Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1319 ggr
Buhleeer
3/24/14, 2:37 PM

En fråga..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag köpte en liten dvärgis för 1 månad sen. Han är 2 månader just nu. Min lillasyster köpte också en samma dag, men den var 2 veckor äldre. Vi köpte dom från en djuraffär. Dom har fått varsin bur som står på bänkar intill våra sängar i våra rum. Det är min första hamster, men nu till frågan, jag såg för ett kort tag sedan att det är lag på att dvärghamstrar ska bo 2 & 2. Jag har en vanlig duna bur som är typ 55 cm lång och 40 cm bred, kommer inte ihåg måtten riktigt men. Vi vill inte sätta ihop dom för vi vill ju ha våra små bebisar på våra rum och så. Ska vi då köpa varsin till hamster att sätta ihop med våra små nu? Dom får ju träffas regelbundet i springbollar och nosa på varandra när vi har dom i händerna. Måste vi köpa större burar alternativt sätta ihop dom med en samla låda så den blir större för dvärgisar skyddar väl sina revir ganska bra? Tacksam för svar! :D

Annons:
[Ingunn_1969]
3/24/14, 2:51 PM
#1

Hej! Eftersom ni har köpt dom i djuraffär kan det vara svårt att skaffa kompisar åt dom, djuraffärshamstrar är ofta hybrider, dvs blandningar mellan vintervit och campbells, och då kan det vara svårt att få de att acceptera en liten unge som kanske "pratar" ett annat språk. Campbells är ganska tysta av sig och visar mycket med sitt kroppspråk, vintervita använder sig mer av ljud för att kommunicera med sina kompisar. Vad hybriderna gör är ju lite olika beroende av vad de har fått med sig från sina föräldrar. Jag tror det bästa för era hamstrar är att få fortsätta vara själv men att ni ser till att ge dom många gömställen i burarna att bygga trygga bon i, det kan vara gamla äggkartonger, mycket toapapper att boa med, gamla toarullar de kan ha som gångar och mycket spån så de kan gräva egna gångar. Då kan hamstrarna bygga mysiga bon och känna sig trygga även om de är ensamma i burarna. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Buhleeer
3/24/14, 2:54 PM
#2

Tack så mycket Ingunn!! :)

[etsan]
3/25/14, 8:11 PM
#3

Tycker att #1 svarat bra!

cecbur
3/27/14, 12:09 PM
#4

Skulle ni kunna skaffa en tredje bur och koppla båda hamstrarnas burar till den med rör? Då har hamstrarna möjlighet att träffas om de känner sig ensamma när deras burar är på samma plats. Jag vet förstås inte om det skulle fungera så håll koll på att de inte slåss. (Jag skulle bara ha den tredje buren inkopplad när båda hamstrarna är där så att den förblir "neutral mark" och inte någon av hamstrarna uppfattar den som "bara min".) Lycka till. :-). Berätta gärna hur det går.

[Ingunn_1969]
3/27/14, 12:29 PM
#5

#4 Könsmogna dvärghamstrar av olika kön och som inte känner varandra brukar vara aggressiva mot varandra. Undantaget är campbells, de kan vara lite mer förlåtande men även där finns det stora risker med att låta två vuxna individer av samma kön träffas. Två hamstrar av samma kön som är vana att bo ihop ska man försöka hålla tillsammans jämnt. Låter man de vara från varandra en längre stund finns risken att de har glömt bort varandra och slåss när de träffas igen. En hamster har inte mänskliga känslor så som vi har. "Nu känner jag mig ensam och vill umgås en annan hamster en stund, sen vill jag tillbaka till min egen bur och vara ensam", så tänker inte en hamster. Antigen har de en burkompis eller så har de inte. Jag skulle inte rekommendera att göra så som du föreslår. När de träffas kan de på bara några sekunder hinna skada varandra allvarligt och det är inte värt risken. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

cecbur
3/28/14, 7:41 AM
#6

#5 Du har säkert rätt Ingunn. Vilda hamstrar har en "familj" som de lever med och kanske en "älskare" utifrån, men de har knappast några "bekanta" utifrån.

Annons:
[Ingunn_1969]
3/28/14, 10:52 AM
#7

#6 Ha ha, ja det där med "älskare" stämmer nog rätt så bra med verkligheten i det vilda, de är nog duktiga på att sprida sina gener om man säger så :-) Jag tror många av de problem vi får med aggressiva hamstrar i fångenskap beror just på att de är instängda och inte kan ta sig bort från varandra. I det vilda kan ju den som jagas komma undan men de fattar ju inte varför den de jagar inte försvinner från buren utan i stället stannar kvar. Om buren är stor eller liten spelar inte så stor roll ,vi kan ju i alla fall inte ha burar lika stora som utrymmet de har tillgång till i naturen. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Upp till toppen
Annons: