Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1115 ggr
Denise.E
2014-02-05 16:44

Kompis till kotten eller inte?

På djuraffären sa de att det inte är lag på 2&2 utan att man HELST ska ha men att de trivs bäst ensamma , så är det inte?! Hon sa att de bråkar och dödar varann. De hade haft ihop men det resulterade död, varför jo jag tror att de inte har tid att först ha galler emellan de en vecka sen låta de träffas osv. Såklart de dödar varann om de bara får träffas och sen bo ihop med nya lukter osv. Fick inte med mig en hamster idag.. Djuraffären säger att BARA kullsyskon trivs.. Snälla hjälp mig hur ska jag göra?

Annons:
HamsterMarie
2014-02-05 16:50
#1

Vissa djuraffärer.. :p Kanske ska du kontakta en uppfödare istället? Självklart ska dvärghamstrar bo minst två och två då dem faktiskt är flockdjur.

AkaiTsuki
2014-02-05 16:53
#2

Så jag har fått höra från en uppfödare är att djurbutiks dvärghamstrar är hybrider av robovski och vintervit därför inte förstår varandras språk. Språkproblem= Bråk

Skaffar du renrasiga från uppfödare är dem två 🙂

//Joanna

Lumo
2014-02-05 19:04
#3

Jordbruksverket säger att dvärghamstrar skall hållas två och två med vissa undantag som till exempel att de bråkar.

Vissa djur går bara inte ihop, och det är ingen fara att hålla hamster ensam. Jag har en ryskvintervit hemma som tidigare bott tillsammans med sina kullsyskon i drygt ett halvår, men det höll inte längre än så för de började bråka allt mer och mer och det vart större och större skador. 

Hoppas det hjälper :)

jossa5
2014-02-05 20:08
#4

#2 Hybrider är mellan vintervit och campbells. Det är dom två som kan få barn tillsammans, inte roborovski.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

AkaiTsuki
2014-02-05 22:13
#5

#4 Ja så var det! Är inte jättehaj på hamstrar :)

//Joanna

jossa5
2014-02-06 07:51
#6

#4 Haha, okej. Ja, man lär sig ju nåt nytt varje dag sägs det ;)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: