Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2107 ggr
LillyAmanda
2014-07-10 18:39

Klippa klor på dvärghamster?

Hejsan! 

Jag har en liten dvärghamster vid namn Lilly, hon är snart sju månader. Hon har jättelånga Klor och jag har kontaktat zoomarket och frågat vad jag ska göra (Det var där jag köpte henne) Dom säger att jag ska försöka klippa dom med klosax. Men jag har testat ett antal gånger och hon går inte med på det. Hon får panik när man lägger henne på rygg, och när man håller i den pyttelilla tassen biter hon.. Det går verkligen inte. Är det någon mer som behövt göra det? Ska man göra det eller är det skadligt?

Jag har funderat på om man ska tvätta av en stor sten och lägga den i buren, så att om hon går på den så sliper det klorna. Tänker jag fel? Tacksam för svar! //Amanda, Lillys ägare

**//Amanda

Annons:
Stallmima
2014-07-10 18:54
#1

Du kanske kan ringa och rådfråga någon smådjursklinik nära dig, dom kanske kan hjälpa dig med klorna

Scorpio97
2014-07-10 20:22
#2

Det kan funka med en sten, men den brukar funka bäst för att hålla klorna korta snarare än att korta ner dom.

Jag har behövt klippa Klor en gång, och då tyckte inte hamstern om det speciellt mycket heller. Jag försökte helt enkelt göra det så snabbt som möjligt, och så fick han lite extra god mat efteråt. Annars kan man göra det hos vissa djuraffärer eller hos veterinär.


//Jessie

tofflans
2014-07-10 20:42
#3

Om du tar en sten utifrån se till att få bort alla bakterier, genom att ex sätta den i kokande vatten.

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

LillyAmanda
2014-07-11 09:01
#4

#2 hur mycket? kan det kosta på ett ungefär att klippa hos veterinären?

**//Amanda

Scorpio97
2014-07-11 10:08
#5

#4 Ingen aning, har aldrig gjort det. Men du kan ju ringa och fråga (:


//Jessie

[Ingunn_1969]
2014-07-11 10:54
#6

Använd en nagelsax istället för klosax. Klosaxar är oftast för stora och klumpiga. Nagelsax för barn som är trubbiga längst ut är bra, då riskerar man inte att sticka hamstern med saxens vassa spets.

Jag brukar lägga hamstern på mage på mitt ena knä och hålla fast den ganska bestämd. Sen peta ut benen så de ligger platt mot mitt ben, man får ha lite tålamod och hämta ut benet om den stoppar tillbaks det under kroppen igen men tillslut brukar det gå bra.

Bra ljus, tålamod och att man är vänlig, men bestämd, då brukar de vänja sig och för varje gång går det lättare.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
nadilda
2014-07-14 11:40
#7

Jag använder nagelsax och tar någon klo åt gången lite då och då , då hinner de knappt märka att man klipper.

Upp till toppen
Annons: