersöt och liiten vilket underlättar för hamsterleksaker. Har läst att den är väldigt livlig och svår att få tam, och att den mer är en hamster man tittar på än umgås med. Är detta sant? :) Vad är det bästa med rasen?

Den ryska vintervita lockar minst, varför vet jag inte… Kanske för att den är så vanlig (säger jag och har en guldhamster, haha 😛). Ni som har rysk vintervit - vad är det som gör att ni tycker om den rasen? :)

Campellen verkar rolig! Roligt att den kommer i så många färger. Vad kännetecknar dennes beteende? 

Jag vill inte ha en kinesisk. 

Tacksam för svar! :)))

Annons:
hansterspyro
2015-07-14 01:44
#1

Jag på riktigt älskar rysk vintervit 😃. Den är inte sprallig men ändå inte för lugn den är ju ett nattdjur men rysk vintervit brukar gärna också komma fram lite senare på dagen. Om det är din först dvärg så skulle jag nog inte rekomendera roborovskin även fast jag inte har haft någon har jag också läst att den kan vara sprallig och svår att få tam. Men om det är din första dvärg så om du inte vill ha rysk vintervit skulle jag skulle jag rekomendera campbells. har aldrig haft någon sådan heller men jag har läst och hört att dom har väldigt bra temprament men dom tycker om att bo i flock har jag läst fast det går nog bra att ha dem 2 och 2. sedan finns ju campbells också i så många olika färger och det är ju roligt. 🙂

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[HammyPaws]
2015-07-14 09:12
#2

Åh, har förstått att den nog är mest populär (eller?) 🙂 Åh mysigt att de kikar ut under dagen!! Har en guldhamster nu och han sover tills klockan 12 om jag inte kommer och prasslar och stör. Han är dock 1.5 år så han får väl lite dispans 😉

Jag tittar mycket på hamster-youtube-videor och två stycken har roborovskis där och de är så sööta. De säger att de inte är svåra att få tama, men att man behöver mer tålamod typ. Dessutom skulle jag inte lida så mycket av om de inte gillar att vara i handen, för jag tycker minst lika mycket om att bara ta hand om och veta att djuret har det bra hos mig. Sedan är de ju underbara att titta på, oavsett ras 😍

Campbellen är väl ganska stor? Det är den största nackdelen tycker jag. Jag vill ju köpa massa söta små dvärghamsterleksaker och då kommer nog den bli för stor 😕 Dock vore det superkul med en vit liten dvärghamster… Det kan väl bara campbellen vara? Den ryska vintervita blir väl bara det på vintern och sedan försvinner det?

Mirre395
2015-07-14 10:32
#3

#2 Campbells är inte större än vintervita men de är ganska små båda två:) Att säga vilken som är roligast att ha är helt en smaksak och jag tror att man behöver prova på att ha alla arter innan man kan säga vad man gillar bäst. Jag har bara haft vintervita (+Hybrid) och tycker att dem är helt underbara! Sociala men aktiva:) Jag är också väldigt förtjust i Roborovskis och ja, det är sant att de ofta kräver mer tålamod och tid men det behöver inte betyda att de blir minsta tama än andra arter. Roborovskis är väldigt energiska och blir lätt stressade och nervösa och därmed är de svårare att tämja. Men använder man rätt teknik och inte stressar så blir dem lika tama som de andra arterna. Jag skulle rekommendera Vintervit eller campbells som första dvärghamster för dem är lättare att hantera men samtidigt nyfikna och aktiva. Campbells behöver dock en annan kost än andra dvärghamstrar då den kan få diabetes vilket kan leda till att den dör om man inte ger rätt kost. Erinsanimals (kanal på youtube) har en hybrid och hon har även en video om vad du kan ge och inte ge till campbells och vad de bör äta. Vintervita kan visst vara vita, dock inte helt utan då har de en grå ål längs ryggraden. Jag har haft en sådan vintervit (Sapphire pearl) och de är näst intill helt vita;)

[HammyPaws]
2015-07-14 11:33
#4

#3 Enligt denna sida: http://www.hamsterforeningen.se/dv%C3%A4rghamster/campbells-18359081 är campbell störst 😛 

Jaa så är det säkert. Åh mysigt! Märkte du någon skillnad på hybriderna och de vintervita? Jaa roborovskis är såå söta! Har förstått att man ska ta det försiktigt och det planerar jag ju att göra om jag skaffar sådana :) 

Hmm, men jag har ju en guldhamster så det är ju inte min första hamster liksom, men det kanske inte spelar någon roll? 

Vad är den största skillnaden på campbells och vintervita personlighetsmässigt? Förstår att det är individuellt men överlag liksom? :) 

Åh, googlade! De var ju superfina :D Jag trodde att de alltid var gråa.

Bellie
2015-07-14 12:34
#5

Jag har tv[ robbar som jag h[ller p[ att g;ra tama, men jag rekommenderar inte dom som f;rsta dv'rghamster.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: