Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1538 ggr
Shalin
2014-12-14 15:37

Nu är dom här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Igår fick jag äntligen hem mina efterlängtade campbell dvärghamstrar. Fyra stycken underbara honor. En lite äldre och tre ungar. Det var lite om och en över hur jag skulle få ner dom från Stockholm till Skåne. När jag till sist planerade att själv åka, gick jag och frågade chefen om ledighet, och nämnde då vad jag skulle göra. Det visade sig att hon skulle upp på hundmässan och erbjöd sig då att hämta hamstrarna :) Allt gick bra på resa trots den nedriga stormen. När jag hämtat dom från min chef ställde jag in transportburen i terrariet och tog upp dom en efter en. Dom är sååå otroligt mjuka och härliga hihi 😃

Dom sprang runt som tokar och undersökte allt möjligt. Alla skulle ta sig en tur i sandbadet och grävde en del i spånet. Jag ska skaffa hampaströ sedan istället. Jag trodde kutterspån skulle vara helt ofarligt men det är väl förstås terpentin i det också precis som det spånet som är finare och som även  dammar. 

Katten stod och tittade mycket intresserat, men kom dom för nära ventilationen på sidan, så ryckte hon till och verkade mycket osäker på dessa små varelser. Jag ser att de har härjat en del i natt, då det var en del strö i sandbadet och t.o.m. mat 🙂

Just nu håller dom busarna på och sover. Två av dom har druckit ur flaskorna som för övrigt inte verkar funka som dom ska. Den ena verkar funka nu men den andra kommer det bara liiite lite vatten ifrån. Jag får kanske beställa fler och se hur dom funkar.


Annons:
[Lindizen]
2014-12-14 15:40
#1

Jättefina är dem!!! Otroligt söta och vad skönt att allt gått bra :-) vad heter de?

[Lindizen]
2014-12-14 15:41
#2

Och WOW vilken fin bur :-) många hamstrar som är avundsjuka på den där buren skulle jag vilja säga ;)

Shalin
2014-12-14 15:45
#3

Oj men det glömde jag ju skriva :) Den äldsta honan grå och vit heter Britt-Marie som var min storasyrras förslag hihi. Hon agerar som mamma åt de små ungarna och det var ett bra mamma namn ;) Agouti honan heter Theila. Den beiga Chanzu och den brun vita Seffie :)


[evilewa]
2014-12-14 16:42
#4

#0 superfin bur! Kul bild, den med katten :-)

Shalin
2014-12-14 16:52
#5

#4 Hehe tack :D


Dvärgvädur
2014-12-14 17:29
#6

Vilken bur!

Supersöta små liv, lycka till med dem och grattis! 😃

Vart fick du tag på all rolig inredning?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Shalin
2014-12-14 21:19
#7

Tack så mycket :D De flesta sakerna köpte jag på zooplus faktiskt. Det är väldigt billigt och bra på den sidan tycker jag. Det negativa är att man måste beställa för 250 spänn tror jag, så när jag inte fick med vattenflaskorna så beställde jag dom genom en djuraffär istället. 

Dom verkar inte funka så bra. Har läst lite om hur man ska göra och ena verkar funka hyfsat nu men jag får nog beställa två till. Satte in en vattenskål som jag såg en av dom dricka ur med för säkerhetens skull :)

Köpte ett av husen i en vanlig djuraffär men som har samma märke som de andra husen. Det var pojkvännen som insisterade om att dom kunde behöva fler hus ;) Dom har fått lite färskmat idag bestående av barnmat med kyckling och grönsaker samt några gröna ärtor och lite broccoli :)


Mirre395
2014-12-17 18:09
#8

Otroligt söta! Det är en av dem finaste burar jag sett! Superlyxigt, nu blev jag avundsjuk;)

Shalin
2014-12-17 21:08
#9

Nej men tack så mycket hihi 🙂 Jag är så glad över att ha en underbar pojkvän, som gav mig det terrariet i födelsedagspresent, för ett par år sedan åt mina geckoödlor 😃 

Jag tänkte precis jag skulle ta ut dom, eftersom två av dom var så himla aktiva igår. Idag har jag städat badrummet ordentligt, och tänkte vara med dom där inne, då det är det enda hamstersäkra rummet. Men vad gör dom inte då? Jo dom ligger och sover som bara den allihopa. Ändå höll jag på i buren, och gjorde lite oväsen av mig hihi 😊 Mina små sömntutor 😴 Får se om dom vaknar om en stund. Har längtat så mycket över att prova ha dom ute idag ju.


Shalin
2014-12-17 21:59
#10

Nu hade jag ute Doris som Britt-Marie är omdöpt till :P Det gick jättebra. Hon var bara ute nån halvtimme ungefär men såg så trött ut mot slutet. Hon var i ett hörn och försökte sandbada på golvet, och man såg på ögonen att hon var trött😃 Så nu fick hon gå in i buren igen. Jösses så hon sprang fort. Hon är framme och luktar på en, och tyckte jag skulle flytta på benen ett par gånger, och buffade på dom hihi :P


taylor__lambert
2014-12-17 22:06
#11

Verkligen en snygg bur det där!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Shalin
2014-12-17 22:20
#12

#11 Tack så mycket :D Jag satte in två skålar med kattgräs i också. Jag vet inte om dom äter av det eller inte. Sen har jag lagt in lite fler toarullar bara till dom :)


taylor__lambert
2014-12-17 22:52
#13

#12 super, själv försöker jag leta efter ett nytt bo till mina gerbiler, de bor just nu i duna burar och känner att det inte är det bästa för mina tre hanar, tjejerna kan sen få båda duna burarna :p , dock hittar jag inga bra och billiga akvarium/terrarium :/ vill ju komma undan så billigt som möjligt :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Shalin
2014-12-18 18:46
#14

#13 Åh så synd :/ Du har väl förstås redan kollat på blocket för där kan man finna otroligt billiga akvarium eller terrarium. De är ju väldigt dyra i butik tyvärr. Hornbach kan dock ha rätt så billigt när det gäller sådant, så där kanske du också kan kolla :)


taylor__lambert
2014-12-18 20:01
#15

#14 jo blocket har jag kollat, vet en gång då jag hittade 300L akvarie för bara 200:-, men nu när jag titta var den borta ):<går ju så fort det där. Har hornbach? Hade jag ingen aning om men det ska jag kolla upp!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Shalin
2014-12-18 20:06
#16

#15 Jag såg väldigt många akvarium och terrarium på Hornbach i Göteborg iallafall. Sedan har jag även varit på den här i Helsingborg som är rätt nyöpnnad. Där var det inte alls många. Så det är väl lite olika antar jag. Annars kan man säkert be dom beställa och förhoppningsvis kostar det inte lika mycket som i en djuraffär.


Frosstis
2014-12-19 21:15
#17

Vilka fina hamstrar du fått tag på! :) Vill också ha campbells någon gång. Ser fram emot enskilda foton🙂

taylor__lambert
2014-12-19 21:47
#18

#16 ska kolla in det tack 👍

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Shalin
2014-12-20 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#19

Det  är minst sagt svårt att ta foton på de små busarna hihi 😃 Har mest fått bra foton på när de äter och dricker 🤪 Doris ser sååå liten ut på fotot när hon sover i hörnet ^^


Mirre395
2015-01-01 17:03
#20

Otroligt söta!;)

Annons:
Shalin
2015-01-01 21:15
#21

Tack så mycket 😃Jag får ta och fota dom lite mer någon dag 🙂


Shalin
2015-01-09 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#22

Idag har det blivit städat och ommöblerat hos mina underbara tjejer 😃

Edit: Typiskt bilderna blir så där inzoomade…

Det syns inte så bra, men jag har grävt ner sådana där rör på vänster sida, som dom verkar tycka om 🙂


Shalin
2015-01-09 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#23

Måste ju även visa dessa underbara bilder haha 😂

Den sista bilden är på när jag hade Doris ute för en stund sedan. Hon blev så uppspelt efter ommöbleringen att hon sprang och krafsade uppåt väggarna och hade alldeles för mycket energi. Jag tog henne till badrummet så hon skulle få springa av sig. Plötsligt hör jag hur hon knaprar på något. Åh nej, vad har hon nu hittat, tänkte jag. Hon satt i hörnet, och jag trodde nästan hon skulle sätta sig där och sova. Men så rörde hon sig bort från hörnet, och jag fick mig ett skratt. Hon hade minsann tömt kindpåsarna, och satt och åt hamstermat 😂 Tyvärr var det lite dammigt i hörnet, så hon fick inte behålla sin matsäck 😉


[MARWAKE]
2015-01-11 10:52
#24

Åhh gud så gulliga! Och superfin stor och bra bur ;) Nu är jag avensjuk minnsan :P

Shalin
2015-01-11 11:12
#25

Tack så mycket :D Jag jag är mycket glad över att ha en så stor bur åt mina små sötnosar 🙂


Upp till toppen
Annons: