Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1005 ggr
Smilla Kanin
2015-05-25 17:58

Måste dem vara två?

Hej!

Jag har nyss börjat kolla på lite hamstergrejer. Jag vill alltså lära mig mer om hamstrar:) Men måste dvärghamstrar vara två eller ska dem vara ensamma?

Tack på förhand

Annons:
Scorpio97
2015-05-25 18:01
#1

Dvärghamstrar ska alltid vara minst två, förutom en av/båda hamstrarna är aggressiv (eller vid sjukdom/skada). Det är lag på att dom ska vara minst två, då dom är flockdjur. Guldhamstrar däremot ska vara ensamma från 8 veckors ålder (lag där också). 

Vill man ha flera hamstrar tillsammans ska man alltså köpa dvärghamstrar. Vintervita funkar bäst i par, men Campbells och robotovskis fungerar även bra i grupp. Kinesisk fungerar tyvärr sällan med en kompis, men man bör i alla fall prova.
Vill man bara ha en hamster skaffar man en guldhamster, eller en vuxen dvärghamster som inte fungerar med andra hamstrar. 

Oavsett vilken art du vill ha bör du alltid köpa från uppfödare, inte djuraffär.


//Jessie

Whippet
2015-05-25 18:02
#2

De ska helst vara i par, men går även att ha ensamma, men de mår nog bättre att vara i par då de lever i flock i det vilda. Annars kan du ju alltid kolla in Guldhamster om du tvunget bara vill ha en hamster.

I'm out Vilar huvudet i handen

Smilla Kanin
2015-05-25 18:03
#3

# 1 Okej, tack så mycket.

Sealle
2015-05-25 18:13
#4

#1 Hur länge har det varit lag på det?

Scorpio97
2015-05-25 18:25
#5

#4 Det vet jag tyvärr inte. Har inte riktigt tid att leta upp den specifika lagen heller, jag brukar oftast bara kolla på jordbruksverket. 

Men om du kollar här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Kapitel 4, 1 § "Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Allmänna råd till 4 kap. 1 § Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."

Detta är beslutat 2014, men har för mig att det var lag eller åtminstonde rekommendation innan också. 

Oavsett så tycker jag det är väldigt taskigt att hålla ett flockdjur ensamt om det inte finns anledning till det. Speciellt när det finns liknande djurarter som mår utmärkt utan en burkompis.


//Jessie

Sealle
2015-05-25 18:32
#6

#5 Ja, läste det på Jordbruksverket.

Jag undrade bara då jag köpte en Dvärghamster från djuraffären år 2005 eller 2006 och hade den som ensam, och då sa personalen ingenting om att det skulle vara ett problem. Tycker det är bra att de lagstiftar att flockdjur ska vara tillsammans dock, tycker vi oftast är "för snälla" med våra lagar och håller det till rekommendationer och önskemål osv.

Annons:
Scorpio97
2015-05-25 18:42
#7

#6 Det beror på att dom flesta hamstrarna i djuraffär är hybrider. Hybrider är en blandning mellan Campbells och Vintervit, som har olika kroppsspråk. En unge kan alltså ha kroppsspråket från en VV, och den andre har Campbells kroppsspråk. Ibland går det bra, men oftast gör det inte det.

Hur bra rykte tror du en djuraffär skulle få, om alla klagar på att hamstrarna köpta där börjar slåss efter ett tag? Precis, inte speciellt bra rykte alls. Därför rekommenderar dom att man bara ska köpa en, för om du "köper två så börjar dom bråka". Dessutom så tjänar djuraffären inte så mycket på att sälja en hamster, det dom tjänar på är att du köper en bur, massa leksaker och kommer tillbaka och köper spån, mat och mer leksaker varje månad. Har du två hamstrar i samma bur behövs inte två burar, och det behövs mindre spån och leksaker. På samma sätt som dom hellre säljer dig en pytteliten och svindyr gallerbur samt farligt hamstervadd och en saltsten, än att säga till dig att den stora SAMLA-lådan från ikea för 149kr fungerar utmärkt som bur och toapapper duger fint som Bomaterial

Så säljer djuraffären två hamstrar till dig, riskerar dom att du kommer tillbaka och klagar samt sprider ut att hamstrarna bråkar, samtidigt som dom säljer mindre.
Säljer djuraffären en hamster till dig kan dom inte slåss, och dom kan sälja den andre till en annan familj, som då också behöver en bur och all annan utrustning. 

För precis som alla andra affärer, måste en djuraffär gå runt ekonomiskt och ägarna har i dom flesta fall ett vinstsyfte. 

Och jag ber om ursäkt för långt inlägg, samt att jag går lite OT i tråden. Jag ville bara förklara varför djuraffärer säger att man ska sälja en, eftersom det fortfarande är väldigt många som litar blint på djuraffären - på bekostnad av djuren.


//Jessie

Sealle
2015-05-25 19:03
#8

#7 Spännande … så kan det säkert mycket väl ha varit. Jag minns att det var en Sibirisk dvärghamster, det är ungefär det.

Scorpio97
2015-05-25 20:45
#9

#8 Sibirisk dvärghamster finns inte som art, så det var troligtvis en hybrid då (:


//Jessie

Sealle
2015-05-25 21:18
#10

#9 Det eller Rysk vintervit dvärghamster (som tydligen ofta kallas Sibirisk dvärghamster för att de lever i Sibirien, som jag förstått det). Vem vet, högst älskad var hon iallafall 🙂

CupcakeGod
2015-05-26 13:29
#11

Det står ju att djuren bör hållas i par eller små grupper, inte att det är ett måste.

UlrikaD
2015-05-26 14:57
#12

#11

Jordbruksverkets L80

"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Alltså, SKA hållas i par.

Upp till toppen
Annons: