Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1454 ggr
Oyuka
12/19/14, 8:54 PM

Hon äter inte

Ju för en månad sen så upptäckte jag att Pärla inte åt från mat skålen . Kan det vara så att hon inte tycker om maten för den ser lite trist ut . Men om man kanske skulle ge henne något annat så äter hon det tex Bröd,frukt osv Skulle vilja ha svar så fort som möjligt

👑MVH OYUKA👑

Annons:
Aleya
12/19/14, 9:03 PM
#1

Hon kanske är sjuk. Kontakta en veterinär.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
12/19/14, 9:04 PM
#2

Hamstrar äter ganska lite, är du säker på att hon inte äter alls? Hamstrar behöver olika frön och så för att överleva, dom kan inte leva på Bröd och frukt.

Har hon några andra symptom? Gått ner i vikt, fått dålig päls eller liknande? Har du kollat tänderna på henne?


//Jessie

[erikkarl1]
12/20/14, 8:51 AM
#3

Får hon vätska tex dricker ur vattenflaska?

Dvärgvädur
12/20/14, 10:22 AM
#4

Är du säker på att hon inte äter? 

Hon kan ha ett matförråd i sitt hus eller håla i buren. Magrar hon? Hon kanske äter på natten när du sover och inte ser vad hon sysslar med?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Oyuka
3/2/15, 10:02 PM
#5

Åh…….tack för era tips det var bara maten som var lite tråkig som inte innehåller så mycket gott . Bytte mat för flera månader sen så det är inget att tänka om längra

👑MVH OYUKA👑

[pusselbit]
3/27/15, 7:01 PM
#6

Jag har funderingar kring andra hållet. har tre dvärgar tillsammans i en bur med en glimma ljushållare från IKEA som matskål, fyller på den till hälften varje dag med ny mat  för att de är slut! Har kollat runt i buren och hittar bara nått enstaka matkorn undan gömt. Min ena dvärgis är liten i storleken medans den andra är synbart tjockare vilket verkligen känns när man bär upp dem. Haha. Med tanke på hur mycket? som försvinner borde hela buren vara full med mat..Och varje gång jag lägger i ny mat är det krig i skålen :)

Annons:
Scorpio97
3/27/15, 7:07 PM
#7

#6 Jag skulle hellre sprida ut maten i buren, finns risk att den mindre hamstern inte får i sig tillräckligt. Sprider man ut maten blir det inte "krig" på samma sätt (:

Kan du kolla ungefär hur mycket? mat som får plats i ljushållaren? Skulle chansa på att en dvärghamster äter runt 1 msk basfoder om dagen, sen får man ju räkna med lite mer såklart.


//Jessie

[pusselbit]
3/30/15, 5:57 PM
#8

#7. Mätte det jag vanligtvis lägger i skålen och det blev 1,5- 2 msk torrfoder. Han var liten till växten redan när jag köpte honom.

Scorpio97
3/30/15, 6:06 PM
#9

#8 Då tycker jag du ska öka mängden lite, det är inte så mycket mat till två hamstrar. Sen rekommenderar jag som sagt att man sprider ut det i buren (: Det gör att båda hamstrarna kan få tag på det, samtidigt som det minskar risken att någon äter för mycket. 

Är han bara liten, eller ser han underviktig ut?


//Jessie

[pusselbit]
3/31/15, 5:42 PM
#10

#9 ska börja sprida ut varje gång i fortsättingen, 3 msk om dagen då : ) Han är mindre än sina andra två bröder av naturen då hela ansiktet är mindre. (tre i samma bur) ger honom lite frön då och då, inte lätt när man egentligen skulle behöva banta den ena lite och andra inte hehe

[Sthlmshundarna]
4/3/15, 4:09 PM
#11

Har haft hamstrar som inte äter ur skålen, brukar strö ut maten och då samlar de på sig det och lägger i boet. Det är onödigt att ha en matskål, mycket  bättre aktivering för hamstern att strö ut det i buren.

Mirre395
4/4/15, 9:16 AM
#12

Kan det vara så att hon har ätit men sedan hamstrat maten och äter den just nu äter den? Hamstrar äter ju inte så mycket men skulle du se att hon går ner i vigt så tycker jag att du ska kontakta en veterinär. Som du säger kan detha med maten och göra så du kan alltid prova en annan kost:)

Upp till toppen
Annons: