Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 3084 ggr
[candy_suki]
7/13/15, 10:06 PM

Vägra komma ut | Ingen ''lek tid''

Hej! Min hamster är 5 månad gammal. 26 blir han 6 månad. Jag vill släppa ut honom varje dag en timme eller ungefär 45min, men han kommer sällan ut från hans hus bara när han ska äta dricka eller ''bada''. Jag ha försökt lurat honom med att göra rummet mörk så att han tror att det natt men han kommer inte ut förr 11 tiden och den tiden brukar jag sova…så det är inte särskilt kul när man inte kan släppa ut honom o.s.v 

När han är vaken så bruka jag bära ut honom med en mugg men den senaste tiden vill han inte ens gå in i muggen så då bli det ingen ''lekdags'' för honom :/ det känns ju tråkig. 

Varför gör han då? Tycker han inte om ''lekdags''? Är han inte glad av att se mig? :( Känns ju som om han inte gilla mig :/

Annons:
Bellie
7/13/15, 10:28 PM
#1

Jag tror inte att det beror pa att han inte gillar dig, det gor han sakert!

Testa att skopa upp honom med handerna istallet.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
7/13/15, 10:41 PM
#2

#1 Då bits han :/. lyckades få ut honom nyss, förr bits han inte oss men nu gör han det varje gång. Han bits som om vi var mat och som om han var jätte jätte hungrig men han bits inte direkt hårt för vi blöder ej. Men så har han aldrig gjort utanför hans bur förr :/

Bellie
7/14/15, 12:32 PM
#3

Tv'tta h'nderna innan du tar i honom, annars kan du lukta mat. Och ett tips 'r att bl[sa lite p[ honom n'r han smakar p[ dig d[ brukar dom sluta.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
7/14/15, 1:28 PM
#4

#3 tvätta alltid händerna innan, blåser gör jag också men ibland kan jag glömma att göra det när han bits. Men varför kommer han ut då sent?

Bellie
7/14/15, 1:54 PM
#5

Om du kanske har struntat att ta ut honom på lekstund så kanske han har vant sig vid att sova istället.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
7/14/15, 5:46 PM
#6

#5 Jag har alltid tagit ut honom men sen började han sova mer, så det var han som sövde mer inte att jag har struntat i honom :/

Annons:
Bellie
7/15/15, 12:05 AM
#7

Försök få ut honom ändå, lägg muggen i buren och vänta på att han går i och då kan du ta upp den.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
7/15/15, 12:34 PM
#8

#7 ok ska försöka

[candy_suki]
7/25/15, 7:15 PM
#9

Jag har testat allt. När han är vaken så lägger jag mugg framför och hoppas varje gång att han hoppar in. Men han lukta på den och vill komma undan så snabb som möjligt. Jag vill ju inte tvinga honom att leka med mig, då biter han säkert. Hur ska jag göra då? :(

[HammyPaws]
7/26/15, 11:47 AM
#10

#9 Jag tror helt enkelt att du får finna dig i att han inte vill komma ut och "leka av sig" :) Min guldhamster Gimli vill bara vara i sin lekhage max 5 minuter, och det är endast för att han får lite grönsaker/frukt då :P När han ätit upp vill han in i buren igen.

[candy_suki]
7/26/15, 12:12 PM
#11

#10 Kanske borde jag erbjuda något grönsaker varje gång han kommer ut?

[candy_suki]
7/26/15, 2:25 PM
#12

Hur länge bör en hamster vara ''ute''?

Dvärgvädur
7/26/15, 3:42 PM
#13

Runt 1-2 h per dag 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
[candy_suki]
7/26/15, 5:34 PM
#14

#13 Om hamster vill inte vara ute så länge då?? Ska man tvinga de?? Min vill gå hem efter 20 min :/

Ellys
7/26/15, 5:42 PM
#15

Kan det inte vara så att hagen är liten eller har för lite inredning? Jag hade samma problem förut (när jag precis skaffat min guld) men det löstes när jag inredde den med roligare saker. Ett tips är att lägga in en låda med spån och sedan blanda i lite frön. Skyddar man golvet kan man till och med ha lite sand också :)

[candy_suki]
7/26/15, 6:48 PM
#16

#15 Hagen är ungefär 140cm lång och 50cm bredd, jag bruka lägga kartong så han kan klättra in och ut. Har också toa rulla och hans gamla hjul. Hitta inte mycket leksaker i min Djuraffär men annars skulle jag har köpt så han kan leka i hagen.

Ellys
7/26/15, 11:18 PM
#17

#16 Det är inget måste att köpa dyra saker från affären, använder man säkert byggmaterial kan man bygga egna saker. Min grävlåda gjorde jag genom kartong till exempel. Man kan också göra enkla hus. Har man en stor hage så kan det vara bra att fylla ut den så att det inte blir en massa blanka ytor, det kan göra hamstern stressad vilket kan leda till att den försöker ta sig ut :)

Liten boll
7/27/15, 1:30 PM
#18

Hur har det gått?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
7/27/15, 2:49 PM
#19

#17 Jaha….har gjort som du sa. La spån på en lådan och då sprang han direkt till den hörnan och börja "tvätta sig" Varför vill han alltid vara där det är mörk? Så fort det inte finns skuggor någonstans så vill han ut :/ #18 Vad menar du??

Ellys
7/27/15, 3:20 PM
#20

#19 hamstrar blir näst intill blinda om man riktar en lampa mot dem, jag brukar ha smålampor tända i mitt rum. Jag tror hon/han undrar hur det har gått med hamstern och hagen :)

Annons:
[candy_suki]
7/27/15, 3:27 PM
#21

#20 Jag har en tak lampa, kan det vara den lampa som "gör" att hamster "bli blind"? Då ska jag ha säng lampa på nästa gång. :) Men det bli svårt när man ska ta bilder på honom :( #18 Det går bra med hagen om det är det du menar :) det är bara han vill börja sova ibland i hagen XD

Ellys
7/27/15, 4:56 PM
#22

#20 beror på hur stark din taklampa är, har man en stark lampa som man riktar mot själva hagen så är det mer troligt. Självklart ska du inte sluta att ta ut hamstern, men ha den i hagen korta stunder i början. Det är heller inte alltid hamstern vill komma ut i hagen fast den trivs där allmänt, då får man göra undantag, för hamsterns bästa. Lycka till!

[candy_suki]
7/27/15, 5:17 PM
#23

#22 Jag vet inte hur stark den är, men iallafall starkare än min säng lampa som är svag. 

Förr hade jag min hamster ungefär 45 min då de flesta tiden försökte han ''komma ut'' ur hagen. Jag visste inte varför han gjorde så men efter ett tag sökte jag lite grann och så, då….sa någon att det var för att han känner sig obekväm/stressad där eller att han vill hem. Så nu lämnar jag honom när han försöker ''komma ut'' ur hagen. :)

[candy_suki]
7/27/15, 10:32 PM
#24

Just nu leker jag med min hamster och har upptäckt något. Han gick in i ett hörn och väntade på att jag ska massera honom och jag gjorde det. Medan jag masserade började han blunda men samtidigt som han "vibrera" typ som en telefon. XD Varför gör han så???

[candy_suki]
8/2/15, 7:50 PM
#25

Jag har gjort som ni sa, fyll hagen med så mycket som möjligt. Första och andra dagen gillade han det men inte längre, man bara springer runt även om det lägger massa saker. Hur gör jag? :(

Liten boll
8/3/15, 11:30 AM
#26

Ha tålamod :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
8/3/15, 4:44 PM
#27

#26 Menar du att jag ska vänta på att han lugna ner sig?

Annons:
Liten boll
8/3/15, 6:20 PM
#28

#27 ja ta ut han som vanligt och se.  Har du möjlighet att lägga upp en film på när han e ute?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
8/3/15, 6:26 PM
#29

#28 Visst kan jag göra det. Släpper ut honom ikväll :) klockan 22.00

[candy_suki]
8/3/15, 10:54 PM
#30

Videon var privat, kommer att tas bort efter. LÄS GÄRNA DEN HÄR

I videon ser man kanske blinkande ljus det är för att familjen tittar på tv. Så här uppför han sig även i en tyst / svag rum! 

Han blev galnare efter (filmade inte) Han började gräver under allt och försökt hoppa efter 10 min i lekdag. 

https://www.youtube.com/watch?v=SsQgOy5BLe8

Videon är väldigt väldigt kort kommentera i youtube video eller här :)

Tack så mycket!

Liten boll
8/4/15, 11:09 AM
#31

Enligt mig ser det normalt ut. :) pigg och nyfiken. Ha bara tålamod. var mycket hos han utan att försöka ta han, mer än när du lyfter han i hagen. :) Bjud på nått gott. :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
8/4/15, 12:24 PM
#32

#31 Är det? :) Men han gör ju sådana ''försökt klättra upp'' grej. När jag bär upp honom blir han lugn men sen bits han (Han kommer upp till min hand frivillig) 

Bjuder jag på något gott äter han still men bli galen igen XD

Liten boll
8/4/15, 1:32 PM
#33

Jag tror inte du behöver oroa dig. :) Att han försöker hoppa ur hagen, kan va för att den inte är tillräckligt rolig att va i. Byt ut det du lägger i och se vad han gillar. :) Att han bits efter en stund i handen kan va att han tycker det är färdig gosat för stunden.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Tessan01
8/4/15, 6:56 PM
#34

Skulle säga att det är normalt beteende, han tycker väl att det inte är så värst kul i hagen. Försök göra det "mer spännande" för honom. Gömmor, gömda godisbitar, hemmagjorda leksaker… :) Biter han eller nafsar han (om han biter så blir det märken och ev. hål i huden, om han nafsar kan det ev. bli märken)?

Annons:
[candy_suki]
8/4/15, 7:11 PM
#35

#33 Aha, låter logisk! :D Ska ändra lite grejer idag. Tack så mycket! #34 Gömda godisbitar kan jag göra men inte jätte bra om han får godisbitar varje dag? Då blir han rund och stor ~ XD Kan man bjuda sallad varje dag? Han verka gilla det när jag gav en bit som "frukost" Han nafsa inte hårt. Vi blöder inte men jag är rädd för honom ibland. Det gör inte jätte ont men jag ska förklara varför jag är rädd t.e.x du kan råka slå din tå i något hårt möbler, det gör mycket ont (mer än en hamster naps) men det gör inget för att du var inte "beredd" på det, men hamster är en annan grej. Du vet att du komma bli biten av en hamster men inte när och det är därför jag är lite rädd för honom. :(

Liten boll
8/4/15, 7:17 PM
#36

Så kan jag känna för min ena, han naffsar med så det gör det gör ont. Gnugga händerna i spånet i buren innan du tar han.. bruka funka på min, då lucktar jag ju som han… :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Tessan01
8/4/15, 8:05 PM
#37

#35 Menade att du kan ge hans favorit frön ur sin fröblandning :) Förstår hur du menar ang "rädslan", är själv så mot mina ibland :) men tror han tycker inte så mycket om att gosa, iaf inte länge. Så kan en del vara :)

[candy_suki]
8/4/15, 9:13 PM
#38

#36 Gnugga mot spån gör jag ibland (tvätta också händer) men är fortfarande rädd :/ #37 Ge frön från min fröblandning gör jag det ibland :) jag bruka ge honom en stor bit från blandningen och försiktig bär upp honom men så fort han har ätit klar bli jag rädd och får panik D:

[candy_suki]
8/6/15, 5:37 PM
#39

Igår lekte jag med min hamster :) först gömde han sig och gick runt, sedan tyckte han att hagen var tråkig, som ni sa, så väntade jag på att han ska ''lugna'' ner sig, så jag satt där i 15 minuter och äntligen gjorde han inget mer men istället gick han till ett hörn och somnade medan jag gav massage XD han var tydligen ute 1,5 timme! Första rekord. Men efter ''sovande'' ville han hem så jag lät honom men märke att han kissade där han somnade 🤪 

Varför kissa de när de sover? Bli inte deras päls blötta? 🤔

Liten boll
8/7/15, 11:17 AM
#40

De är inte så renliga som vi önskar ibland. Dom gör så. :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
8/7/15, 3:45 PM
#41

#40 Håller med, hans hus är fullt med små svarta saker. Om ni förstår vad jag menar XD men tack så mycket för alla svar! Att ni tog tid för att läsa mina inlägg och skriver svar uppskattar jag verkligen! ❤

Annons:
Liten boll
8/8/15, 3:29 PM
#42

Bara kul att kunna hjälpa till. :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: