Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 824 ggr
Frida Reis
2015-05-19 20:17

Svåra att hålla! :(

Hejj! Jag skaffade mina dvärghamstrar för ungefär 2 veckor sen. Dom är jätte snälla och fina! Men det är bara en sak det är jätte svårt att få upp dom i handen! När dom väl sitter i handen är dom lugna men det är svårt och ta upp dom. :( Och dom naffsar på min hand så jag blir rädd! HJÄLP! PLZ!

Annons:
Therese
2015-05-19 20:19
#1

Tålamod skulle jag tro, det är bra till det mesta :)

Frida Reis
2015-05-19 20:29
#2

Tips på hur man gör hamstrar tama:)

Liten boll
2015-05-21 12:53
#3

Du finns nere i buren hos dem och bjuder på nått gott. Jaga aldrig efter dom med handen.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

EmiliaIrene
2015-05-21 20:00
#4

Ja som de innan sa men försök att inte visa att du blir rädd, det kan göra dem osäkra med dig. Jag har lärt mina hamstrar att om de nafsar så blåser man försiktigt på dem, det är lite obehagligt och då slutar de med att bitas/nafsa. Jag har gjort detta ända sen jag fick dem för att det kan vara svårt att lära en hamster det när den innan har fått göra det flera gånger. Ett tips är också (om du inte redan gör det eftersom man igentligen alltid ska göra det) att du alltid tvättat händerna innan så att du inte luktar mat/är svettig om händerna då hamstrarna kan tro att det är mat. Hoppas att allt går bra :)

Mvh Emilia

kgsjoqvist
2015-05-22 12:06
#5

Vi har 2 st Campbells, och den ena tycker inte om att bli upplockad med handen. Vi har då börjat att räcka ner en liten plastlåda i buren, och om han vill komma upp hoppar han in i lådan. När man väl har lyft ut honom ur buren har han inga problem med att bli lyft och hanterad. Han bevakar väl sitt revir där i buren! Hans kompis har däremot inga problem med att man sträcker ner handen i buren och tar upp honom. Vill han komma upp så får man gärna ta honom med handen.

Nafsar lite i fingrarna gör de ibland, men inte lika ofta nu när de är 4 månader som när de var 2… Och ät inte en bulle och stoppa ner handen i buren direkt efter - då tror de att det är mat!

Dvärghamster. älskaren
2015-05-23 14:02
#6

Börja med att ha kite av deras favvo mat och lägg den i handen, stick ner handen i buren ovh vänta tills dom går upp på handen, kupa händerna om hanstren och lyft upp ur buren. Träna på det tills han eller hon lär sig att komma upp i handen utan mat! Lycka till :)

Annons:
Frida Reis
2015-05-25 15:48
#7

Tack för svaren!

Ellys
2015-05-25 16:39
#8

När du menar uppplockad menar du att du tar hamstern med en hand, typ greppar den? Våra campbells gillar inte när man gör så. Att skopa upp dem går betydligt bättre, ibland hoppar dem upp själva :)

Frida Reis
2015-05-25 16:45
#9

Jag skåpar också upp dom! :) Det har blvit mycket bättre nu men en annan sak har hänt! Läs min andra tråd Bråkar:(

Upp till toppen
Annons: