Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2811 ggr
DanceDiddi
10/15/13, 7:44 PM

Tumör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag tror Ville har en tumör :( Eller det sticker ut som en liten konstig pinne på näsan. Många hamstrar får väl tumörer av stress? Ville blir ju stressad av att Brownie jagar och biter honom. Jag är så orolig. Har skickat en bild. Det syns inte så bra men ser ut som en tumör. (ögona ser röda ut men det är bara så mörkt) Snälla svara så snabbt som möjligt. Vill inte att ville ska flyga upp till himlen.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Annons:
jossa5
10/15/13, 7:58 PM
#1

Är inte helt säker på vad du menar. Skulle du kunna rita en pil där du menar.

Men skulle du kunna flytta på Ville så att han inte står precis brevid Brownie, så kanske han inte störs lika mycket av hennes gnagande?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

DanceDiddi
10/15/13, 8:04 PM
#2

#1 Vad bra att du förstår! Vadå "flytta på Brownie så att han inte störs lika mycket av hans gnagande?" Ska jag skilja på dom? När jag låter dom vara på olika ställen så letar dom efter varandra. Vad ska jag göra med tumören? Kommer Ville dö?

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

jossa5
10/15/13, 8:39 PM
#3

#2 Jaha, jag fick för mig att Brownie var en tjej! Ursäkta! Hm, ja, går dom tillsammans så är det klart att du inte ska sära på dom.

Ja, till att börja med tycker jag att du ska hålla koll på den. Växer den och blir större väldigt snabbt så måste du nog åka in till veterinären.

Men hamstrar kan ju få små typ fettknölar och sådant, precis som vi människor, så det kan ju även vara det.
Men håll koll så länge och avvakta. Blir du väldigt orolig så kan du ju ringa till veterinären och prata med dom, för dom kan ju ge råd på telefon som inte kostar någonting. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

DanceDiddi
10/15/13, 8:48 PM
#4

#3 Tack så himla mycket för tipsen!

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

[Ingunn_1969]
10/15/13, 11:56 PM
#5

Ville är mycket ung och det är osannolikt att han kan ha fått en tumör redan nu. Förra veckan var du orolig för röd fatty eye vilket också är osannolikt att de skulle få då det är mycket sällsynt. Visst händer det att de blir sjuka ibland men de allra flesta är friska hela livet. Försök slappna av och ha roligt med dina hamstrar istället för att leta sjukdomar. Har man djur finns det alltid en risk att man förlorar dom, men istället för att lägga tid och kraft på att leta fel försök njuta av att vara med dom och var glad för varje dag ni får tillsamans.

DanceDiddi
10/16/13, 6:39 AM
#6

#5 Jo, men nu tror jag faktiskt ville har en tumör. Ska försöka ta ett bättre foto men han har ett streck som sticker ut på näsan.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Annons:
[Ingunn_1969]
10/16/13, 7:12 AM
#7

#6 Jag håller tummarna och hoppas på det bästa.

DanceDiddi
10/16/13, 7:41 AM
#8

#7 Tack så himla mycket :)

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Rebornbabyn
10/16/13, 4:14 PM
#9

Kan du inte åka till veterinären och kolla upp det? :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

DanceDiddi
10/16/13, 6:38 PM
#10

#9 det kostar ju ganska mycket va? Det kan vara en ofarlig tumör eftersom han verkar inte så sjuk utan springer runt som vanligt.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

NinjaKakan
10/17/13, 5:53 AM
#11

Kanske kostar en del att åka till vet, men behövs det så behövs det. Då kan du få reda på vad det är och ev behandling. En hamster med tumör behöver inte må dåligt av att den är där, utan det kan göra ont ändå. Bättre att åka till vet än att gå o oroa sig.


DanceDiddi
10/17/13, 6:46 AM
#12

#11 okej. Det är nog bättre att jag åker. Ska ändå vaccinera katten där så kan ta med hamstern då. Haha!

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

DanceDiddi
10/17/13, 7:29 AM
#13

Tumören är borta och Ville är frisk. Ingen operation behövdes. Men det var nog isåfall inte en tumör. Vet någon vad det kunde varit? För det stack ut som en pinne på nosen som helt plötsligt ramlade av. Eller kunde det ändå varit en tumör? Villes nos är ganska uppsvälld nu och han piper till om man råkar nudda vid den. Jag tror det läker snart.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Annons:
Anna4077
10/17/13, 9:38 AM
#14

Kanske va en flis?

Anna och taxen Max

DanceDiddi
10/17/13, 3:27 PM
#15

#14 kanske. Men den stod ut så mycket och var helt stel…

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Anna4077
10/17/13, 3:39 PM
#16

Fast en flis på en liten hamster blir nog ganska stor :) mår han bättre?

Anna och taxen Max

[Ingunn_1969]
10/17/13, 4:06 PM
#17

Det låter mycket troligt att det var en flis, i så fall bör du försöka tvätta såret där flisen har suttit med t.ex. koksaltlösning.

Håll koll på om det fortsätter göra ont och om det blir infekterat och blir rött/svullet/börjar vara så bör du ta honom till veterinär, då kan det behövas antibiotika för att häva infektionen.

DanceDiddi
10/18/13, 6:36 AM
#18

#16 Han mår som vanligt. :) #17 Okej! Nosen är lite uppsvullen nu.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Upp till toppen
Annons: