Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1696 ggr
MilaandMrfluffy
2015-03-22 16:08

Ny hamster ! Frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just fått en Roborovsky Hamster hona från min grannes mamma.. Hon sa att hennes doter inte tog hand om den, Lea är en 8 månaders gammal hamster och jag undrar om tips hur jag kan tama henne före hon är förfärligt rädd hon har aldrig fått uppmärksamhet av den lila flickan och  jag behöver verkligen tips som kan funka för sån här fruktansvärd rädd hamster.  Jag vill verkligen ge ett bra liv eftersom hon är nästan ett år gammal om några månader..

MilciaPL & The Gang

Annons:
Scorpio97
2015-03-22 16:26
#1

Steg 1. Låt henne först vara, i några dagar tills hon verkar hyfsat trygg i buren. Försök att inte göra något som låter mycket eller kräver massa rörelse nära buren, utan låt henne vara ifred så mycket som möjligt.  

Steg 2. När hon verkar okej i buren kan du börja vara nära buren och småprata med henne (vet du inte vad du ska säga går det även bra att nynna på en sång eller liknande, det viktiga är bara att hon ska höra att du är där), men rör inget i buren (förutom när du byter vatten och ger mat då). Om hon är väldigt otrygg kommer hon förmodligen gömma sig dom första gångerna du är nära, men det gör ingenting. Ha tålamod bara. Tillslut kommer hon lära sig att du inte gör något "farligt" och bli nyfiken.

Steg 3. Ha handen i buren med en godisbit på. Se till att göra rent händerna ordentligt först med parfymfri tvål så du inte luktar "otäckt". Ta gärna lite spån från buren och gnugga mellan händerna. Sitt med handen i buren 5-10 minuter några gånger per dag, och fortsätt småprata med henne. Hon kommer kanske gömma sig dom första gångerna, sen kommer hon våga sig fram för att ta godisen och tillslut kommer hon våga sitta kvar i handen medan hon äter. Lyft inte handen även om hon kliver upp, förrän hon verkar helt trygg.

Dessa tre steg kan ta några veckor eller till och med månader. Se till att hon har många gömställen i buren så hon kan känna sig trygg där.

Har du haft hamster förr..? Vet du om att exempelvis hamstervadd, saltsten och plasthus är/kan vara farliga? Vad har hamstern för bur och vilket foder fick du med? (Inget illa menat med frågorna såklart)


//Jessie

Anna O.
2015-03-22 16:27
#2

Börja med att kanske försiktigt räcka in lite gurka eller något annat i buren så hon får komma och lukta försiktigt. Bär henne inte för mycket i början men du kan ju bära henne korta stunder, men då kan du räcka in handen i buren och se om hon Själv kommer upp. Låt henne även få lugn o ro.

Wellcraft
2015-03-22 16:34
#3

Robbar blir sällan helt tama, låt henne vara nu några dagar och introducera dig själv vartefter försiktigt, pilla lite i buren och ta små steg.
Jag tror hon även skulle uppskatta en eller flera kompisar, robbar är väldigt sociala till sin artfränder.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Jennah]
2015-03-22 16:37
#4

Boktips är training your pet hamster. Den är på engelska men där står mycket om till exempel att tämja den.

MilaandMrfluffy
2015-03-23 00:22
#5

Scorpio97 : Ja jag har en guldhamster men han var inte sååå rädd när jag fick den.

Lea är jätte rädd och hon är extremt snabb.

Vet att hamster vadd inte är bra och plast hus har hon men hon tuggar inte på de. Saltsten kasta jag eftersom hon hade allt detta vadd, saltsten . ( förra ägaren var jätte elak mot henne det r därför hon är rädd, jag rädda henne från helvetet) hon har en plast bur som jag ska snart byta ut till ett terrarium så hon får mer utrymme. Jag matar båda hamstrarna med hamster complete och sen lite frö varannan dag och färskfoder som gurka sallad och paprika de får också yogurt drops från vitakraft, kattfoder, vitakraft raviolos och såna pinnar med mat på jag vet inte vad det heter. Idag första gången gav jag henne en bit äpple och hon åt det också. Det var förskräckligt hur hon hade det hos sin gamla ägare usch.. 

-

-

-

Tack alla andra ! Jag provar allt vi får se hur det går, hon är väldigt snabb och jätte rädd för människor. :( 

Tack för hjälp

MilciaPL & The Gang

MilaandMrfluffy
2015-03-23 00:23
#6

Jennah : Har bok om hamstrar men även om jag läste en 100 gånger är jag orolig fortfarande.

MilciaPL & The Gang

Annons:
Upp till toppen
Annons: