Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1500 ggr
Mirre395
5/10/15, 10:42 AM

Ska man säga till? (Undersökning)

Hej! Jag har många gånger stött på tillfällen när klasskamrater eller grannar som man inte känner sådär jättebra, bestämt sig att skaffa hamster. Då riktar jag mig åt dem som har små burar, hamstervadd och för små hjul m.m. Jag har inget emot personerna utan dem har ju fått detta ifrån okunniga djuraffärer i nästan varje fall. Jag brukar oftast avstå från att kommentera på djurhållningen eller säga att det är fel om man inte känner personen så väl, för alla verkar ta det så fel. Så nu frågar jag alltså er vad ni skulle göra i denna situation? Förklara gärna lite mer om eran åsikt runt detta, för jag själv är ganska osäker på vad som är rätt eller fel att göra.

Annons:
LillyAmanda
5/10/15, 1:25 PM
#1

Om det hade varit i mitt ställe hade jag utan tvekan sagt till. Självklart hade jag inte gått på med hela handen utan man kan säga t.ex hamstervadd är farligt för att.. prova med toalett eller hushållspapper istället, eller om det är hjulet eller vad det nu handlar om. :)

**//Amanda

[Ingunn_1969]
5/10/15, 2:09 PM
#2

Naturligtvis säger man till om man ser djur fara illa. Varför skulle man inte göra det? Okunskap är djurens värsta fiende, sägs det. Om man har kunskap som andra inte har och man ser att ett djur sköts fel så tycker jag man ska göra ett försök åtminstone att säga till. Märkligt nog blir en del förnärmade då. Men då får de bara bli det, tänker jag.  Kanske trillar polletten ändå ner tillslut och de kommer på att det kanske inte var så dumt att lyssna på goda råd ändå.

Jag kan förstå att det känns obehagligt och att man kanske inte vågar för att man är rädd att det ska bli otrevlig stämning. Men för djurens skull tycker jag man åtminstone kan försöka ta mod till sig och  säga till.  Då har man gjort vad man kan. Mer kan man inte göra.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Scorpio97
5/10/15, 6:51 PM
#3

Jag tycker det är självklart att säga till och informera på ett vänligt sätt. Både på internet och i verkliga livet. Jag brukar även hänvisa till det här forumet och säga att det finns många bra artiklar och info här, som dom kan läsa. 

Jag skulle må väldigt dåligt om jag fick reda på att ett djur blev skadat eller avled pga av något som jag såg men inte sa något om. Självklart kan det bli dålig stämning och att personen blir sur eller arg, men om det finns någon chans att djuret får det bättre så är det något jag gärna tar. 

Är det något som är mot lagen kan man även anmäla till länsstyrelsen, om man inte vill prata med personen själv.


//Jessie

Ellys
5/11/15, 5:34 PM
#4

Har hamnat i denna sits och då sa jag till utan att tveka! Sen beror det på hur man kommenterar också :)

Eris
5/14/15, 6:42 PM
#5

Jag skulle säga till snällt =)

//Tänk att ett djur kan betyda så mycket//

Imasy
5/15/15, 1:42 AM
#6

Jag skulle också säga till, men instämmer med vad flera andra har sagt, att man får lägga fram det som ett förslag och inte som kritik.

Jag tror ingen medvetet väljer ett sämre alternativ, men man kanske inte hade en aning. Då tror jag att man kan känna sig anklagad som dålig djurägare, trots att man tror att man gör sitt bästa, om man får det kastat i ansiktet.

Annons:
[Hedwig2005]
4/20/16, 7:36 PM
#7

Hamnade i den situationen för någon vecka sedan. Jag var hemma hos en kompis som jag inte känner så väl, vi skulle vara med hennes nya guldhamster och det skulle bli superroligt men när jag såg det trodde jag det inte var sant…

Hon hade en bur som var exakt 0,12m2 och hjulet var ett sådant som var 15 cm i diameter, hon hade ett sådant plast hamsterhus som man får med i buren när man köper den och så hade hon hamstervadd. Jag sa ingenting men när jag kom hem mådde jag så dåligt att jag ringde upp henne och förklarar. Hon blev glad att jag sa det och att jag var ärlig mot henne. Så jag tycker man alltid ska säga till men såklart på ett snällt sätt🙂

ÄlskarHamstrar12
4/21/16, 7:49 AM
#8

Om buren är för liten kan man ju ändå säga det på ett snällt sätt :) Te.x Vilken fin bur du har! Jag andvänder mig utav samlalådor och dom funkar jätte bra! Billiga också för den stora ytan som hamstern får! Dom finns på ikea, jag rekommenderar dig att köpa dom. Jag kanske till och med har en i källaren som du kan få :) ___ Jag skulle ärligt talat inte våga säga till, men annars kanske jag skulle sagt till mina föräldrar eller så :)

Dvärgvädur
4/23/16, 7:57 AM
#9

Jag skulle säga till, men inte kritisera utan ge förslag på vad som kan förbättras. Har de till exempel ett litet plasthjul som hamstern senare kommer växa ifrån skulle jag berätta att de kommer vara tvungna att skaffa ett nytt senare, eftersom hamstern kan få ryggskador m.m. Sedan skulle jag inte gå rakt på sak och gnälla på att de har hamstervadd eller liknande, utan snällt berätta att man kan ha hushållspapper istället, vilket gör det hela mycket billigare. Sedan också säga några orsaker till skador som hamstervadd kan skapa.

Inte bara kritisera buren utan också lyfta fram de få saker som kanske faktiskt är bra. Kanske de har skaffat alspån? 

Även hänvisa till några hemsidor där det står hamsterfakta så att de kan få lite riktig information. Det är viktigt att säga till när man vet bättre än dem, djuraffärer brukar ofta skicka med än faktablad när man köper hamstrar där. De flesta läser ju gärna hur de ska sköta hamstern, de vill den ju väl men det är svårt för dem att veta att det har köpt fel grejer när det står i skötselråden att de ska ha dem.

Först tyckte jag också att det var jobbigt att säga till om sådant, men nu känns det som en självklarhet. Har flera gånger hänt att jag är nära på att gå fram till personer som ska köpa hamster i djuraffär och håller på att bestämma sig för en gallerbur. Jag brukar vilja råda dem till att gå till akvarieavdelningen och kika på akvarier istället, men har hittills lyckats låta bli 😛

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Mirre395
4/23/16, 8:22 AM
#10

Tack för alla svar! Jag har ändrat mig mycket sedan jag skrev inlägget!:) Nu har jag inga problem med att säga till;) När jag skrev inlägget hade jag precis sagt till en person att hen kunde överväga att skaffa större bur, samt skippa vadd o.s.v. Men jag hade bemöts med att hen blev väldigt otrevlig:( Men alla är inte så, har jag förstått nu:)

Upp till toppen
Annons: