Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2163 ggr
lollynonna
2014-03-02 21:02

varför läser man inte på?

nu brukar jag ju inte hänga så mycket här men;)

jag vill höra era åsikter om varför man inte läser på om djur,innan man skaffar de? visst,det är så hos alla djur,men har märkt det något enormt hos både hamstrar och kaniner.en jag känner hade en dvärgis,jag sa då att man skulle ha två men blev då tillsagd"nej,de är ensamlevande djur,de ska inte ha sällskap!" sa då att det är lag på att dvärghamstrar ska vara 2,men vem lyssnar?ingen. jag menar hur svårt är det att sätta sig max 20 min framför datorn och skriva "hamserfakta"? sen innan man skyller på andra att de har fel,ska man kanske kolla upp om ens åsikt verkligen stämmer?visst "jag ville ha den ensam" kanske jag får till svar,men vill du verkligen hamsterns bästa då?kanin och hamster verkar ha blivit ett djur som folk skaffar "för att de är söta". hur kul blir det sen då man har skaffat en supersöt kaninunge som är såå gullig,oj den växer visst,vi säljer den!sen är det även populärt att ta kull på djuren man nyss skaffat,på gerbiler fick jag som råd att ha gerbiler och läsa på om avel så mycket jag kan,i minst ett år innan man tar kull.det tycker jag är en jättebra regel,att hålla sig efter! på djuraffärer har man hört vid hamsterburarna"nåå så söt! vi köper den,och sen skaffar vi en till så att de får ungar!" jamen visst,hur kul är det sen då om man inte får sålt ungarna,sitter där med typ 11 hamstrar,också orkar man inte ta hand om dem?alla vill ha ungar på sina djur ,men då tycker jag att man åtminstone vet hur man tar hand om djuret! jag som gerbilägare blir ju orolig på djuraffärerna och tänker"åh nej! tänk om de inte vet nånting om gerbiler,och de blir sittandes i gallerbur!" nu säger jag inte att det är så här,men i största allmänhet,läser folk inte på om djur! både på nätet och irl,och om man säger åt folk tex.att inte ha gallerbur åt gerbiler,får man genast som svar"varfördå?" men pröva läs på innan._. förlåt om jag verkat sur,men blir så himla irriterad!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Annika Hermanrud
2014-03-02 21:13
#1

Jag förstår dig!! Om man, så som den du känner sa att "jag vill ha den ensam", så tänker man bara på sig själv och bör inte ha djur överhuvudtaget. Det kan låta tufft att säga, men jag tycker verkligen så.

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

FemFem
2014-03-02 21:15
#2

Jag håller verkligen med dig! Det är obegripligt med folk som inte bryr sig om att läsa på innan de skaffar djur. Många tänker kanske "ja, men en dvärghamster är så liten, det är inte komplicerat att ha en sån", som om storleken definierar djuret.

Jag vill skaffa dvärghamstrar någon gång i framtiden och jag har redan börjat läsa på, trots att det troligen är några år kvar tills jag skaffar. Jag skulle aldrig skaffa ett djur utan att ha läst på först. Jag brukar även skriva listor, typ kolumner "mat", "sjukdomar", "utrustning" osv och sen all fakta jag hittar om de olika områdena. Jag anser att man alltid ska vara maximalt förberedd innan man skaffar vilket djur som helst!

lollynonna
2014-03-02 21:16
#3

#1 tack för att det inte blev smutskastning på en gång iallafall:) håller helt med,har kopierat till hamster också så texten finns där,vore bra om många kunde läsa:/

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2014-03-02 21:19
#4

#2 bra skrivet! håller helt med,man ska läsa på om det djur man ska/har skaffat.som en hund,ingen går ju och impulsköper den "bara för att den är söt",men hamstrar,kaniner och andra gnagare däremot…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Lexie82
2014-03-02 21:39
#5

Jag håller mer er allihop. MEN vill dock tillägga att man inte ska dra alla över en kam.

Jag har två djur för tillfället, en kanin och en dvärghamster. Båda två var "impulsköp". Men det faktum att jag inte läste på innan tycker jag inte gör mig till en sämre djurägare. Kaninen skaffade jag för drygt ett år sedan när jag av en slump hamnade på en kaninutställning. Jag föll hårt för min lilla Puff, och jag drev säkert uppfödaren till vansinne med alla mina frågor rörande skötsel och liknande. Så trots att jag knappt visste något om kaniner innan så hade jag gott om information när jag kom hem med honom. Nu, ett år senare, sitter jag fortfarande på nätet och letar mer information, för fullärd blir man aldrig. Jag kan aldrig lära mig för mycket, det kommer ny information och det finns alltid något jag kan förbättra.

Med min dvärghamster var det lite annorlunda. Jag var på djuraffären, såg dem, föll hårt. Men den här gången väntade jag i alla fall till dagen efter innan jag faktiskt köpte dem. Jag frågade grundligt ut personalen på djuraffären och har suttit på forumen här varenda dag sedan jag kom hem med Dizzy. Sedan dess har jag lärt mig massor, och planerar att avla dvärghamstrar (dock inte på Dizzy, eftersom han är en hybrid). Och innan det blir gnäll.. Jag vet att dvärgisar inte ska gå ensamma, men när jag kom tillbaks till djuraffären fanns bara han kvar, hans syskon var redan sålda. Dock har jag sett till att vara riktigt ordenligt påläst innan jag avlar. Mitt avelspar får jag förhoppningsvis hem om några veckor, och då från en ordentlig uppfödare.

Oj, det här blev långt… Min poäng är att även om jag håller med om att det är fruktansvärt dåligt omdöme att avla djur man inte vet något om, så förstår jag kärlek vid första ögonkastet, och jag tycker ibland att folk här är lite för snabba att hugga när någon vill lära sig mer om sin nya kärlek. Det är lätt hänt att komma från djuraffären och tycka att man har fått så bra svar, för att sen sätta sig här och få HELT annan information.

lollynonna
2014-03-02 21:52
#6

#5 men absolut är det så!men du var ändå seriös,och frågade innan du köpte,vilket jag tyckte var jättebra gjort! alla gör inte det. och att du sen,och nu satte dig och läste fakta om djuren är det inte heller alla som gör.du läste dig även till att man inte ska avla på hybrider,du verkar vara seriös,planerar in i framtiden,du tänker inte helt galet"nu ska jag köpa fler,vem bryr sig om det är hybrider!" så är det många som också gör.tycker precis som du att vissa,hugger emot för snabbt,ibland är jag en av dem. det kan jag faktiskt erkänna.men sedan ibland,så ångrar jag mig,men vad ska jag göra? tycker annorlunda nu än för ett halvår sen. läser mina gamla inlägg,där använde jag"XD" väldigt mycket,men inte nu.det är bra att man frågar,tycker jag nu,men för ett halvår sen tänkte jag"men vilken idiot" men nästan aldrig nu.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
FemFem
2014-03-02 21:58
#7

#5 Det är såklart skillnad på folk och folk! Dels finns det ju de som impulsköper djur utan att bry sig om att det finns massor att lära sig, och så finns det de som impulsköper djur men är noga med att lära sig allt i efterhand. Jag syftade huvudsakligen på de som inte bryr sig/tror att det inte behövs. Problemet med att inte läsa på innan är väl dock att det kan komma som en total överraskning hur mycket? djuret faktiskt behöver och då är det lätt att ångra sig. Läser man på innan vet man ju precis vad som krävs av en som djurägare redan när djuret kommer hem. Jag vet av egen erfarenhet; jag blev jättesugen på att köpa marsvin för ett tag sedan men när jag sen läste på mer om dem kom jag fram till att de inte passade mig. Åtminstone inte som läget är nu.

Sen har jag lärt mig att inte lita på djuraffärer och skulle aldrig köpa t ex en hamster därifrån. ALLA djuraffärer är inte dåliga såklart men jag är emot grossister.

Men dina djur har det säkert jättebra och jag förstår mycket väl hur man kan falla för ett djur när man ser det och tänka att det bara inte får försvinna från en! Tar man bara sitt ansvar sen så är det ju säkert inga problem. :)

Lexie82
2014-03-02 22:25
#8

#7 Jag förstår att du menar de som inte verkar bry sig om att lära sig om djuren. Jag blir också lite matt när man läser en del trådar här, ofta från unga tjejer som låtit djuren para sig och i efterhand kommer med frågor som borde varit självklart att veta i förväg. Men samtidigt tycker jag det är tråkigt när man läser att de här tjejerna skriver här och faktiskt ställer alla de där frågorna, om än lite sent, och folk bara skäller istället för att hjälpa dem att göra det bästa av sina misstag.

Men jag håller helt med dig. Skaffar man djur så har man ansvar för att det djuret ska ha det så bra som möjligt, och det är ens skyldighet att lära sig vad det innebär. Det är inte prydnader bara för att de bor i en bur! Jag tror dock att det ofta är föräldrarna som är problemet. De låter sina tonårstjejer skaffa de där djuren som de tycker är så söta, men lär inte ungarna nånting om vad det innebär att vara djurägare.

Tyvärr litar man väl för mycket på djuraffärerna. Man tror ju att de ska kunna djuren de säljer, men alltför ofta är det inte så. Problemet är väl att de har för många olika sorters djur. En uppfödare är ju "expert" på just det djur de föder upp.

FemFem
2014-03-02 22:37
#9

#8 Exakt! Man undrar verkligen hur folk tänker. Det är nog som du skriver ofta föräldrarna också. Ungen tjatar om ett husdjur så då ger de med sig och låter h*n köpa en hamster för den är ju så liten och "lätt" att ta hand om. Inte. Det är en hel vetenskap med hamster har jag upptäckt. Och så himla mycket som djuraffärerna inte talar om och som man sen får reda på när man frågar kunniga hamsterägare/uppfödare istället! Jag har slutat helt med att rådfråga djuraffärer eftersom jag märkt att så mycket av deras information inte stämmer. Det är tråkigt att det är så för det är ju så många som litar på dem. Sen finns det ju som sagt bra djuraffärer också men tyvärr verkar de vara i minoritet. :(

lollynonna
2014-03-03 08:54
#10

#8 håller med!jag är liten, bara 10 år,men jag har haft gerbiler i över ett år,har haft två kullar,och vet väldigt mycket om gerbiler.ibland vet jag mer än vissa vuxna,och det tycker jag är konstigt. jag som är lite har tagit ansvar för djuren,men vissa vuxna vet ingenting,bara för att de inte orkar läsa på!jag tar inte heller kull på första bästa,vilket också många gör.alla tjatar och säger "snäääälla mamma kaaan jag inte få en hamster?" tillslut blir mamman/pappan less och säger ja. det är väl sådär:/

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[etsan]
2014-03-04 16:27
#11

Intressant diskussion! Självfallet bör man läsa på men frågan är, hur mycket? bör man kunna? Man blir alddrig fullärd och alla tycker olika på den frågan. Men, somsagt mycket intressant att läsa denhär tråden

FemFem
2014-03-04 20:23
#12

#11 Jag håller med! Fullärd blir man aldrig. Men jag är sån att jag tycker det känns så himla obehagligt att inte ha läst på maximalt. Det är ju ett liv man tar ansvar för och hur står man ut med sig själv om man försummar det? Det blir naturligtvis inte med flit om det var av okunnighet men ju mer man läser på desto mindre blir ju riskerna att man gör något fel. Jag är inte sån att jag läser från en sida i tjugo minuter och sen "ja, men nu vet jag vad hamstern äter och hur den ska bo, så nu köper jag den!" Det räcker liksom inte för mig, och det borde inte räcka för någon. Ett djurs liv och tillvaro handlar ju om så mycket mer än bara the basics liksom.

lollynonna
2014-03-04 21:46
#13

#12 bra! typ så tänker jag med!nu ett år senare lär jag mig fortfarande mer om gerbiler,men kan ju redan det mesta:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
[Vaniljhumla]
2014-04-10 20:46
#14

#10 hållermed dig! Jag är också rätt liten (12 år) och jag kan t.ex vilka olika teckningaren hamster kan ha, medan min mamma inte kan se skillnad på en satin guldhamster och en råtta :(

Dvärgvädur
2014-04-11 07:36
#15

Håller med. Jag var ganska liten när jag skaffade min första hamster men jag läste på mycket. Och när jag skaffat den, läste jag på ännu mer för att lära mig så mycket som möjligt och sköta lille Mini på bästa sätt. Man kan aldrig lära sig för mycket! 

Jag vet att det är vanligt att man köper hamster, och sedan har man inte läst på om dem, alltså vet dem inte att de springer i hjul o grejar på natten, pga det så säljer de hamstern för att det låter för mycket! Åhh..

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
2014-04-11 07:37
#16

Och med tanke på två hamstrar, när jag skulle köpa min andra hamster så sa jag att jag skulle ha två för att det var lag, men nehe. Jag fick inte köpa två för att de skulle tydligen börja bråka. Hur kan de veta att hamstrarna kommer börja bråka?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

fuzzie
2014-04-11 08:02
#17

#16 Köpte du hybrider på zoobutik/djuraffär då? För dom brukar ju ha lite egna idéer över hur djur ska skötas ibland hehe 😉

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Dvärgvädur
2014-04-11 09:44
#18

#17 Japp, exakt ;) "Köp sovludd också". Åh usch o fy :(

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

fuzzie
2014-04-11 11:37
#19

Ok, då förstår jag. Men jag fattar inte varför zoobutikerna ska försöka sälja på folk det som är rent livsfarligt för hamstrarna… 

Ok att de inte kan ha koll på foderblandningar och viss inredning och så, men när det kommer till att ha salt/mineral/vitamin stenar, hamstervadd osv. så blir jag så himla less och frustrerad. Oftast är det ju mindre barn som köper djuren också och litar ju på zoobutikerna och det som de säger stackarna. 🙂 

Det är tur att vi har en väldigt bra Arken här i min kommun iallafall. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lizette´s
2014-04-13 19:46
#20

många borde absolut tänka över om de verkligen kan eller vill ta hand om ett djur. Tycker att det borde uppmärksammas mer, om djurens rätt, och hur de ska behandlas. -Bra att någon gjorde det!👍

Make your dreams come true

Annons:
[hamster-expert]
2014-04-15 00:09
#21

#16 Grejen är den att dvärghamstrar från djuraffärer oftast inte kan bo ihop, och det är så stor risk att de börjar slåss så det är nästan ingen idé att försöka få dvärghamstrar från djuraffärer att bo ihop. En teori om varför de från djuraffärerna brukar börjar slåss är att de på grund av att de brukar vara hybrider inte kan förstå varandras kroppsspråk och därför börjar slåss. Eller så kanske det är för att många djuraffärer inte har som mål att avla fram dvärghamstrar som kan bo ihop och därför parat de som börjat slåss också.

fuzzie
2014-04-15 07:46
#22

#21 Zoobutiker/djuraffärer köper in djur från grossister och har oftast inte avel på sina egna djur. Det finns vissa butiker som har lite smått uppfödning hemma eller en bekant som kan förse dem med djur, men det är inte vanligt. 

Grossisterna avlar för att få fram djur så snabbt som möjligt för att kunna förse zoobutikerna så det ständigt finns djur i burarna. Inom grossistaveln så tänker de inte på temperament alls, så därför kan djur med aggressivt beteende föra sina gener vidare till sina avkommor och sedan vidare från dem och sedan vidare och vidare… 

Sedan är det som sagt mycket vanligt att man blandar vintervit med campbells och då får man ju hybrider och tyvärr så blir avkommorna fertila vilket betyder att de kan fortsätta få ungar… Eftersom dessa är 2 helt olika arter så löper ungarna större risk att dra på sig artbundna problem från båda arterna. 😕 

Så det är ingen som väljer att de vill avla fram aggressiva djur för att hålla dem en och en, utan det är på grund av att grossistaveln inte har någon koll på hur de bör avla för att få fram friska och vänliga djur som det blir så att djuren kanske inte klarar av en burkompis. Trots att deras naturliga sätt att leva på är i små kolonier (grupper). Och sedan har ju som sagt hybrider lite svårt med att läsa av "språket" ibland. 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[hamster-expert]
2014-04-15 22:19
#23

#22 Jo precis! Jo det är ju klart att de inte tänker att de ska avla på aggressiva djur eller avla fram hamstrar som slåss, utan jag menar att de avlar på djur som börjat bråka i alla fall för att de inte har som mål att avla djur som kan bo ihop. Om de hade det skulle de ju inte para de djuren som slagits.

Upp till toppen
Annons: