Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 849 ggr
Bellie
6/21/15, 12:38 AM

Tvivlar på uppfödning

Jag har länge sagt att jag ska ta en kull på mina två roborovski hamstrar. Men nu har jag börjat tvivla. Båda mina är köpte från djuraffär, men ser ändå ut att må bra. Men dom är ju "ändå" från djuraffär. Och ingen av dom är tama ännu och jag vet inte riktigt hur jag ska göra då dom är väldigt spralliga. Jag har dock läst på en heeeel del om hamsteruppfödning och vet hur man gör och så. Men det är mest det om hamstrarna jag tvivlar på. Om någon vänlig själ är villig att ge mig svaren på frågorna jag har ställt så vore det toppen! Men snälla tro inte att jag bara kastat mig in på detta. Jag har läst på en massa men det är somsagt det med hamstrarna jag tvivlar på.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
[vikinga ängel]
6/21/15, 12:56 AM
#1

Om du känner att du tvivlar så kanske du helt änkelt ska låta bli. Att djuren är från djuraffär spelar ju ingen roll om de är hellsosama, men min tanke är mer att ungarna kommer ju att få sama temperament som föräldrarna och är dina hamstrar vilda och svåra att få tama och kanske bitiga? Då är de ju inga bra avels exemplar, utan du kommer att ha dåliga gener vidare till ungarna. Tempramentet talar jag om då.

Lamina
6/21/15, 1:01 AM
#2

Otama djur med okänd bakgrund är ju knappast bra avelsmaterial. Syftet med avel är ju ändå att få fram trevliga och friska djur? Om djuren varken är trevliga (tama) eller har någon bakgrund som kan visa på risken för eventuella sjukdomar så syftar ju parningen ingenting till?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bellie
6/21/15, 1:02 AM
#3

De är inte alls bitiga. Men dom springer iväg från handen så fort dom ser den. Men har någon något tips om hur man kan göra Roborovski hamstrar tama? Jag vet att det är tidskrävande. Jag har försökt mycket men har inte gjort så mycket framsteg…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
6/21/15, 1:17 AM
#4

Jag vet redan att dom inte är bra avelsdjur. Men om vi säger att jag inte vill avla på dom hur ska jag göra dom tama? Har testat mycket…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Lamina
6/21/15, 2:18 AM
#5

Hur länge har du haft dom? Hur har du gått tillväga för att försöka få dom tama? Är det en hona och hane du har?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bellie
6/21/15, 10:38 AM
#6

Jag har en hona och en hane och jag har haft dom sen i april och maj.

Jag pratar med dom mycket och lägger ner handen i buren med mat på och låter dom gå och sniffa på det.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
[[dvärgkaniner]]
6/21/15, 4:07 PM
#7

#4 Jag har haft robbar och jag tycker dem är väldigt svåra att få tama! 🙂 
Om du håller på med dem varje dag mycket och är lugn med dem, så kanske dem blir tama :) Det är bra att du låter dem sniffa på din hand så dem känner igen dig.

Bellie
6/21/15, 4:16 PM
#8

Tack för svar!! 😊

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Lamina
6/22/15, 3:05 PM
#9

Och dom bor ensamma? Är inte ribbat flockdjur?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bellie
6/22/15, 3:27 PM
#10

Ja dom bor ensamma, men burarna står tätt intill varandra. Tänkte behålla en hane och en hona från kullen. Men eftersom att det är en hane och en hona och jag kanske inte vill ha ungar så hoppar jag att dom ska bo tillsammans. Somsagt står deras burar bara ca 2 cm ifrån varandra.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Tessan01
6/22/15, 5:34 PM
#11

#10 Du måste köpa en hane och hona till, det är lag på att dvärghamstrar skall bo tillsammans. Det spelar ingen roll om deras burar är bara 2cm ifrån.

En av mina robbar är tam, vill gärna upp i handen. Andra inte så tam. Mina var redan tama när jag köpte dem.

Bellie
6/22/15, 7:31 PM
#12

Jag kollar på robbar att köpa. 

Uppfödare i sthlm?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
6/22/15, 7:41 PM
#13

Jag köpte mina hamstrar från DjurMagazinet. Då såldes dom ensamma, och eftersom att jag tänkte ta en kull i augusti så tänkte jag behålla två, en hane och en hona, som skulle bo med mamma och pappa.

Kommer förmodligen köpa hos uppfödare, men hittar ingen av roborovskiuppfödare…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Dvärgvädur
6/22/15, 8:16 PM
#14

Eldängens!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Bellie
6/22/15, 10:16 PM
#15

Föder inte längre upp Robbar…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: